Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ca 2000 kWh/år.
Har golvvärme i badrummet som är på från höst till vår. De månaderna är ju förbrukningen mkt större.
Lite konstigt är det för innan de bytte elmätare första gången hade jag ca 1000 kWh/år. Efter bytet steg förbrukningen lite och förra året (?) bytte de igen till en modernare mätare och efter det steg förbrukningen till ca 2000 kWh/år. :cautious:
Visa bifogad fil 83836
Jag hade exakt samma när de bytte min elmätare senast...

Jag hade exakt samma när de bytte min elmätare senast...
+ @PathOfClovers

Det jag läst är att många fick högre förbrukning när de bytte till fjärravlästa mätare och att det berodde på att de gamla-gamla mätarna mätte fel … det ska alltså vara så att de nyare mäter ”rätt”. Vet inte om jag tror på det. Borde ju inte bli så stor skillnad mellan de här nya 5g mätarna och de moderna som var innan.

Vilket egentligen är rättvist. De som har bundit har ju historiskt betalat ett högre pris för att skydda sig mot liknande toppar. Det är inte mer än rätt att de också får lika stor del av "bidraget".

Njae. Vet inte. Alltid svårt när staten ska dribbla. Men varför ska jag få nettoförtjänst på min elförbrukning plötsligt?

Njae. Vet inte. Alltid svårt när staten ska dribbla. Men varför ska jag få nettoförtjänst på min elförbrukning plötsligt?
Är det någon som förbrukar prick 2000kwh som har en total räkning på under 2000kr? Med alla avgifter och skatter har jag svårt att tro att någon kommer gå plus?

Nu har mitt elbolag gått ut med info. Alla som har förbrukning över 2000 kw/h får stödet. Som jag skrev innan, härligt att vi andra inte är värda nåt, här ska konsumeras el!

Nej, alla över 2000 kWh får del av högsta nivån. De under får andra summor.

Nedan kommer från min nätägare.
-------
Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen
Än har vi inte svar på alla dina frågor. Vi bevakar och följer frågan intensivt.
"Regeringen avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.
Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad."

Vilka omfattas? Vem får stödet?
Elprisstödet är till för:
- Privatpersoner
- Baseras på hushållets elförbrukning och inte boendeform.
- Riktas till villa- och radhusägare men även till dig som bor i lägenhet.
- Din förbrukning ska överstiga 2 000 kilowattimmar per månad (december, januari, februari) för rätt till maxbeloppet.
- Gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal.

Regeringen räknar med att stödet påverkar 1,8 miljoner hushåll."

Nej, alla över 2000 kWh får del av högsta nivån. De under får andra summor.

Nedan kommer från min nätägare.
-------
Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen
Än har vi inte svar på alla dina frågor. Vi bevakar och följer frågan intensivt.
"Regeringen avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.
Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad."

Vilka omfattas? Vem får stödet?
Elprisstödet är till för:
- Privatpersoner
- Baseras på hushållets elförbrukning och inte boendeform.
- Riktas till villa- och radhusägare men även till dig som bor i lägenhet.
- Din förbrukning ska överstiga 2 000 kilowattimmar per månad (december, januari, februari) för rätt till maxbeloppet.
- Gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal.

Regeringen räknar med att stödet påverkar 1,8 miljoner hushåll."
Men om alla får stöd, hur kan man bara räkna på 1,8 miljoner hushåll?

Jag lär inte få något stöd, och hade nog faktiskt blivit arg om jag fick.
Jag betalar el och varmvatten via hyran och hyresvärden har solpaneler på nybyggda hus. Min elförbrukning i en trea på knappt 80kvm är inte ens 90kwh/månad så har en total kostnad för el på runt 100-lappen +/- några tior.
Men måste ju säga att jag är väldigt glad att jag inte bor kvar i huset jag hyrde tidigare, där hade det blivit dyrt även om det värmdes med vedpanna.

Min gissning är att det är dags att betala elräkningen 🏰🔌💸

CD28561C-7B07-4BD7-8CFC-33688B22FFCD.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar