Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ska de med bundna avtal få rätt till denna utbetalning? De har ju inte haft högre kostnader.
Varför ska de med bundna avtal straffas så fort det visar sig att de gjort ett bra val, medan de som väljer rörligt ska gynnas vid låga priser men sedan ersättas av oss andra när priset stiger. Helt barockt.

Poängen är väl att det inte går att gå in och fixa sånt här på det sätt man gjort. Det blir inte rättvist hur man än gör.

Varför ska de med bundna avtal straffas så fort det visar sig att de gjort ett bra val, medan de som väljer rörligt ska gynnas vid låga priser men sedan ersättas av oss andra när priset stiger. Helt barockt.

Poängen är väl att det inte går att gå in och fixa sånt här på det sätt man gjort. Det blir inte rättvist hur man än gör.
Ja nu ersätts ni av oss så det jämnar nog ut sig.

Varför ska de med bundna avtal få rätt till denna utbetalning? De har ju inte haft högre kostnader.

Jag tänker också det har funnits avtal att teckna med rörligt pris med maxtak. Ett sånt vore ju utmärkt om man blir stressad över extrema priser. Då är det så finurligt att man själv får bekosta det med en slags premie på normalpriset och inte behöver ta hjälp av sina medmänniskor som får andra utfall av sina val.

Kanske borde staten, om människor har svårt att förstå sitt eget bästa, införa det som ett krav. Att alla rörliga priser måste ha ett maxtak och därmed betalas av dem som vill ha det rörliga priset, alternativt via en extra skatt som sedan gör att staten kan gå och in och hålla den garantin?

Vad säger att folk med bundna avtal inte haft högre kostnader än vanligt? Bundna elavtal löper också ut och ska förnyas och även folk som bundit under hösten och vintern har varit tvugna att binda på ovanligt höga fasta priser.

Och vi som ska binda om under våren lär inte få tillbaka priset, så man skulle också kunna se det som att kostnaderna kommer att öka markant, fast med lite annan timing bara. Mer förberedelsetid, och det är ju också anledningen att ha bundet - att uppnå mer förutsägbarhet och inga temporära chockmånader.

Vad säger att folk med bundna avtal inte haft högre kostnader än vanligt? Bundna elavtal löper också ut och ska förnyas och även folk som bundit under hösten och vintern har varit tvugna att binda på ovanligt höga fasta priser.
Håller med!
Såg en häromdagen som hade en årsförbrukning på 31000kwh där det var dags att förnya elavtalet....

Känner verkligen med de som får höga elkostnader nu! Men det känns ju väldigt svårt att lösa detta på ett sätt som gör alla nöjda.

Jag har en gammal barndomsvän som är väldigt sjuk, separerat och flyttat till eget boende där man inte hunnit binda elkostnaderna innan priserna skenade. Hen får betala 8900 kr per månad nu.
Det känns mer i mig än en kompis som drar in några miljoner per år får betala några tusen till.
Men man kan liksom inte sitta och granska exakt alla individuella situationer. Det förstår jag ju.

Vi har bundet och har också tur som har en längre tid kvar innan det ska bindas om. Man hoppas väl att någon lyckats förändra detta till det bättre tills dess. Men ja.. 🙄
IOM att vi bor på gård känns bundet avtal som en trygghet vi vill ha. Annars kan det ju skena iväg rejält.

Ja nu ersätts ni av oss så det jämnar nog ut sig.
Ursäkta, vem elräkning är det du betalar? Du får jättegärna ta min när du ändå håller på.

Det är ingen som betalar någon annans el och om det inte passar så varsågod och skänk bort pengarna till välgörande ändamål. Jösses, jag vet inga som gnäller så mycket som en del i den här tråden över att de får tillbaka pengar! Både de som har bundet och de som har rörligt gnäller över att andra får. :banghead:

Vi kommer få 2000 kr (×3 månader =6000 kr?) Och det hjälper definitivt. Vi har bundet så får ju rätt stor hjälp procentuellt, bara att tacka och ta emot! Vi har nästan 40 000 kwh/år :bag: och bundit om från 1 februari så mycket välkommet bidrag!

Ungefär samma förbrukning, men med rörligt och sedan december solceller. Tackar ödmjukt för 6000 kr tillbaka.

Jag tänker också det har funnits avtal att teckna med rörligt pris med maxtak. Ett sånt vore ju utmärkt om man blir stressad över extrema priser. Då är det så finurligt att man själv får bekosta det med en slags premie på normalpriset och inte behöver ta hjälp av sina medmänniskor som får andra utfall av sina val.

Kanske borde staten, om människor har svårt att förstå sitt eget bästa, införa det som ett krav. Att alla rörliga priser måste ha ett maxtak och därmed betalas av dem som vill ha det rörliga priset, alternativt via en extra skatt som sedan gör att staten kan gå och in och hålla den garantin?

UK har ett maxpris pa el och gas som satts var sjatte manad av ofgem, en tillsynsmyndighet for energi.
Iden var att skydda konsumenter som inte prisjamfor eller stannar med samma bolag i manga ar fran att bli lurade att overbetala med en alldeles for dyr taxa.

I dagens extrema situation har dock maxpriset lett till att flera mindre elbolag har gatt under, och enorma hojningar vantas nar taxan justeras i april - plus att aven de stora etablerade bolagen nu gatt minus lange pa typ alla sina kunder..

Sakert inte den typen av maxtak du tankte dig, men ville bara bidra med perspektiv fran en annan rorig elmarknad..

Kommer också få 2000 varje månad. Det kommer innebära att vi får en halverad faktura för december, betalade totalt 3948. Om det går på elnätet blir det några hundra på den. Går det på förbrukning (annat bolag) kommer vi gå plus några hundra. Jag klagar absolut inte, men det känns lite märkligt.

Jag vill också ha elstöd, ska dra på golvvärmen i källaren alla nätter det är billigt elpris (betalar per timme!) så jag också får stöttning för att leva ohållbart med hög förbrukning! 🙌

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka