Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga; vår faktura för själva elen var 2381 kr för december. 5006 kWh. Om den hamnar under 2000 kr i jan/feb, vad händer då? Blir den nollad bara eller kan det bli att man får tillbaka pengar?
Vad du betalar är ointressant i sammanhanget, det är förbrukningen de tittar på och med en förbrukning på 5006 kWh i december kommer du få 2000 kr för december. Vad du får för januari beror på hur många kWh du hamnar på då.

Jag vill också ha elstöd, ska dra på golvvärmen i källaren alla nätter det är billigt elpris (betalar per timme!) så jag också får stöttning för att leva ohållbart med hög förbrukning! 🙌
Hög förbrukning behöver inte innebära att man lever ohållbart. De jag känner i min kommun går lätt över 2000kwh vintertid. Är det -25 grader utomhus går det el, oavsett form av uppvärmning.

Vad du betalar är ointressant i sammanhanget, det är förbrukningen de tittar på och med en förbrukning på 5006 kWh i december kommer du få 2000 kr för december. Vad du får för januari beror på hur många kWh du hamnar på då.
Okej, fattar! Att vi skulle hamna under 2000 är helt orimligt iaf :rofl: det kommer vi under med nöd och näppe 2 månader/år..

Hög förbrukning behöver inte innebära att man lever ohållbart. De jag känner i min kommun går lätt över 2000kwh vintertid. Är det -25 grader utomhus går det el, oavsett form av uppvärmning.

Definitionen av ohållbart är att man använder jordens resurser på ett sätt som inte är hållbart i längden utan hotar möjligheten att förse mänskligheten med naturresurser framledes (och även hotar ekosystem om vi vill väva in fler perspektiv).

Anledningen till att vi aldrig kommer kunna få ett hållbart samhälle är att ALLA enskilda individer ständigt rättfärdigar ohållbara val med att man måste (när det egentligen handlar om att upprätthålla den levnadsstandard och levnadssituation man har).

Definitionen av ohållbart är att man använder jordens resurser på ett sätt som inte är hållbart i längden utan hotar möjligheten att förse mänskligheten med naturresurser framledes (och även hotar ekosystem om vi vill väva in fler perspektiv).

Anledningen till att vi aldrig kommer kunna få ett hållbart samhälle är att ALLA enskilda individer ständigt rättfärdigar ohållbara val med att man måste (när det egentligen handlar om att upprätthålla den levnadsstandard och levnadssituation man har).
Vad exakt har det med elpriserna att göra?

Samtidigt har många gått från oljeuppvärmda hus till berg eller luftvärme vilket drar mer el men släpper ut mindre koldioxid så det är inte en helt rättvis bedömning. Ved är ju inte nödvändigtvis heller en hållbar uppvärmning av bostaden.

Har bytt från att elda ved och ha direktel i två byggnader till att installera luft-vattenpump i den ena byggnaden och luft-luft i den andra (som hyrs ut). Har tre rum (i vårt iofs onödigt stora hus) som inte värms upp mer än absolut nödvändigt. Väldigt bra isolering i huset. Ser inte hur vi skulle kunna värma upp huset så mycket mer hållbart. Tänker iofs installera solceller när det är dags att byta tak, men det hjälper inte alls vintertid här uppe.

Jag är intresserad av miljö och försöker göra smarta val, men ja, jag vill faktiskt ha över 18 grader inomhus för att ha en dräglig tillvaro.

Har bytt från att elda ved och ha direktel i två byggnader till att installera luft-vattenpump i den ena byggnaden och luft-luft i den andra (som hyrs ut). Har tre rum (i vårt iofs onödigt stora hus) som inte värms upp mer än absolut nödvändigt. Väldigt bra isolering i huset. Ser inte hur vi skulle kunna värma upp huset så mycket mer hållbart. Tänker iofs installera solceller när det är dags att byta tak, men det hjälper inte alls vintertid här uppe.

Jag är intresserad av miljö och försöker göra smarta val, men ja, jag vill faktiskt ha över 18 grader inomhus för att ha en dräglig tillvaro.
Du behöver absolut inte försvara ditt levnadssätt för mig. Jag lever inte heller hållbart, det känner jag ingen som gör.

Samtidigt har många gått från oljeuppvärmda hus till berg eller luftvärme vilket drar mer el men släpper ut mindre koldioxid så det är inte en helt rättvis bedömning. Ved är ju inte nödvändigtvis heller en hållbar uppvärmning av bostaden.

Hållbarhet är så mycket mer komplext än koldioxid, men en låg elförbrukning är oavsett alltid eftersträvansvärt och då är det märkligt med ett elstöd som premierar hög förbrukning (inte stöttar ekonomiskt utsatta).

Ja vi kan knyta tillbaka det till att elpriserna genom konstaterandet att Sverige under en lång tid haft för låga elpriser och att svenskar vant sig vid en ohållbart hög elkonsumtion. Vi har inte lärt oss att ransonera och optimera, tvingas inte heller när elstödet utformas som det gör.
Du har helt missat hur höga elpriserna är i vinter? Jag tror de flesta försöker hålla nere förbrukningen så gott det går. Den höga elkonsumtionen i Norden beror på ett kallt klimat till mångt och mycket och den mesta elen går till uppvärmning. För någon som får en elräkning för en månad på 12000 kr för ett hus så gör de nog vad de kan för att minska förbrukningen.

Vill du optimera och ransonera din elförbrukning så stäng av golvvärmen.

Hållbarhet är så mycket mer komplext än koldioxid, men en låg elförbrukning är oavsett alltid eftersträvansvärt och då är det märkligt med ett elstöd som premierar hög förbrukning (inte stöttar ekonomiskt utsatta).
Kan utan problem få en lägre energiförbrukning själv. Bara att elda mer i kaninen så luftpumpen inte behöver gå.
Frågan är vad som är bäst för miljön i detta fallet.

Även elbiläagre kan lätt gå ner på elen genom att skaffa en diesel eller bensinare, även där är frågan vad som är bäst för miljön.

Så betydligt mer komplext än hur mycket el någon använder och om det är bra för miljön.

Kan utan problem få en lägre energiförbrukning själv. Bara att elda mer i kaninen så luftpumpen inte behöver gå.

Även elbiläagre kan lätt gå ner på elen genom att skaffa en diesel eller bensinare, även där är frågan vad som är bäst för miljön.

Så betydligt mer komplext än hur mycket el någon använder och om det är bra för miljön.
Den fruktade Londonsmogen när alla eldade koks hemma var långt ifrån miljövänlig, men de hade låg elförbrukning och varmt hemma, att folk dog är underordnat. :up:

Du har helt missat hur höga elpriserna är i vinter? Jag tror de flesta försöker hålla nere förbrukningen så gott det går. Den höga elkonsumtionen i Norden beror på ett kallt klimat till mångt och mycket och den mesta elen går till uppvärmning. För någon som får en elräkning för en månad på 12000 kr för ett hus så gör de nog vad de kan för att minska förbrukningen.

Helt ärligt tycker jag att många verkar ha varit dåligt upplysta och inte haft en aning om att de 1. Har rörligt elpris 2. Kan påverka priset genom att ändra sin förbrukning.

Min elräkning var också hög, trots att jag hade mindre förbrukning i dec i år mot vad jag hade i fjol, men hade jag kört på som vanligt hade den varit
s v i n h ö g.

Helt ärligt tycker jag att många verkar ha varit dåligt upplysta och inte haft en aning om att de 1. Har rörligt elpris 2. Kan påverka priset genom att ändra sin förbrukning.

Min elräkning var också hög, trots att jag hade mindre förbrukning i dec i år mot vad jag hade i fjol, men hade jag kört på som vanligt hade den varit
s v i n h ö g.
Ändra sin förbrukning har de nog koll på att de kan göra, men de hade nog inte alla koll på hur dyrt det skulle bli trots alla mediauppmärksamhet. Hade våra grannländer inte fått lättnader så tror jag inte att svenskarna heller hade skrikit på att få några.

För södra Norge har det nog blivit ett chockuppvaknande den här vintern med två nya utlandsförbindelser och lägre magasinsnivåer än normalt. Nu exporterar de till GB, Holland och Tyskland förutom till Sverige och Danmark.

Nej men det var tvärtom, jag ligger ju långt under elstödet, jag ska gaaaaaaasa! På med elvärmen 🔥

Hållbarhet handlar inte bara om miljön, det handlat lika mycket om att resurser ska räcka till alla människor, nu och i framtiden. Alltså än mer komplext.

Om allt går som det ska,enl vad dom säger så får jag tillbaka 1900 på huset här o 100 kr på skånehuset.
Har de sagt något om någon måste vara skriven på adressen det gäller? Eller är det även för fritidshus?

Jag har helt ärligt inte följt nyheten, är inte odelat positiv till förslaget men kan ändå inte påverka så jag har blundat 🙂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar