Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips på en gratis app!
Greenely, den visar min förbrukning dag för dag. Priset som visas är om man har greenely som leverantör, vilket jag inte har. Men med hjälp av appen kan jag se hur mycket jag förbrukar och kan utifrån det elpris jag har räkna ut vad fakturan kommer att landa på. Det har gjort mig medveten och jag vet inte om det delvis bidrar till att vi har sänkt vår elförbrukning varje år sen jag skaffade appen.
Visa bifogad fil 84393

Du borde kunna få ut samma info från nätägaren. Jag har ellevio och de ger statistik, ner till per timme och man har ny elmätare. Jag antar att man med appen godkänner att appen hämtar info från nätägaren. Allt appen får ut borde du själv kunna få ut som kund tänker jag.

Är väl inte mer skam än att inte binda bolånet. Det idiotiska tycker jag är att klaga på det när dom rörliga priserna rör på sig, att det rör på sig är ju hela grejen med rörliga priser.
Jag tycker det klagas åt båda hållen. De som har höga elräkningar och de som tycker det är orättvist att de ska få hjälp.

Själv suckar jag jävligt högt över min elräkning, men inte mycket att göra åt nu. Dessutom får jag inget. Å andra sidan klagar jag inte över det.
Tycker mest det är klagomål i tråden.

Du har gjort ett val som lönat sig historiskt över tid. Du har mest troligt tjänst en hel del pengar på det! Tills nu.

Jag har själv haft rörligt, band om från september/oktober/november (?) någon gång på ett år till rörligt. Jag blev dock lite för orolig under hösten och ringde upp mitt bolag och band till fast istället. Ganska dyrt om man kikade på det historiska elpriset, men det visade sig vara ett riktigt bra val.
Samma val som alla andra har.

Nu var jag inte då smart att binda det när det blev högt, förhoppningsvis går det att vänta ut.

Jag ser bara el som en kostnad, aldrig något jag tjänar på.

Att ha rörligt elpris är alltså =skamfläck på buke.

Då vet jag vad jag ses som, med andra ord. Jag kan inget om el, fick rådet att ha rörligt pris då jag bor i lägenhet, missade att det var dyrt förrän nu i höst/vintras och då är det inte läge att binda det, dessutom, ovanpå allt har jag ett svagt minne av att jag kanske har bundit det i våras på någon rörlig variant... jag kan minnas tokigt kanske.
Skämmes tamejfan.

Jag missade "perfekta människa"-kursen när den gick. Hoppas det går en ny snart.
Det är inte skamfyllt utan en medveten chansning man tar, ofta är det ju billigare än bundet. Ungefär som att köpa aktier istället för att spara pengar på sparkonto. De kan bli bra, men det kan också bli så att man förlorar.

Det är inte skamfyllt utan en medveten chansning man tar, ofta är det ju billigare än bundet. Ungefär som att köpa aktier istället för att spara pengar på sparkonto. De kan bli bra, men det kan också bli så att man förlorar.
Men om jag säger "fasen vad hög elräkning jag fick nu, tusan också". Är det att gnälla?
Eller konstatera? Jag har dock inte gjort mer än då men det är tv läger vsrav den ena sidan tycker att den andra ska skylla sig själv.

Hur får den tag på datat?
Nu är ett några år sen jag skaffade appen, men de får ut förbrukning via nätägaren, du måste godkänna det.
Du borde kunna få ut samma info från nätägaren. Jag har ellevio och de ger statistik, ner till per timme och man har ny elmätare. Jag antar att man med appen godkänner att appen hämtar info från nätägaren. Allt appen får ut borde du själv kunna få ut som kund tänker jag.
Jo, jag kan absolut logga in där. Jag tipsar om appen, då den är gratis, användarvänlig och kanske kan få någon fler mer medveten om sin konsumtion. Jag har stenkoll på min konsumtion och hade det innan appen också.

