Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Binda med omteckningsrätt?Samma som jag fick, elområde 4, EON.
I morgon ska priset ligga på 19 öre! I hela landet!! Milda utetemperaturer och mycket vind.
Jag ska skriva nytt avtal siste januari. Behåller också rörligt. Kan ta den extra kostnaden, och det känns inte som läge att binda mitt i vintern.
330 här…Satan! Jag tyckte vårat var dyrt på 193 öre/kWh
Det rörliga avtal jag har nu kan jag binda till fast avtal när jag vill. Så jag har is i magen och avvaktar några månader. Har ingen större elförbrukning, i december gjorde jag av med 755 kWh. Bor i ett enplanshus på 80 kvm som i huvudsak värms upp med luftvärmepump och kamin. Och så gick det lite extra till julbelysningen, såklart - den får man ju unna sig trots att det kostar .Binda med omteckningsrätt?
Det beror väl på hur ofta rummen skall värmas upp?Efter en elräkning, i vanligt småhus utan konstigheter, på 6 770:- försöker vi dra ner på förbrukningen. Nu undrar jag - är det smart/osmart att låta vissa rum bli rätt kalla, för att sen värma upp dem när man ska vistas där, eller är det smartare att ha låg värme på hela tiden? Dvs drar det mer energi att värma upp ett rum från tämligen kallt, jämfört med en låg värme som tickar på hela tiden?
Och dessa bidrag som det skrivs om - ska man ansöka om dem eller kommer de automatiskt? Vi jobbar hemifrån och måste ha hyfsad värme i huset.
En gång om dagen, typ framåt kvällen.Det beror väl på hur ofta rummen skall värmas upp?
Nej då så blir det bara dyrare att ändra temperaturen upp och ned.En gång om dagen, typ framåt kvällen.
Fast även att man binder elpriset så kommer dagen man måste binda om. Och om det är svindyrt den dagen, är det gambling? Istället för att lämpa över allt ansvar på konsumenterna så måste man väl göra något åt roten till problemet?Stör mig nr 1) på att resten av samhället ska skjuta till pengar till de som gamblat med elpriset och 2) att vissa ändå har mage att gnälla om att de får för lite pengar
Min personliga åsikt är att gamblar man på att priset ska fortsätta vara lågt och tänker att man alltid ska "tjäna" på att ha rörligt, så får man också stå för förlusten själv när den kommer.
Nej då så blir det bara dyrare att ändra temperaturen upp och ned.
Jag tror att gränsen går vid att värma upp för veckoslutet.
Vi låter några rum bli kalla över vintern och värmer dem några gånger när barnen kommer hem och sover kvar. Det lönar sig.
Jisses, om man gnäller över sin elräkning bör man inte tycka att 2000 spänn inte är lönt faktiskt!Hörde nu på kvällsnyheterna att det rör sig om max 6000kr, 2000kr/månaden för december, januari och februari. Va som killen sa, är ju knappt lönt, men kan ju underlätta lite ändå.
Hörde om en pensionär som inte använt mer ström än vanligt och hade en elräkning på 14 000kr, tror en 12 000kr är rätt saftigt ändå, men man ska väl inte klaga är ju helt klart bättre än inget, men frågan är om det kommer hjälpa i slutänden.
Om det är "svindyrt" just den dagen så har man ju valet att ha rörligt till priset sjunker och sen binda, men binder man till dyrt pris så får man ju skylla sig själv. Precis som om man väljer att alltid ha rörligt pris är det ett aktivt val man själv gjort, så varför ska alla andra behöva skjuta till en jäkla massa pengar såfort det frivilligt valda rörliga priset inte lönar sig?Fast även att man binder elpriset så kommer dagen man måste binda om. Och om det är svindyrt den dagen, är det gambling? Istället för att lämpa över allt ansvar på konsumenterna så måste man väl göra något åt roten till problemet?
Vattenfall påstår att det inte finns någon besparing i nattsänkning.Jag tror inte att det riktigt finns någon sådan tröskeleffekt, så länge man inte har krav på att uppvärmningen ska ske på extremt kort tid.
Det går nog att spara en del genom att hålla en lägre temperatur under morgon/dag och så på eftermiddagen ökar man det några grader. Fast man behöver såklart ett reglersystem som fungerar utan att det glöms av och kan aktivera uppvärmningen i tid, så att man får det bekvämt när man anländer. Annars är det nog risk att man burstar på fullt när man kommer och då tror jag besparingsmöjligheterna är infinitesmala.
Vattenfall påstår att det inte finns någon besparing i nattsänkning.
"Sänk inte mer än 2 grader under natten. Att sänka inomhustemperaturen på natten är mer komfort än energibesparing."
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/minska-varmekostnaden/
Jag hittade inte på det själv utan det var någon undersökning som jag läste för ett antal år sedan som visade på att brytpunkten för att sänkning av temperaturen skulle vara lönsam ekonomiskt gick vid 5 dygn.Intressant. Men det verkar vara olika slutsatser och himla många parametrar som påverkar, men en gemensam slutsats verkar vara att det inte är någon stor besparing att hämta oavsett.
Tipset verkar vara att istället sänka lite mindre i längre perioder och se till att värma upp när förutsättningarna för effektiv uppvärmning är som bäst (vilket beror på värmekälla).
Låter i alla fall efter en snabb google-studie inte vara värt att lägga tid på att undersöka.
Min studie gav att längden på sänkningen inte var det enda som påverkade. Om det är priset för uppvärmningen man vill komma åt så finns det ytterligare möjligheter om man kan tolerera ett större intervall på tempen.Jag hittade inte på det själv utan det var någon undersökning som jag läste för ett antal år sedan som visade på att brytpunkten för att sänkning av temperaturen skulle vara lönsam ekonomiskt gick vid 5 dygn.
För våra hus så spelar det bara roll på "Pappkartongerna" där värmen liksom går direkt ut. De andra husen är för tröga för att hinna svalna på så kort tid så där kunde man ju stänga av dagtid när elen är dyr, det skulle nästan inte märkas.Min studie gav att längden på sänkningen inte var det enda som påverkade. Om det är priset för uppvärmningen man vill komma åt så finns det ytterligare möjligheter om man kan tolerera ett större intervall på tempen.
Men längden i förhållande till utrymmets termiska egenskaper var avgörande och i moderna hus var det väldigt svårt att nå annat än marginella effekter med dygnstidssänkningar.
Varför är det inte bättre att bygga ut överföringskapaciteten och skaffa en mer robust energimix som inte är bunden till vilket väder eller vart i landet den har kommit till? Varför ska man acceptera dessa höga toppar i energipriset. Till vem gagnar det?Om det är "svindyrt" just den dagen så har man ju valet att ha rörligt till priset sjunker och sen binda, men binder man till dyrt pris så får man ju skylla sig själv. Precis som om man väljer att alltid ha rörligt pris är det ett aktivt val man själv gjort, så varför ska alla andra behöva skjuta till en jäkla massa pengar såfort det frivilligt valda rörliga priset inte lönar sig?