Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har extremt svårt för de som försöker hävda att de blivit tagna på sängen med elpriserna. Lever en under en sten i skogen sedan 1800-talet? Jag har inte nagelfarit utveckligen, men ändå - just p g a elprisdiskusisonerna - hunnit få upp solcellsanläggningen i december. Enda skälet till investeringen är just diskussionen om ökade elpriser.
Jag håller med! Till och med jag som alltså bor i hyreslägenhet med en förbrukning under 100kwh/månad, utan eget elavtal har ju liksom sett vad som händer! Hade jag fortfarande bott i hus hade jag varit än mer uppmärksam på läget, riktigt tidigt också.

Som sagt jag ska fråga dem. Jag tycker det verkar märkligt att det skulle vara tillåtet att utöva den formen av påtryckningar, eftersom marknaden ska erbjuda likvärdiga villkor för elhandlare. Inte sortering av nätkunder i A och B-lag.

Jag har också pratat mycket med de som är ute och röjer och de som leder den verksamheten (helt enkelt för att vi har avbrott emellanåt av graden längre). Men har inte kunnat föreställa mig att sådana element skulle ligga till grund, och har inte heller fått den uppfattningen.

Att något skulle vara fördelaktigt betyder vare sig att det är tillåtet eller att det används. På den nivån känns det mer som en konspirationstanke, men som sagt, jag har inte kunskapen just idag att ”motbevisa” heller.

Jag är också kund och om jag vore nätägare skulle jag vilja slippa avbrottsersättningar, och då blir ”antal kunder utan el” som optimeringskriterium naturlig - precis som jag fått det förklarat för mig tidigare. Systemet föreslår prioriteringar som får tillbaka så många kunder som möjligt så fort som möjligt.

Intressant vinkel dock, detta ska gås till botten med.
Jag har fått andra förmåner av Vattenfall som är min nätägare.
De drog om min luftburna matarledning i marken till en stabilare transformator. Nu så delar jag som enda fastighet transformator med en flygfyr och en mobilmast. Det gör mig prioriterad vid strömavbrott.

Eon har aldrig varit konkurrenskraftiga när jag tecknat avtal, och det gäller sedan elhandeln kom. Det betyder såklart inte att de måste vara sämre alltid eller för alla, det är en högst personlig observation.
Jag ser Eon och Vattenfall som säkra kort.
Det vore olyckligt att teckna ett långt, bundet avtal med ett bolag som går i konkurs när priserna är som högst.

Vore det bättre att regeringen inget gjorde alls så att folk inte kan betala sina elräkningar nu då? Jag tror detta är någon slags snabb nödlösning som är tänkt att fungera just nu. rättvist är inte mycket i livet.

Det är väl primärt en nödlösning i och med att det är val snart?

Typ: "Mina fonder har tappat 50% av sitt värde för att jag hade högriskfonder, så nu kräver jag att staten ska kompensera mig för förlusten, eftersom de som har räntefonder inte alls har förlorat något/så mycket"

Fast staten har väl i högsta grad konstruerat det elsystem vi har idag. De har subventionerat vissa energislag medan de straffbeskattat andra. Genom att lägga ner kärnkraft så får jag dyrare el då vi numera i södra sverige producerar mindre av den varan.

Jag har extremt svårt för de som försöker hävda att de blivit tagna på sängen med elpriserna. Lever en under en sten i skogen sedan 1800-talet? Jag har inte nagelfarit utveckligen, men ändå - just p g a elprisdiskusisonerna - hunnit få upp solcellsanläggningen i december. Enda skälet till investeringen är just diskussionen om ökade elpriser.

Nä, de kommer inte veckan efter en beställt, jag tror vi hade 4 månader från beställning till installation. Och då var det rätt långt tid för att få in offerterna.

Nä, jag är inte synsk. Nä, jag har inte hållt mig uppdaterad om elprisets utveckling varje dag. Ja, jag läser dagstidningen.

Alltså jag är lite fascinerad över det raljerande över hur människor borde varit förutseende och utöver bundit sina elavtal gjort energibesparande åtgärder.
Jag bor i elområde fyra jag har fjärrvärme så mitt pris har inte skenat men jag bor i ett hus som förbrukar mycket el. Klassiskt miljonprogramsvilla. Jag är ensamstående med barn varannan vecka men för mig att flytta till lägenhet skulle inte bli billigare och lägenheter där vi bor finns inte heller tillgängliga.

Men sådär vad är det för spännande renoveringar man kan tänkas göra på en villa.

Byta fönster? Förvisso men mitt hus är byggt för att ha läckage och byts fönstren så måste även ventilationen ökas. Då försvinner den största delen av den energibesparande åtgärden. Prissumman för mitt hus närmar sig 150-200k.
Tilläggsisolera? Jag har ett tegelhus så det är inte heller en realistisk summa. (Jag tror det skulle sluta på 800k)
Isolera tak? Jag har ett låglutande tak. Mer isolering ger en ökad risk för mögel på vindsbjälklaget. Direkt avrått.
Solceller? Förutom att jag har låglutande tak så bor jag i en del av landet som har minst antal soltimmar.

Men ja vissa åtgärder ökar priset på mitt hus vid försäljning men priserna här ligger på max 1,5-2 miljoner.

Värt att tänka på också är att direktel var något som det rekommenderas att bygga med på åttiotalet. Det ansågs vara miljövänligt och bra. Det anses det nu också men bara för bilar och inte för bostäder.

De som inte kan betala för sig hamnar på samhällets börda hur man än vänder och vrider på det. Så att göra ingenting är ju lika kostsamt i längden.
Skatten är ju ett sätt, vet inte varför det förslaget inte duger dock.

Att ta bort skatten är (åtminstone enligt Damberg, och finansdepartementet brukar ju faktiskt vara ganska pålästa om hur beslutsprocesser ska gå till... ) en längre process politiskt/lagmässigt, så det var inte en möjlighet om man vill kunna besluta om något som kan ge effekt under vintern. Bidraget kan man driva igenom fortare.

Alltså jag är lite fascinerad över det raljerande över hur människor borde varit förutseende och utöver bundit sina elavtal gjort energibesparande åtgärder.
Jag bor i elområde fyra jag har fjärrvärme så mitt pris har inte skenat men jag bor i ett hus som förbrukar mycket el. Klassiskt miljonprogramsvilla. Jag är ensamstående med barn varannan vecka men för mig att flytta till lägenhet skulle inte bli billigare och lägenheter där vi bor finns inte heller tillgängliga.

Men sådär vad är det för spännande renoveringar man kan tänkas göra på en villa.

Byta fönster? Förvisso men mitt hus är byggt för att ha läckage och byts fönstren så måste även ventilationen ökas. Då försvinner den största delen av den energibesparande åtgärden. Prissumman för mitt hus närmar sig 150-200k.
Tilläggsisolera? Jag har ett tegelhus så det är inte heller en realistisk summa. (Jag tror det skulle sluta på 800k)
Isolera tak? Jag har ett låglutande tak. Mer isolering ger en ökad risk för mögel på vindsbjälklaget. Direkt avrått.
Solceller? Förutom att jag har låglutande tak så bor jag i en del av landet som har minst antal soltimmar.

Men ja vissa åtgärder ökar priset på mitt hus vid försäljning men priserna här ligger på max 1,5-2 miljoner.

Värt att tänka på också är att direktel var något som det rekommenderas att bygga med på åttiotalet. Det ansågs vara miljövänligt och bra. Det anses det nu också men bara för bilar och inte för bostäder.

Ok, du menar att det är helt rätt att detta kommit som en blixt från klar himmel? Jag är av en helt annan åsikt, få saker har varit så omdiskuterade sedan i sensomrar som just: elpriset som kommer sticka.

Att då inte ens försökt ta höjd för ökade kostnader utan beskärma sig över effekten känns minst sagt underligt. Jag har i flödet på fb ett par hjälporganisationer där det töms hus eftersom folk måste flytta: coronauppsägning och elräkningar gör att ekonomin inte räcker till.

Redan är Skåne i topp över fastigheter till salu på KFM. Jag räknar med att det kommer skjuta iväg även där - för många ligger på marginalerna vad de klarar av ekonomiskt. Jag hade varit bekvämare i en mindre lägenhet med koll på kostnaderna än i ett stort coronaköpt hus på gränsen för vad en klarar ut ekonomiskt. Hemräknat på låga räntor.

Hur du vill leva är upp till dig, i o m att du själv säger att du har få förbättringsmöjligheter på huset är det ju det du valt. Få möjligheter till att ändra mönstret därigenom

Ok, du menar att det är helt rätt att detta kommit som en blixt från klar himmel? Jag är av en helt annan åsikt, få saker har varit så omdiskuterade sedan i sensomrar som just: elpriset som kommer sticka.

Att då inte ens försökt ta höjd för ökade kostnader utan beskärma sig över effekten känns minst sagt underligt. Jag har i flödet på fb ett par hjälporganisationer där det töms hus eftersom folk måste flytta: coronauppsägning och elräkningar gör att ekonomin inte räcker till.

Redan är Skåne i topp över fastigheter till salu på KFM. Jag räknar med att det kommer skjuta iväg även där - för många ligger på marginalerna vad de klarar av ekonomiskt. Jag hade varit bekvämare i en mindre lägenhet med koll på kostnaderna än i ett stort coronaköpt hus på gränsen för vad en klarar ut ekonomiskt. Hemräknat på låga räntor.