Men om jag säger "fasen vad hög elräkning jag fick nu, tusan också". Är det att gnälla?
Eller konstatera? Jag har dock inte gjort mer än då men det är tv läger vsrav den ena sidan tycker att den andra ska skylla sig själv.
Vem pratar lite om dig som person i tråden? Ingen, vi pratar om det generella fenomenet att när pendeln svänger så skriks det om att staten ska gå in med pengar för att folk med rörligt förutsatt att det alltid ska vara billigare än fast.

Vem pratar lite om dig som person i tråden? Ingen, vi pratar om det generella fenomenet att när pendeln svänger så skriks det om att staten ska gå in med pengar för att folk med rörligt förutsatt att det alltid ska vara billigare än fast.
Jag har inte hört särskilt många skrika, däremot har jag hört folk göra som jag- påtala hur dyr månadens räkning blev. Är det att skrika.
Och jag har läst tråden och reagerar på hur bra ni är på att klaga på bidraget, från båda håll. Orättvisa att man ens ska få det då man har rörlig och hög elräkning, och orättvist att man ens ska få det om man har bundit priset och har hög men ändå låg räkning i jämförelse och inte påverkas av högt pris och gnället om att det ju inte är "lönt med endast 2000 kr per månad för stackars Greta i sitt urgamla hus".

Jag har inte hört särskilt många skrika, däremot har jag hört folk göra som jag- påtala hur dyr månadens räkning blev. Är det att skrika.
Och jag har läst tråden och reagerar på hur bra ni är på att klaga på bidraget, från båda håll. Orättvisa att man ens ska få det då man har rörlig och hög elräkning, och orättvist att man ens ska få det om man har bundit priset och har hög men ändå låg räkning i jämförelse och inte påverkas av högt pris och gnället om att det ju inte är "lönt med endast 2000 kr per månad för stackars Greta i sitt urgamla hus".

Ja, jag tycker det är orättvist att jag förmodligen ska ta del av bidraget, men det vore ännu mer orättvist om bara kunder som valt hög risk skulle få ta del av det. Mest tycker jag att ingen ska få ta del av det och fnula in pengarna på att starta nästa kärnkraftverk istället.

Ja, jag tycker det är orättvist att jag förmodligen ska ta del av bidraget, men det vore ännu mer orättvist om bara kunder som valt hög risk skulle få ta del av det. Mest tycker jag att ingen ska få ta del av det och fnula in pengarna på att starta nästa kärnkraftverk istället.
Vore det bättre att regeringen inget gjorde alls så att folk inte kan betala sina elräkningar nu då? Jag tror detta är någon slags snabb nödlösning som är tänkt att fungera just nu. rättvist är inte mycket i livet.

Vore det bättre att regeringen inget gjorde alls så att folk inte kan betala sina elräkningar nu då? Jag tror detta är någon slags snabb nödlösning som är tänkt att fungera just nu. rättvist är inte mycket i livet.

Ja, jag tycker det vore bättre. Och annars tycker jag att en tillfällig nedsättning av skatten är en bättre metod.

Jag tycker inte bara det är "orättvist". Jag tycker att det är ett stort principiellt fel att så fort skiten träffar fläkten för de som tagit större risker, ska de kompenseras och nödlösas ut, men annars ska de dra nytta av de fördelar det innebär. Jag tycker att det är vansinnigt att banker som gjort enorma vinster i massor av år, så fort det blåser snålt, ska räddas av statliga pengar och fortsätta betala ut miljonbonusar med kraft av skattepengar och sedan fortsätta ta samma risker eftersom de vet att staten kommer och tar skiten om det går snett även nästa gång. Som ett annat exempel på samma mynt.

Ja, jag tycker det vore bättre. Och annars tycker jag att en tillfällig nedsättning av skatten är en bättre metod.
De som inte kan betala för sig hamnar på samhällets börda hur man än vänder och vrider på det. Så att göra ingenting är ju lika kostsamt i längden.
Skatten är ju ett sätt, vet inte varför det förslaget inte duger dock.

Jag misstänker att staten går in med pengar för att dämpa inflationen som är på väg pga av de höga elpriserna som gör att priserna på produkter höjs.

Jag tycker inte bara det är "orättvist". Jag tycker att det är ett stort principiellt fel att så fort skiten träffar fläkten för de som tagit större risker, ska de kompenseras och nödlösas ut, men annars ska de dra nytta av de fördelar det innebär. Jag tycker att det är vansinnigt att banker som gjort enorma vinster i massor av år, så fort det blåser snålt, ska räddas av statliga pengar och fortsätta betala ut miljonbonusar med kraft av skattepengar och sedan fortsätta ta samma risker eftersom de vet att staten kommer och tar skiten om det går snett även nästa gång. Som ett annat exempel på samma mynt.
Jag tror att ni som anser att det är ett riskbeteende att ha obundet har en övertro på människor engagemang i sina elabonnemang. Mitt engagemang sträcker sig till att säga nej till alla som ska ringa och försöka pracka på mig sina jättebra elavtal.
Är man en person som inte har tid, ork eller kunskap att engagera sig i sitt abonnemang så är det ju i det rörliga man hamnar per automatik. Kanske vore det bättre om det var omvänt, att man utgår från att människor inte vill ha rörligt avtal än att man som standard har rörliga avtal om man inte aktivt engagerar sig.

Fast det här förslaget lär snarast driva på inflationen än tvärtom. Även om effekten är väldigt marginell. Men det är 6 miljarder (om jag nu minns rätt) som sprids ut i ökad köpkraft.
Det tror jag knappast det är snarare så att hålet i ekonomin blir betydligt mindre än det annars skulle varit. Det kompenserar ju inte hela kostnaden för elen så inga medel i privatekonomin frigörs.

Jag tror att ni som anser att det är ett riskbeteende att ha obundet har en övertro på människor engagemang i sina elabonnemang. Mitt engagemang sträcker sig till att säga nej till alla som ska ringa och försöka pracka på mig sina jättebra elavtal.
Är man en person som inte har tid, ork eller kunskap att engagera sig i sitt abonnemang så är det ju i det rörliga man hamnar per automatik. Kanske vore det bättre om det var omvänt, att man utgår från att människor inte vill ha rörligt avtal än att man som standard har rörliga avtal om man inte aktivt engagerar sig.

Riskbeteende vet jag inte, rörligt har varit en guldgruva under många, många år sedan marknaden avreglerades. Men om elpriset verkligen spelar väldigt stor roll för ens ekonomi är det bra om man har koll. Precis som på allt annat som spelar stor roll. Men visst, kanske vore det bättre om man åtminstone hamnade i ett avtal med takpris som "default". Lite som i Storbritannien, fast just det systemet har ju visat sig vara helt kass.

Precis som att man för rörlig boränta bör ha i kalkylen att man inte ska gå i personlig konkurs för att räntan blir 10% i ett halvår, så bör man om man vill ha rörligt elpris se till att man har reserver undansatta så att det inte blir ett problem att priset stiger rejält (mångdubblat) i 3-6 månader. Annars bör man använda de verktyg som finns, i form av bundna villkor, för att uppnå den stabiliteten.

Jag måste vara ett unikum för här verkar ju alla ha koll på och göra aktiva val kring sin el. Men jag har i stort sett bara sett till att jag har el och sedan betalar jag den när räkningarna kommer varje månad. Jag har ingen aning om hur man ens ser vad man har för avtal.

Jag måste vara ett unikum för här verkar ju alla ha koll på och göra aktiva val kring sin el. Men jag har i stort sett bara sett till att jag har el och sedan betalar jag den när räkningarna kommer varje månad. Jag har ingen aning om hur man ens ser vad man har för avtal.
Läs på din faktura, vem levererar din ström? Ring deras kundtjänst och säg att du inte har någon aning, så hjälper dom dig. Alternativt, ring Compricer och fråga vilket bolag som kan erbjuda dig bäst pris.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka