Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste vara ett unikum för här verkar ju alla ha koll på och göra aktiva val kring sin el. Men jag har i stort sett bara sett till att jag har el och sedan betalar jag den när räkningarna kommer varje månad. Jag har ingen aning om hur man ens ser vad man har för avtal.
likande här, jo jag vet ju vem som har mina avtal men inte om jag har ultimat avtal, men jag är ju medeten om att jag får skylla mig själv, jag bor i lägenhet och min elräkning är ingen stor utgift. När jag bodde i hus hade jag mycket bättre koll. För att jag behövde ha det helt enkelt. Bor man så att elräkningen är en avgörande post behöver man ta ett större ansvar för det.
Precis som jag kunde ha en skruttig bil när jag inte var beroende av bilen för annat än min fritid. Nu måste jag ha en som inte krånglar för att ta mig till jobbet och det kostar.

likande här, jo jag vet ju vem som har mina avtal men inte om jag har ultimat avtal, men jag är ju medeten om att jag får skylla mig själv, jag bor i lägenhet och min elräkning är ingen stor utgift. När jag bodde i hus hade jag mycket bättre koll. För att jag behövde ha det helt enkelt. Bor man så att elräkningen är en avgörande post behöver man ta ett större ansvar för det.
Precis som jag kunde ha en skruttig bil när jag inte var beroende av bilen för annat än min fritid. Nu måste jag ha en som inte krånglar för att ta mig till jobbet och det kostar.
Ja om man har råd kan man ju göra det valet, har du bara råd med en skruttig bil så har du ju inget allternativ än att hoppas på att den håller.

Ja om man har råd kan man ju göra det valet, har du bara råd med en skruttig bil så har du ju inget allternativ än att hoppas på att den håller.
Ja, eller så hade jag fått behållit jobbet jag kunde åka kollektivtrafik till. Vitsen är att är elräkningen det som kan stjälpa ens ekonomi så bör man ha säkrat upp det med bundet avtal. Är det inte en avgörande punkt så kan man chansa och hoppas att det rörliga elpriset är billigare utslaget på tid.

Bilen var kanske inte det mest pedagogiska exemplet.
Vi tar försäkringar istället. Min hundförsäkring hade tex olika nivåer man kunde välja för självrisk. Ju lägre självrisk ju högre premie.
Som fattig student utan särskilt mycket sparade medel så fanns det en stor vits med att betala en stor månadspremie som tryggade att jag inte behövde hosta upp med så mycket pengar på en gång.

Med en stabilare ekonomi så hade det kunnat vara logiskt att betala betydligt mindre per månad men en större smäll när/om olyckan var framme.

Ja, eller så hade jag fått behållit jobbet jag kunde åka kollektivtrafik till. Vitsen är att är elräkningen det som kan stjälpa ens ekonomi så bör man ha säkrat upp det med bundet avtal. Är det inte en avgörande punkt så kan man chansa och hoppas att det rörliga elpriset är billigare utslaget på tid.
Det är förunnat personer som bor i större städer. Mitt perspektiv kommer från östra småland, där bor många med låg inkomst i småhus som man inte kan belåna pga av att de har så lågt värde och där finns ingen eller dålig service på orten och inte heller kollektivtrafik 19,5 % bidragsberoende i kommunen.

Det är förunnat personer som bor i större städer. Mitt perspektiv kommer från östra småland, där bor många med låg inkomst i småhus som man inte kan belåna pga av att de har så lågt värde och där finns ingen eller dålig service på orten och inte heller kollektivtrafik 19,5 % bidragsberoende i kommunen.
Ja, och där är det kanske extra viktigt att binda avtalen så att man vet ungefär vad man kan förvänta sig få i elräkning.

Bilen var kanske inte det mest pedagogiska exemplet.
Vi tar försäkringar istället. Min hundförsäkring hade tex olika nivåer man kunde välja för självrisk. Ju lägre självrisk ju högre premie.
Som fattig student utan särskilt mycket sparade medel så fanns det en stor vits med att betala en stor månadspremie som tryggade att jag inte behövde hosta upp med så mycket pengar på en gång.

Med en stabilare ekonomi så hade det kunnat vara logiskt att betala betydligt mindre per månad men en större smäll när/om olyckan var framme.
Ja det är inte så att jag inte förstår poängen med ett bundet elavtal, jag försöker lyfta att alla inte har kunskap eller kanske fokus på just den delen av sitt liv. Det är heller inte helt enkelt att förstå om man inte är insatt.

Precis av samma anledning som att snabba lån med högränta dominerar bland redan socialt utsatta.

Ja det är inte så att jag inte förstår poängen med ett bundet elavtal, jag försöker lyfta att alla inte har kunskap eller kanske fokus på just den delen av sitt liv. Det är heller inte helt enkelt att förstå om man inte är insatt.

Precis av samma anledning som att snabba lån med högränta dominerar bland redan socialt utsatta.

Fast... någonstans måste en ta ansvar för sin egen tillvaro. Allt blir liksom inte serverat. Det var massor jag fick lära mig när jag tog över huset efter pappa men eftersom jag ville behålla det så var det nödvändigt att jag lärde mig. Men inte var det någon som serverade den kunskapen, jag fick fråga och läsa mig till den. Som med all kunskap utanför skolvärlden.

Jag är uppvuxen med statlig el men idag utgår jag ifrån att eleverna får lära sig om elavtal etc på hemkunskapen, precis som vi fick lära oss om grundläggande hushållsekonomi, försäkringar etc.

Det är inte någon form av mänsklig rättighet att bo i ett hus. Ska man göra det får man läsa på och lära sig, eller ta hjälp. Jag tycker inte synd om de som hamnar i Lyxfällan heller, om de "inte förstod" att räntor existerar till exempel.

Men om man köper ett hus (eller hyr med kallhyra) så får man ju ta reda på sådant? Det är ju inte så att det ingår en kurs när man köper hus. Det är en hel massa andra saker som kostar pengar och som man behöver ha koll på och ta ansvar för också, men så är det ju. Det kan såklart bli tråkiga utgifter, men man kan ju liksom inte "komma undan" med att säga att man inte tyckte att man behövde veta? Det är inte särskilt svårt att förstå hur elavtal fungerar om man vill, liksom.

Jag har själv rörligt och det är ett aktivt val. Astrist att det går mer pengar till el, men samtidigt är det inte så att min förbrukning är så hög att det välter hela min ekonomi. Bor ensam i ett ca 100 kvadrat 70-talshus uppvärmt med jordvärme. Har tidigare inte tänkt jättemycket på elen, men nu har det ju av naturliga skäl blivit mer. Men jag har ju hela tiden vetat vem som levererar min el och vad jag har för avtal. Och vad jag har för årsförbrukning. Nu har i alla fall solcellspanelsprojektet hamnat högt på listan över saker att ta tag i :D

Kanske dags att ha privatekonomi/budget både i matten och hemkunskap i skolan både i grund och gymnasiet.
Att annat aktivt val som måste göras är ju hemförsäkringen, kan ju gå redigt illa om du inte brytt dej om att skaffa någon.

09A8DEDF-CAC8-46B9-B71F-6C3BC64764BC.webp

Ett tydliggörande av hur dumt elstödet är utformat. Såhär blir det när man utformar utifrån förbrukning och inte kostnad. Inte fel att elen är billigare i norr, men det blir skevt när man förstärker den klyftan som så nyligt diskuterats som ett problem.

Fast... någonstans måste en ta ansvar för sin egen tillvaro. Allt blir liksom inte serverat. Det var massor jag fick lära mig när jag tog över huset efter pappa men eftersom jag ville behålla det så var det nödvändigt att jag lärde mig. Men inte var det någon som serverade den kunskapen, jag fick fråga och läsa mig till den. Som med all kunskap utanför skolvärlden.

Jag är uppvuxen med statlig el men idag utgår jag ifrån att eleverna får lära sig om elavtal etc på hemkunskapen, precis som vi fick lära oss om grundläggande hushållsekonomi, försäkringar etc.
Nu har man ju el även när man bor i lägenhet så det är ju inte en garanti för att man inte måste betala högre elräkningar när elpriserna skenar.

Det verkar inte vara helt klart att man kommer att få stödet om man bor på en jordbruksfastighet eller om det bedrivs företag på gården. Så det är ju många häromkring som försvinner från stöd om drt blir så.

Nu har man ju el även när man bor i lägenhet så det är ju inte en garanti för att man inte måste betala högre elräkningar när elpriserna skenar.
I princip oavsett hur du bor så måste du ingå avtal med ett elnätsbolag, dvs du gör en aktiv handling. Elnätsbolaget kan du inte välja men vilket bolag som levererar din el kan du välja. Gör man inget efter att man har ingått avtal med elnätsbolaget så får man ett automatiskt val. Oavsett hur du ser det så är det ju ett aktivt val. Likaså är det ett val att välja rörligt som bundet. Det är också ett val att inte kolla upp priserna eller jämföra elbolagens priser.