Hur du vill leva är upp till dig, i o m att du själv säger att du har få förbättringsmöjligheter på huset är det ju det du valt. Få möjligheter till att ändra mönstret därigenom

Jag har ju inte eluppvärmning så att priserna rusar utan min uppvärmning ligger likvärdigt mot förra året.
Konceptet är ju att det finns många hus som är byggda under miljonprogrammet där det inte är självklart att man enkelt och smidigt kan energieffektivisera. Att politiker är vårdslösa med landets energiförsörjning anser jag inte att man bör se lättvindigt på bara för att man själv inte drabbas.

Att många lever på marginaler är inte bra, och inte specifikt kopplat till elräkningen. Särskilt om man bor i hus är det oroväckande om det är vanligt att inte kunna betala ökad kostnad för el under 3 månader. När det blir stopp i avloppet, och när räntorna stiger framöver, hur ska de klara sig då?

Att många lever på marginaler är inte bra, och inte specifikt kopplat till elräkningen. Särskilt om man bor i hus är det oroväckande om det är vanligt att inte kunna betala ökad kostnad för el under 3 månader. När det blir stopp i avloppet, och när räntorna stiger framöver, hur ska de klara sig då?
Det är ju inte säkert att de har lån bara för att de lever på marginalen. Man kan ha haft huset länge, köpt det billigt pga av risigt hus eller ärvt det. Alla har heller inte möjlighet till att få hyra en lägenhet. Då kanske man tar ett bluestepp lån och köper ett renoveringsobjekt ihop om att man ska klara av att långsamt renovera det eller helt enkelt som undermålig bostad.
Det kan ju vara bra att vet att vi inte har en bostadsmarknad som är för alla.

Det är ju inte säkert att de har lån bara för att de lever på marginalen. Man kan ha haft huset länge, köpt det billigt pga av risigt hus eller ärvt det. Alla har heller inte möjlighet till att få hyra en lägenhet. Då kanske man tar ett bluestepp lån och köper ett renoveringsobjekt ihop om att man ska klara av att långsamt renovera det eller helt enkelt som undermålig bostad.
Det kan ju vara bra att vet att vi inte har en bostadsmarknad som är för alla.

Om det är utbrett att folk behöver ta ett bluestep-lån för att ha någonstans att bo, ser jag dock det som ett betydligt större problem än att de dem sitter med rörligt elavtal fick höga kostnader för elen denna vinter.

Ja, då kör vi igång igen med prisrally.

Bifogade filer

• 9FFC39B6-A390-4010-8102-4914B8C2D5F4.webp
    9FFC39B6-A390-4010-8102-4914B8C2D5F4.webp
    23,2 KB · Visningar: 46

Det blir ju väldigt tydligt när folk lägger sig på marginalen och räknar hem husköpet genom att räntan är låg. Så kommer det något (som elpriset) som stökar till ekonomin (i det här fallet kan tre månader vara långt tid) och det inte funnits tid att bygga buffert (allt använt till kontantinsatsen) så är det ju rätt kört.

Människor kommer inte att klara att bo kvar i sina hus på sikt. Det syns redan på KFM.

Tänkte på denna inlägg när jag hörde på Ekot igår. I VG regionen har antal personer med skuld till KFM minskat men skuldsumman ökat.

Det blir ju väldigt tydligt när folk lägger sig på marginalen och räknar hem husköpet genom att räntan är låg. Så kommer det något (som elpriset) som stökar till ekonomin (i det här fallet kan tre månader vara långt tid) och det inte funnits tid att bygga buffert (allt använt till kontantinsatsen) så är det ju rätt kört.

Människor kommer inte att klara att bo kvar i sina hus på sikt. Det syns redan på KFM.

Jag gissar att många fortfarande också tar konsumtionslån. Det är som sagt ett problem när alltför många lever på marginalen eller t o m över sina tillgångar, men det blir inte rätt sätt att lösa det problemet med att "elpriset måste ner så att folk kan fortsätta leva på marginalen". Kortsiktigt stöd är jag dock positiv till, så att dessa kan lösa sin situation på ett okej sätt, och är man i situationen att man har bra inkomst men precis tömt kontot pga husköpet så kan det vara det som räcker för att ordna upp det. Men stödet ska inte vara i tron att man ska fortsätta att leva som man gör med statligt stöd på längre sikt.

Många äldre som blivit ensamma sitter med hus som de har svårt att klara på en pension, samtidigt som det är dyrt för att flytta till lägenhet, om det ens finns någon att få tag på.

Ja, det är ett problem här i/omkring byhåla. Äldre sitter med ett hus de inte vill ha eller orkar med men vill ändå inte flytta från byn (fullt förståeligt!) men är för friska för någon form av äldreboende. Grannen hade en vansinnig tur när hon lyckades få sin lägenhet.

Samtidigt är det en massa yngre personer/par som flyttar härifrån eftersom de inte får tag på hus (de har råd att köpa och vill inte bo i lägenhet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar