Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huvudnyheten i Sydsvenskan just nu:
---
Elprisstödet blir en extra inkomst för tiotusentals hushåll – i Norrland
26 januari 2022 06:30
Delar av det statliga elprisstödet blir en extra inkomst för en dryg tredjedel av alla stödberättigade hushåll i Norrland – men bara för 6 procent av stödhushållen i Sydsverige. Stödet blir för tiotusentals svenska hushåll större än de merkostnader som höga elpriser gett upphov till.
Det visar en granskning som riksdagens utredningstjänst gjort på uppdrag av Liberalerna.
– Den här undersökningen visar på orimligheten i regeringens stödmodell. Stödet måste beräknas utifrån elskatt och moms, inte utifrån förbrukning, säger Lundariksdagsmannen Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna.
----
Jag vet inte ens om det kan anses vara en nyhet? Det stod väl solklart redan när förslaget lades?
Det var ju en uttalad poäng med förslaget. Vilket är rimligt. Men att ändra till elskatt ändrar väl inte det i grunden (att sänka elskatt per kWh) . Moms skalar med kostnaden så det skulle ändra lite.
Det spelar ingen roll hur man gör, det kommer aldrig bli "rättvist". Västerbotten har Sveriges dyraste matkasse, det är inte heller rättvist. Inte för att jämföra två helt olika saker, men det finns vissa fördelar med att bo söderut och vissa med att bo norrut.Att plocka bort energiskatten i Q1 (i alla fall från privatpersoner) gör ju en hel del, med tanke på att eländet dessutom är momsat. Jag tycker det ger en bättre kompensation (rättvist) för alla. Ska det vara ännu mer rättvist ska det bara gälla för elområde 3 & 4....
Fast då handlar det inte om extraordinära omständigheter. OM det är så att man specifikt och uttryckligen har ambitionen att kompensera hushåll för extraordinära och ovanligt höga elkostnader så tycker jag att det är smakligt om det kommer just hushåll med extraordinära elkostnader tillgodo.Det spelar ingen roll hur man gör, det kommer aldrig bli "rättvist". Västerbotten har Sveriges dyraste matkasse, det är inte heller rättvist. Inte för att jämföra två helt olika saker, men det finns vissa fördelar med att bo söderut och vissa med att bo norrut.
Fast då handlar det inte om extraordinära omständigheter. OM det är så att man specifikt och uttryckligen har ambitionen att kompensera hushåll för extraordinära och ovanligt höga elkostnader så tycker jag att det är smakligt om det kommer just hushåll med extraordinära elkostnader tillgodo.
Jag kan hålla med, men jag förstår också varför beslutet blivit taget i denna form. Ska det krävas bevis/ansökan skulle en stor del av pengarna som är avsatta gå till administration. På det här sättet får vissa "bonus", men hela potten går ut till kunderna, istället för att hamna som lön till någon som jobbar med det administrativa. Det medför också att man får tillbaka pengarna redan i vår, istället för om kanske ett år.Fast då handlar det inte om extraordinära omständigheter. OM det är så att man specifikt och uttryckligen har ambitionen att kompensera hushåll för extraordinära och ovanligt höga elkostnader så tycker jag att det är smakligt om det kommer just hushåll med extraordinära elkostnader tillgodo.
Fast då handlar det inte om extraordinära omständigheter. OM det är så att man specifikt och uttryckligen har ambitionen att kompensera hushåll för extraordinära och ovanligt höga elkostnader så tycker jag att det är smakligt om det kommer just hushåll med extraordinära elkostnader tillgodo.
Precis! Med ett fast elpris har man i snitt betalat en högre kostnad om man ser det hela på ett längre perspektiv. Man har köpt en "försäkring" mot en sån här händelse. Om man då skulle bli utan stödet för att folk har valt/inte haft intresse av att betala "försäkring" under många år blir det verkligen orättvist.Fast att personer med rörligt elpris ska få generell risktäckning av staten blir helt fel.
Ska jag då få ännu mer betalt i efterhand för den riskpremie jag betalt själv för i 20 år, som ackumulerat blir mycket högre än de här 3 månaderna för någon med rörligt pris.
Det är ju de dom använder "mycket" el per månad som får stödet och så måste det vara.Fast då handlar det inte om extraordinära omständigheter. OM det är så att man specifikt och uttryckligen har ambitionen att kompensera hushåll för extraordinära och ovanligt höga elkostnader så tycker jag att det är smakligt om det kommer just hushåll med extraordinära elkostnader tillgodo.
Det landade i att jag blir tvungen att betala svinen på EON niotusen kronor för att slippa ur det fasta ettårsavtalet på 311 öre/kwh som de anvisade mig eftersom Skelleftekraft varit för sena med fullmaktsförfarandet kring min uppsägning. Så en månads ockerpris plus blodspengarna för avtalsbrottet hamnar på nästa faktura.Hur har det gått för dig @Snubbelfot med elbolaget?
SKV tar inget ansvar för det inträffade?Det landade i att jag blir tvungen att betala svinen på EON niotusen kronor för att slippa ur det fasta ettårsavtalet på 311 öre/kwh som de anvisade mig eftersom Skelleftekraft varit för sena med fullmaktsförfarandet kring min uppsägning. Så en månads ockerpris plus blodspengarna för avtalsbrottet hamnar på nästa faktura.
Nix. Och jag anar att utsikterna att genom process eller förhandling få dem att kompensera mig med den summan är obefintliga. EON i sin tur var oerhört tydliga med att de tittar på när begäran kom in till dem, inget annat.SKV tar inget ansvar för det inträffade?
Skelleftekraft brukar bli väldigt medgörliga om man kontaktar media, om du vill gå den vägen. De tycker att deras rykte är viktigt.Nix. Och jag anar att utsikterna att genom process eller förhandling få dem att kompensera mig med den summan är obefintliga. EON i sin tur var oerhört tydliga med att de tittar på när begäran kom in till dem, inget annat.
SKV berättade visserligen för mig att de outsourcat hela fullmaktsadministrationen till en extern aktör och att den aktören tydligen tagit närmare två veckor på sig, till följd av "pandemiutmaningar". Men också att jag borde varit tidigare ute med mitt byte, och med uppdraget till SKV att säga upp mitt EON-avtal. Och så är det kanske.
Det jag lärt mig av detta är att fortsättningsvis inte låta det nya elbolaget/försäkringsbolaget/whatever sköta uppsägningen av mitt gamla avtal, utan att säga upp det själv.