Helt enig. De i min bekantskapskrets som uppenbarligen har mest negativa åsikter om elpriser är de som har rörligt. Utvecklingen är inte rolig, men som mycket annat går det i cykler. Det gäller att ha eftertanke och koll på hur mycket en är villig att betala.Om det är "svindyrt" just den dagen så har man ju valet att ha rörligt till priset sjunker och sen binda, men binder man till dyrt pris så får man ju skylla sig själv. Precis som om man väljer att alltid ha rörligt pris är det ett aktivt val man själv gjort, så varför ska alla andra behöva skjuta till en jäkla massa pengar såfort det frivilligt valda rörliga priset inte lönar sig?
Efter två ljumma vintrar i ett gammalt hus valde vi att flytta i höstas, till en modern lägenhet, nu var det väl mer tur än någon form av kunskap eller visdom att det skedde just då elpriset skenade. Men fick senast idag sms av de som vi överlät huset åt, att de var besvikna på att vi inte informerar om hur dyr deras elräkning nu är (jo självklart hade de vår årsförbrukning innan kontraktskrivningen). Känns som att en del verkligen inte har någon koll, eller så är jag extra negativ pga detta.
Något positivt i nya stället är att jag kan se elförbrukningen (och varmvatten), i en app. Dag för dag eller timme för timme, med en dags fördröjning. Så jag ser nu exakt hur mycket torktumlaren drog igår kl 17. Har blivit lite manisk på det, att ha så låg förbrukning som möjligt, men det är nog nyheten..