Om du tecknar ett mobilabonnemang eller abonnemang på TV kanaler så antar jag att du kollar upp priset? Varför skulle det vara konstigare eller svårare att kolla upp priset på sin el?

Ja, alla behöver vi el. Men hur kan det vara ett argument för att inte koll priset?

EDIT- Jag har valt rörligt (tecknade för ngn vecka sen efter flytt) för att jag bor i lgh och förväntas har låg elförbrukning. För elen behöver jag inte den säkerhet bundet avtal ger mig. Men tar jag mina bolån så har jag bundit dom då räntorna är en mkt större kostnad för mig så där vill jag ha säkerhet.

I princip oavsett hur du bor så måste du ingå avtal med ett elnätsbolag, dvs du gör en aktiv handling. Elnätsbolaget kan du inte välja men vilket bolag som levererar din el kan du välja. Gör man inget efter att man har ingått avtal med elnätsbolaget så får man ett automatiskt val. Oavsett hur du ser det så är det ju ett aktivt val. Likaså är det ett val att välja rörligt som bundet. Det är också ett val att inte kolla upp priserna eller jämföra elbolagens priser.

Om du tecknar ett mobilabonnemang eller abonnemang på TV kanaler så antar jag att du kollar upp priset? Varför skulle det vara konstigare eller svårare att kolla upp priset på sin el?

Ja, alla behöver vi el. Men hur kan det vara ett argument för att inte koll priset?

EDIT- Jag har valt rörligt (tecknade för ngn vecka sen efter flytt) för att jag bor i lgh och förväntas har låg elförbrukning. För elen behöver jag inte den säkerhet bundet avtal ger mig. Men tar jag mina bolån så har jag bundit dom då räntorna är en mkt större kostnad för mig så där vill jag ha säkerhet.
Jag gissar att du inte lever i social och ekonomisk utsatthet, vilket var gruppen jag försökte lyfta kanske inte har helt hundra koll.

Men absolut svensson med sina inkomster bör kunna betala ett högre elpris, sen att det skenat iväg så vi riskerar inflation är ju en sak. Det här kanske är en tillfällig höjning av elpriserna eller så kommer det en mer konstant höjning som så småningom om drabbar alla lite som bostadskrisen började på 90-talet men då var de ju också de som inte bundit sina räntor som var dumskallar och fick gå från sina hus. Det blir ju intressant att se hur det hela utvecklar sig.

Senast ändrad:
Det verkar inte vara helt klart att man kommer att få stödet om man bor på en jordbruksfastighet eller om det bedrivs företag på gården. Så det är ju många häromkring som försvinner från stöd om drt blir så.
Det är väl snarare helt klart att man inte får stödet skulle jag vilja säga.

Vi har generellt betydligt högre räkning än söderut pga längre och kallare vintrar så det är missvisande när det ser ut som att vi har lägre elkostnad än de i söder och särskilt jämfört med föregående år.

Visa bifogad fil 84418

Ett tydliggörande av hur dumt elstödet är utformat. Såhär blir det när man utformar utifrån förbrukning och inte kostnad. Inte fel att elen är billigare i norr, men det blir skevt när man förstärker den klyftan som så nyligt diskuterats som ett problem.

Senast ändrad:
Vi har generellt betydligt högre räkning än söderut pga längre och kallare vintrar så det är missvisande när det ser ut som att vi har lägre elkostnad än de i söder och särskilt jämfört med föregående år.
Nu är det du som gör det missvisande genom att hävda att räkningen är högre, det borde vi räkna på. Förbrukningen är högre och vad som kan göra bilden missvisande, men vi kan inte bortser ifrån att elpriserna fortfarande är nära på normala i elområde 1 och 2. Det är framförallt ökningen i elområde 3 och 4 som motiverat elstödet.

Det är en aning svårt att jobba hemifrån i mörker och kyla utan internet och dator... Så en del av företagens kostnader har flyttats till hemmiljön. Istället för att äta ute och därmed nyttja spisar och kylar på restauranger måste detta göras hemma. Klarar folk verkligen att sitta still i 17 grader i 8 timmar? Jag själv måste vira in mig i en filt och är ändå helt iskall om händerna trots att vi har 20 grader hemma.

Visst är det så! Jag är också en fryslort och har de dagar jag jobbar hemma virat in mig i filtar och med torgvantar :crazy:

Det är inte heller det jag menar, men många som gråter ut i media känns som att detta tagit dem helt på sängen, när de haft haft chanser att göra andra val om de bara varit lite medvetna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 630
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar