Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är "svindyrt" just den dagen så har man ju valet att ha rörligt till priset sjunker och sen binda, men binder man till dyrt pris så får man ju skylla sig själv. Precis som om man väljer att alltid ha rörligt pris är det ett aktivt val man själv gjort, så varför ska alla andra behöva skjuta till en jäkla massa pengar såfort det frivilligt valda rörliga priset inte lönar sig?
Helt enig. De i min bekantskapskrets som uppenbarligen har mest negativa åsikter om elpriser är de som har rörligt. Utvecklingen är inte rolig, men som mycket annat går det i cykler. Det gäller att ha eftertanke och koll på hur mycket en är villig att betala.
Efter två ljumma vintrar i ett gammalt hus valde vi att flytta i höstas, till en modern lägenhet, nu var det väl mer tur än någon form av kunskap eller visdom att det skedde just då elpriset skenade. Men fick senast idag sms av de som vi överlät huset åt, att de var besvikna på att vi inte informerar om hur dyr deras elräkning nu är (jo självklart hade de vår årsförbrukning innan kontraktskrivningen). Känns som att en del verkligen inte har någon koll, eller så är jag extra negativ pga detta.
Något positivt i nya stället är att jag kan se elförbrukningen (och varmvatten), i en app. Dag för dag eller timme för timme, med en dags fördröjning. Så jag ser nu exakt hur mycket torktumlaren drog igår kl 17. Har blivit lite manisk på det, att ha så låg förbrukning som möjligt, men det är nog nyheten..

Jisses, om man gnäller över sin elräkning bör man inte tycka att 2000 spänn inte är lönt faktiskt!
Jag har inte direkt hört honom gnälla mer än att han sagt att den är dyr, men det tycker inte jag är samma som att gnälla. För mig hade gnäll varit om man beklagat sig över den och såvitt jag hört har han inte gjort det.
Jag kan förstå tankegången, 2000 kr är inte mycket i sammanhanget då de flestas elräkningar är bra mycket högre än bara 2000 kr dyrare än normalpriset. T ex. är det en pensionär som normalt har elräkning på några tusenlappar och hux flux nu har en elräkning på 14 000 kr, då gör inte de där 2000 kr så stor skillnad för det är bra mycket dyrare än normal räkningen.
Underlättar lite javisst, men tror inte det kommer va någon räddning för dom som har det riktigt tufft nu.

Men sista ordet är väl inte sagt om det än va jag förstod på nyheterna då det är folk som dividerar om orättvisa. Så det är bara sitta lugnt i båten och avvakta vilka besked som kommer.

Jag har inte direkt hört honom gnälla mer än att han sagt att den är dyr, men det tycker inte jag är samma som att gnälla. För mig hade gnäll varit om man beklagat sig över den och såvitt jag hört har han inte gjort det.
Jag kan förstå tankegången, 2000 kr är inte mycket i sammanhanget då de flestas elräkningar är bra mycket högre än bara 2000 kr dyrare än normalpriset. T ex. är det en pensionär som normalt har elräkning på några tusenlappar och hux flux nu har en elräkning på 14 000 kr, då gör inte de där 2000 kr så stor skillnad för det är bra mycket dyrare än normal räkningen.
Underlättar lite javisst, men tror inte det kommer va någon räddning för dom som har det riktigt tufft nu.

Men sista ordet är väl inte sagt om det än va jag förstod på nyheterna då det är folk som dividerar om orättvisa. Så det är bara sitta lugnt i båten och avvakta vilka besked som kommer.
Det är dock du som uttrycker dig rätt illa, vet inget om honom, men att tycka att 2000 kr inte är lönt är rätt ofint när någon sträcker ut en hand. Det känns som om man är lite bortskämd om man inte ens kan vara tacksam för det som erbjuds.

Men visst, är det inte lönt så ge de 2000 kr till en pensionär med hög elräkning, så har ni ju gjort en god gärning också.

kl

För ett år sedan har jag en elräkning på mellan 300 och 400 kr. I dag fick jag december månads på 996 kr- 600-700 kr mer än tidigare alltså. Elräkningen i november låg på 776 eller liknande. Jisses vad gräsligt högt!!!

Det är dock du som uttrycker dig rätt illa, vet inget om honom, men att tycka att 2000 kr inte är lönt är rätt ofint när någon sträcker ut en hand. Det känns som om man är lite bortskämd om man inte ens kan vara tacksam för det som erbjuds.

Men visst, är det inte lönt så ge de 2000 kr till en pensionär med hög elräkning, så har ni ju gjort en god gärning också.
Det får stå för dig vad du tycker, jag kan tycka att du uttrycker dig illa också men lägger ingen värdering i det. Jag tycker inte om att kommunicera i text för det blir bara en massa missförstånd även om jag tycker jag varit övertydlig och använder samma stil som om jag hade pratat, passar inte det kan man läsa annat. Jag är inte intresserad av att tjafsa i text när det sker missförstånd för det blir bara värre av att försöka reda ut det.

Det du tycker får stå för dig, du skrev precis innan att du vet något om honom och i nästa mening skriver du att det är bortskämd. Han är långt från bortskämd. Såvitt jag vet får man tycka och tänka va man vill i Sverige, men tydligen får man inte det längre då allt ska ifrågasättas och klankas ner på. 🙄

Jag har ingen hög elräkning, har fortfarande 44öre kWh så jag varken gnäller eller klagar på elpriset mer än att jag kan tycka det är högt och undrar hur mycket det ska påverka samhället i stort.

Det får stå för dig vad du tycker, jag kan tycka att du uttrycker dig illa också men lägger ingen värdering i det. Jag tycker inte om att kommunicera i text för det blir bara en massa missförstånd även om jag tycker jag varit övertydlig och använder samma stil som om jag hade pratat, passar inte det kan man läsa annat. Jag är inte intresserad av att tjafsa i text när det sker missförstånd för det blir bara värre av att försöka reda ut det.

Det du tycker får stå för dig, du skrev precis innan att du vet något om honom och i nästa mening skriver du att det är bortskämd. Han är långt från bortskämd. Såvitt jag vet får man tycka och tänka va man vill i Sverige, men tydligen får man inte det längre då allt ska ifrågasättas och klankas ner på. 🙄

Jag har ingen hög elräkning, har fortfarande 44öre kWh så jag varken gnäller eller klagar på elpriset mer än att jag kan tycka det är högt och undrar hur mycket det ska påverka samhället i stort.
Jag pratar fortfarande inte om honom utan om hur du uttrycker dig, ditt sätt att tycka att 2000 kr är för lite. I min värld är 2000 kr rätt mycket ändå. Så jag skiter i din pojkvän, det är väl inte han som skriver här utan du? Det är du som tycker att 2000 kr lite/"inte lönt", eller? Och det tycker jag är en anings bortskämt sett att se på en hjälp man kan få.

De enda missförstånden här är att du tror att jag kallade din pojkvän för att ha gnällt över sin elräkning- det gjorde jag inte, att jag tycker att din pojkvän är bortskämd- det gjorde jag inte. Jag riktade mig till den som skrev inlägget- du, sättet du uttryckte dig på.

De smarta lär väl ha bundit idag kan man tänka..
Screenshot_20220113-205746_Chrome.webp

Om det är "svindyrt" just den dagen så har man ju valet att ha rörligt till priset sjunker och sen binda, men binder man till dyrt pris så får man ju skylla sig själv. Precis som om man väljer att alltid ha rörligt pris är det ett aktivt val man själv gjort, så varför ska alla andra behöva skjuta till en jäkla massa pengar såfort det frivilligt valda rörliga priset inte lönar sig?
Vilka är "alla andra"? Inbillar du dig att du kommer vara tvungen att betala någon annans elräkning? O_o
Stör mig nr 1) på att resten av samhället ska skjuta till pengar till de som gamblat med elpriset och 2) att vissa ändå har mage att gnälla om att de får för lite pengar :meh:

Min personliga åsikt är att gamblar man på att priset ska fortsätta vara lågt och tänker att man alltid ska "tjäna" på att ha rörligt, så får man också stå för förlusten själv när den kommer.
Resten av samhället, dvs vi alla, kommer få del av ersättningen om det nu blir någon, oavsett om vi sitter med bundet eller rörligt elpris. Som max kan man få 2000 kr/månad oavsett om man har en räkning på 6000 kr, 10 000 kr eller högre. Exakt hur fördelningen kommer att vara vet vi inte än, men det kommer inte vara så att någon med en räkning på 2000 kr slipper betala. Även de med lägre elräkningar kommer få en del pengar tillbaka men om du inte vill ha det så skänk bort dem.

Staten tjänar grymma pengar på det höga elpriset tack vare skatt + moms på skatten. Om de då tar en del av de pengarna och ger tillbaka till elkunderna ser jag faktiskt inget fel i det, inte mer fel än att staten ger näringsidkare stöd under pandemin för att företagen inte ska gå i konkurs och med massuppsägningar som följd eller att folk får göra jobbskatteavdrag eller varför inte RUT och ROT.

Vilka är "alla andra"? Inbillar du dig att du kommer vara tvungen att betala någon annans elräkning? O_o

Resten av samhället, dvs vi alla, kommer få del av ersättningen om det nu blir någon, oavsett om vi sitter med bundet eller rörligt elpris. Som max kan man få 2000 kr/månad oavsett om man har en räkning på 6000 kr, 10 000 kr eller högre. Exakt hur fördelningen kommer att vara vet vi inte än, men det kommer inte vara så att någon med en räkning på 2000 kr slipper betala. Även de med lägre elräkningar kommer få en del pengar tillbaka men om du inte vill ha det så skänk bort dem.

Staten tjänar grymma pengar på det höga elpriset tack vare skatt + moms på skatten. Om de då tar en del av de pengarna och ger tillbaka till elkunderna ser jag faktiskt inget fel i det, inte mer fel än att staten ger näringsidkare stöd under pandemin för att företagen inte ska gå i konkurs och med massuppsägningar som följd eller att folk får göra jobbskatteavdrag eller varför inte RUT och ROT.

Ja det är väl i det närmaste skatteåterbäring, inte ett stöd.
Jag håller med dock att 2000-6000 kr är lite, inte i antalet kronor och ören, utan på det stora hela.

Det är klart att 2000 kr mer i månaden är kännbart för vem som helst, men har man haft 14000 i elräkning de senaste två månaderna så kommer inte 2000 i månaden vända skutan från " Vi måste belåna huset extra/ta blancolån till elen" till att inte behöva göra drastiska åtgärder.

Jag hade en förbrukning på 1980 kwh i december. Känns lite som att falla på målsnöret.. ;)
Hurså? Du kommer ju få pengar tillbaka, taket är 2000 kWh men tänd för all del fler lampor, vrid upp elementen och öppna fönstren, du kommer ändå inte få högre ersättning än för max 2000 kWh. ;)

Hurså? Du kommer ju få pengar tillbaka, taket är 2000 kWh men tänd för all del fler lampor, vrid upp elementen och öppna fönstren, du kommer ändå inte få högre ersättning än för max 2000 kWh. ;)
Jaha, får man tillbaka ändå? Jag hade för mig att det var över 2000 bara.

Nej, jag gillar inte att ha en massa lampor tända eller varmt inne. Blev förvånad bara för jag hade väntat mig en mycket högre räkning än jag fick. :banana:

Nej, man får tillbaka på de första 2000 kWh, inte som någon annan i tråden påstått.

Om man får 2000 kr tillbaka på en förbrukning över 2000 kWh så blir det hyfsat många som får minuskostnader. Räknar man bara elhandel så kostade mina 4560 kWh i december sådär 1600 kr inkl moms (exklusive elnätskostnader).

Om man får 2000 kr tillbaka på en förbrukning över 2000 kWh så blir det hyfsat många som får minuskostnader. Räknar man bara elhandel så kostade mina 4560 kWh i december sådär 1600 kr inkl moms (exklusive elnätskostnader).
Du kommer inte få tillbaka 2000 kr, ingen kommer gå plus.

Kommer man få kompensationen oavsett om man har rörligt eller fast elpris?

Vi slog rekord i december med 5006 kWh :bag: Vår luftvärmepump har gått med först trasig kompressor (oklart hur länge) och sen i höstas urkopplad kompressor så det är ju i princip en elpanna nu. 5000 kWh på 170 kvm hus byggt 2006 är ju ett skämt. Bergvärme borras v. 11 och vi ber till elgudarna att det ska dumpa vår förbrukning, annars är ju något riktigt galet.

Kommer man få kompensationen oavsett om man har rörligt eller fast elpris?

Vi slog rekord i december med 5006 kWh :bag: Vår luftvärmepump har gått med först trasig kompressor (oklart hur länge) och sen i höstas urkopplad kompressor så det är ju i princip en elpanna nu. 5000 kWh på 170 kvm hus byggt 2006 är ju ett skämt. Bergvärme borras v. 11 och vi ber till elgudarna att det ska dumpa vår förbrukning, annars är ju något riktigt galet.

Det förslaget som ligger innebär att alla privatpersoner får ersättning för förbrukning (alltså i kWh) i en form av trappa, men trappan tar slut så alla över 2000 kWh på en månad får samma (högsta) ersättning (förslaget är 2000 kr som högsta ersättning för max 3 månader, d v s ligger en över 2000 kWh i tre månader får en 6000 kr tillbaka)

Det förslaget som ligger innebär att alla privatpersoner får ersättning för förbrukning (alltså i kWh) i en form av trappa, men trappan tar slut så alla över 2000 kWh på en månad får samma (högsta) ersättning (förslaget är 2000 kr som högsta ersättning för max 3 månader, d v s ligger en över 2000 kWh i tre månader får en 6000 kr tillbaka)
Alltså oavsett avtal? För vi har nu bundet på 37 öre januari ut, så blir ju inte lika drabbade ekonomiskt som de med rörligt. 2000 kr är ju väldigt mycket mer kompensation för oss procentuellt mot ett liknande hushåll med rörligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka