Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går utmärkt att binda hos många bolag fortfarande idag. Om det är ett lågt pris står skrivet i stjärnorna, vilket är hela grejen. Alla måste bedöma hur mycket risk man är villiga att ta.

Just nu är lägsta pris 72 öre per kWh på 58 månader för mig.
Men om alla haft bundna avtal, hur hade elbolagen då löst sina ökade kostnader?

Och för mig med nuvarande leverantör ligger det på 58 öre/kWh om jag skulle binda på 3 år, precis just nu.

25 öre mer/kWh än i dagsläget alltså, men jag hade nog bundit nu ändå om jag hade behövt omteckna. Ogillar nämligen att riskera att få skyhöga elräkningar hux flux. Vilket ju faktiskt är en medveten och kalkylerad risk när man väljer att ha ett rörligt avtal.
Är det ett val, är det inte där man hamnar om man inte gör ett aktivt val?

Det är en aning svårt att jobba hemifrån i mörker och kyla utan internet och dator... Så en del av företagens kostnader har flyttats till hemmiljön. Istället för att äta ute och därmed nyttja spisar och kylar på restauranger måste detta göras hemma. Klarar folk verkligen att sitta still i 17 grader i 8 timmar? Jag själv måste vira in mig i en filt och är ändå helt iskall om händerna trots att vi har 20 grader hemma.
Jag funkar som du där.
Vi har 20 grader inne. Jag kan frysa så jag skakar då, inlindad i filtar och kläder. Sover med dubbla täcken. Inte en chans att jag tänker ha kallare. Jag får ont överallt av att spänna mig så som jag gör då.
Helst har jag 24 grader. Det är vad min kropp tycker om. Men jag försöker tänka lite på någon mer än mig själv iaf. 😅

Finns det inga standarder?
Antingen 1,2 eller 3 år räknas väl som standard hos de elbolag jag har haft avtal med. Just nu går det dock bara att binda ett år hos flera elbolag pga den rådande situationen.

Jag själv har alltid haft bundet på tre år åt gången. I mitt fall så gick de tre olika avtal jag haft på tre olika fastigheter ut i oktober och november. Därför sitter jag nu med rörligt avtal för första gången på 25 år. Det gick helt enkelt inte att binda till ett pris på cirka 3-3,50kr när jag vanligtvis haft mellan 35-45 öre. Så jag hör till dem som verkligen inte "valt" rörligt avtal som en kalkyrerad risk, utan har nästan inte haft någon val denna vintern.

Att ha rörligt elpris är alltså =skamfläck på buke.

Då vet jag vad jag ses som, med andra ord. Jag kan inget om el, fick rådet att ha rörligt pris då jag bor i lägenhet, missade att det var dyrt förrän nu i höst/vintras och då är det inte läge att binda det, dessutom, ovanpå allt har jag ett svagt minne av att jag kanske har bundit det i våras på någon rörlig variant... jag kan minnas tokigt kanske.
Skämmes tamejfan.

Jag missade "perfekta människa"-kursen när den gick. Hoppas det går en ny snart.

Då vet jag vad jag ses som, med andra ord. Jag kan inget om el, fick rådet att ha rörligt pris då jag bor i lägenhet, missade att det var dyrt förrän nu i höst/vintras och då är det inte läge att binda det, dessutom, ovanpå allt har jag ett svagt minne av att jag kanske har bundit det i våras på någon rörlig variant... jag kan minnas tokigt kanske.
Skämmes tamejfan.

Jag missade "perfekta människa"-kursen när den gick. Hoppas det går en ny snart.
Du är inte ensam,jag är oxå en skamfläck, men jag klagar inte det var ett medvetet val, har låst på skånehuset

Skämmes tamejfan.

Är väl inte mer skam än att inte binda bolånet. Det idiotiska tycker jag är att klaga på det när dom rörliga priserna rör på sig, att det rör på sig är ju hela grejen med rörliga priser.

priset för elen i senaste fakturan blev lite styvt 4000kr, gjorde av med 2041 kWh, för mig så blev det en bra deal med upphandlat elpris och stödet😁

Skämmes tamejfan.

Du har gjort ett val som lönat sig historiskt över tid. Du har mest troligt tjänst en hel del pengar på det! Tills nu.

Jag har själv haft rörligt, band om från september/oktober/november (?) någon gång på ett år till rörligt. Jag blev dock lite för orolig under hösten och ringde upp mitt bolag och band till fast istället. Ganska dyrt om man kikade på det historiska elpriset, men det visade sig vara ett riktigt bra val.

Alla som har rörligt har ju (oftast) möjligheten att binda avtalet ganska omgående. Och detta görs ju med fördel när elen är som billigast. (doh) Så att säga att man måste binda NU är ju inte riktigt så det går till...
SEN är det som många säger inte det bästa att ha ett bundet avtal som går ut när elen är som dyrast. Då kan man "riska" och ha rörligt till sommarn (eller när det nu är billigast) och binda först då.

