Som sagt jag ska fråga dem. Jag tycker det verkar märkligt att det skulle vara tillåtet att utöva den formen av påtryckningar, eftersom marknaden ska erbjuda likvärdiga villkor för elhandlare. Inte sortering av nätkunder i A och B-lag.
Jag har också pratat mycket med de som är ute och röjer och de som leder den verksamheten (helt enkelt för att vi har avbrott emellanåt av graden längre). Men har inte kunnat föreställa mig att sådana element skulle ligga till grund, och har inte heller fått den uppfattningen.
Att något skulle vara fördelaktigt betyder vare sig att det är tillåtet eller att det används. På den nivån känns det mer som en konspirationstanke, men som sagt, jag har inte kunskapen just idag att ”motbevisa” heller.
Jag är också kund och om jag vore nätägare skulle jag vilja slippa avbrottsersättningar, och då blir ”antal kunder utan el” som optimeringskriterium naturlig - precis som jag fått det förklarat för mig tidigare. Systemet föreslår prioriteringar som får tillbaka så många kunder som möjligt så fort som möjligt.
Intressant vinkel dock, detta ska gås till botten med.