Samma gäller ju med lån på banken. Vissa väljer rörligt, vissa binder räntan. Ett val man gör helt enkelt.

Själv band jag i höstas (oktober) inte den billigaste månaden direkt men bor å andra sidan i en lgh så ligger på en årsförbrukning på 1800 kwh. Band på 3 år och 62 öre (ink moms, ca 50 öre exkl moms) ... Som sagt inte billigaste elen. Men nu vet jag att den kommer ligga på ca 130 kr i månaden + nätkostnader från annat bolag.

Så i sak håller jag med om att har man AKTIVT valt rörligt så kan man inte sitta och gnälla när "shit hits the fan" ...
De dagar ni betalar 0 eller 19 öre så håller iaf jag tyst och accepterar att jag som har bundet oavsett betalar mitt pris...

Jag har rörligt pris. Det är ett medvetet val som fungerat bra i mer än 10 år. Har ett bolag jag gillar inriktning på med tydliga fakturor så jag fattar vad jag läser. I omgångar har jag fått påstötningar från andra bolag med lockpriser för att få mig att byta men jag har avböjt då jag har sett till fler värden än priset. Hur som så har jag ”tjänat” på att ha rörligt under väldigt lång tid så jag känner ingen skam för mitt val. Just nu är det dyrt och det kloka valet hade väl varit att binda i somras men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig priser på den nivå vi nu haft. Det är bara att sätta det på erfarenhetskontot. Saker och ting blir inte alltid som man tänkt. Så ska man sätta etikett på mig är det väl snarare naiv än att att jag skulle ha något att skämmas för.

Alla som har rörligt har ju (oftast) möjligheten att binda avtalet ganska omgående. Och detta görs ju med fördel när elen är som billigast. (doh) Så att säga att man måste binda NU är ju inte riktigt så det går till...
SEN är det som många säger inte det bästa att ha ett bundet avtal som går ut när elen är som dyrast. Då kan man "riska" och ha rörligt till sommarn (eller när det nu är billigast) och binda först då.

Samma gäller ju med lån på banken. Vissa väljer rörligt, vissa binder räntan. Ett val man gör helt enkelt.

Själv band jag i höstas (oktober) inte den billigaste månaden direkt men bor å andra sidan i en lgh så ligger på en årsförbrukning på 1800 kwh. Band på 3 år och 62 öre (ink moms, ca 50 öre exkl moms) ... Som sagt inte billigaste elen. Men nu vet jag att den kommer ligga på ca 130 kr i månaden + nätkostnader från annat bolag.

Så i sak håller jag med om att har man AKTIVT valt rörligt så kan man inte sitta och gnälla när "shit hits the fan" ...
De dagar ni betalar 0 eller 19 öre så håller iaf jag tyst och accepterar att jag som har bundet oavsett betalar mitt pris...
Många som har rörligt betalar inte per timme utan utifrån ett månadssnitt. Timbetalning måste man aktivt välja (och ha elmätare som stödjer) så de som betalar per timme har ofta gjort ett betydligt mer aktivt val än de som har traditionellt rörligt utifrån månadssnitt.

En lösning, om man har lågt pris på bundet och riskerar att det drar iväg när avtalet går ut, är att spara en stor del av skillnaden mellan det priset man betalar idag och det pris man kan förvänta sig i framtiden. Då bygger man buffert för ökade elpriser och anpassar ekonomin i god tid, vilket minskar risken för prischock. Då kan man också ha råd att ta rörligt ett tag och binda när läget är mer gynnsamt.

Ja de som har rörligt kan såklart göra samma sak när priset är lågt, alltså spara pengar till tider när priset är högre.

Skämmes tamejfan.

Nej, men att gnälla som f.n när pendeln svänger och rörligt inte lönar sig "som vanligt" under en period, vinner man ca noll sympatier från omvärlden på.

Tips på en gratis app!
Greenely, den visar min förbrukning dag för dag. Priset som visas är om man har greenely som leverantör, vilket jag inte har. Men med hjälp av appen kan jag se hur mycket jag förbrukar och kan utifrån det elpris jag har räkna ut vad fakturan kommer att landa på. Det har gjort mig medveten och jag vet inte om det delvis bidrar till att vi har sänkt vår elförbrukning varje år sen jag skaffade appen.
Screenshot_20220121-111730~2.webp

Tips på en gratis app!
Greenely, den visar min förbrukning dag för dag. Priset som visas är om man har greenely som leverantör, vilket jag inte har. Men med hjälp av appen kan jag se hur mycket jag förbrukar och kan utifrån det elpris jag har räkna ut vad fakturan kommer att landa på. Det har gjort mig medveten och jag vet inte om det delvis bidrar till att vi har sänkt vår elförbrukning varje år sen jag skaffade appen.
Visa bifogad fil 84393
Hur får den tag på datat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar