Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där fick jag elfakturan med -6000 kr på. :)
Samma här, två fakturor med totalt -9500 (två fastigheter med elavtal) på som poster inbetalt av staten.

Med en hyfsad insats i energisparande och hela vintern passerad på nyss utgånget bundet, så blev det en riktigt billig vintersäsong i elanvändning.

Pengarna kommer dock snabbt att gå åt nu på mycket högre elpris….

Hur tänker ni andra om att binda elpriset nu? Jag band på ett år i mars 2021 på 43öre ex moms och det var ju en lyckträff i backspegeln. När avtalet gick ut i år tecknade jag ett rörligt avtal med tanke om att de bundna avtalen skulle droppa lite i pris framåt sommaren men nu börjar jag tveka. Kollade på en graf över hur det rörliga elpriset (som ju inte är direkt korrelerat med det bunda men ändå) har rört sig över åren och det är bara i hälften av fallen som elpriset varit årslägst under sommartid.

Hur gör ni nu, binder ni eller kör rörligt? Om ni binder, gör ni det nu eller bettar på sjunkade fastpris till sommaren och binder då? Mitt elbola har också möjligheten att ha rörligt pris men vintersäkra och ha ett tillfälligt fastpris oktober-mars men jag vet ännu inte vilken prisbild det skulle ge.

Vi värmer huset med el och har således ganska hög förbrukning (ca 23 000kWh per år) framförallt vintertid och det kommer svida rejält med nuvarande elpriser. Om jag band på ett år idag skulle kostnaden för el exkl nätavgiften öka med 183%...

Hur tänker ni andra om att binda elpriset nu? Jag band på ett år i mars 2021 på 43öre ex moms och det var ju en lyckträff i backspegeln. När avtalet gick ut i år tecknade jag ett rörligt avtal med tanke om att de bundna avtalen skulle droppa lite i pris framåt sommaren men nu börjar jag tveka. Kollade på en graf över hur det rörliga elpriset (som ju inte är direkt korrelerat med det bunda men ändå) har rört sig över åren och det är bara i hälften av fallen som elpriset varit årslägst under sommartid.

Hur gör ni nu, binder ni eller kör rörligt? Om ni binder, gör ni det nu eller bettar på sjunkade fastpris till sommaren och binder då? Mitt elbola har också möjligheten att ha rörligt pris men vintersäkra och ha ett tillfälligt fastpris oktober-mars men jag vet ännu inte vilken prisbild det skulle ge.

Vi värmer huset med el och har således ganska hög förbrukning (ca 23 000kWh per år) framförallt vintertid och det kommer svida rejält med nuvarande elpriser. Om jag band på ett år idag skulle kostnaden för el exkl nätavgiften öka med 183%...
Läge att Investera i en luftvärmepump?

Jag är kvar på rörligt, det verkar som om prishöjningen kom för att stanna. Ett- och tvåårsavtal för 2,30 kr och treårs för 2 kr är inte jättelockande...

Historiskt sett så har ju rörligt varit det absolut billigaste, och det ser ut att fortsätta så. Med vissa månader som potentiellt blir jättedyra. Men har man den möjligheten så spelar det väl ingen roll.

Ja, hur ska man göra? Vi har precis köpt hus och flyttar in den 30/6, så första tiden är inget problem men sen då?

Huset värms upp med luftvärmepump och direktverkande el, jag tänker att vi kör så lite element som möjligt och mest luftvärmepump. Luftvärmepumpen som sitter idag har gått sönder så kommer behöva köpa en ny, så kommer få en bra!

Generellt brukar vi alltid ha rörliga kostnader, jag tänker att fasta kostnader är ju som en slags försäkring att det inte kommer bli dyrare än xx, vilket gör att man får betala högre än dagens rörliga pris.

Helt ärligt har jag inte aning om vad vi ska ha? Tibber, hjälper det? Är det stor skillnad på övriga elleverantörer?

Vi är en barnfamilj med (snart 2) barn, så el går det liksom. Vi har dessutom effektavgift mellan 07-19, så helst ska man köra alla maskiner på natten.

Hur tänker ni andra kring el/elavtal/fast eller rörligt elpris?

Har alltid haft fast, men just nu rörligt efter avtalsslut 1 april - betydligt mindre pris än de fasta avtalen fortfarande.

Luftvärmepump - check. Nu dessutom all uppvärmning avstängd.

Fortfarande 30000 kwh per år att finansiera.

Ja, hur ska man göra? Vi har precis köpt hus och flyttar in den 30/6, så första tiden är inget problem men sen då?

Huset värms upp med luftvärmepump och direktverkande el, jag tänker att vi kör så lite element som möjligt och mest luftvärmepump. Luftvärmepumpen som sitter idag har gått sönder så kommer behöva köpa en ny, så kommer få en bra!

Generellt brukar vi alltid ha rörliga kostnader, jag tänker att fasta kostnader är ju som en slags försäkring att det inte kommer bli dyrare än xx, vilket gör att man får betala högre än dagens rörliga pris.

Helt ärligt har jag inte aning om vad vi ska ha? Tibber, hjälper det? Är det stor skillnad på övriga elleverantörer?

Vi är en barnfamilj med (snart 2) barn, så el går det liksom. Vi har dessutom effektavgift mellan 07-19, så helst ska man köra alla maskiner på natten.

Vi har "alltid" haft rörligt, det går runt 25k kwh/år. Jag band i höstas till bra pris på ett år, vi får se hur läget ser ut i höst. Vi har gjort investeringar för att sänka energiförbrukningen, dels bytt värmesystem i vårt hus, dels satt in en luftvärmepump i stugan vi hyr ut. Om några år tänkte vi investera i solceller.

Tibber är bara lönt om du kan styra förbrukningen till natten (då det ofta är billigast). Alltså bra om man har elbil.

Förbrukar man som mest när det det är som dyrast per timme (ofta från 08-20) och har svårt att styra förbrukningen är traditionellt rörligt bättre. Traditionellt rörligt är ju nämligen ett snittpris per timme över en månad.

Den billigaste kwh är den man aldrig förbrukat så att minska elförbrukningen är det som är mest lönt utöver att försöka styra uppvärmingen mot något som är billigare per kwh än direktverkande el.

Hur man ska tänka kring rörligt eller fast beror mest på vilka marginaler man har i ekonomin.

Jag är kvar på rörligt, det verkar som om prishöjningen kom för att stanna. Ett- och tvåårsavtal för 2,30 kr och treårs för 2 kr är inte jättelockande...

Tja, allt är relativt... En och en halv månad senare erbjuder Vattenfall ettårsavtal (område 4) för 3,49 kr och treårsavtal för 2,74. Som hittat, typ. :cautious: Cheap Energy fem år för 2,87 ("cheap" är kanske inte det första ordet man associerar till). Nu har jag drygt ett år kvar på drömmiga 0,49 men börjar stålsätta mig för bistrare tider med att hålla ett öga på utvecklingen. Så jag hade nog tagit 2 kr nu, om det hade varit aktuellt...

Tja, allt är relativt... En och en halv månad senare erbjuder Vattenfall ettårsavtal (område 4) för 3,49 kr och treårsavtal för 2,74. Som hittat, typ. :cautious: Cheap Energy fem år för 2,87 ("cheap" är kanske inte det första ordet man associerar till). Nu har jag drygt ett år kvar på drömmiga 0,49 men börjar stålsätta mig för bistrare tider med att hålla ett öga på utvecklingen. Så jag hade nog tagit 2 kr nu, om det hade varit aktuellt...
Ja, 2 kr känns som rena rean just nu. Sitter kvar på rörligt. Alltid roligt att vara med ograverat och direkt på uppgångar! Eller gällde det bara aktier?

Det känns även litet extra fint och solidariskt (läs: med danskarna) att tillhöra område 4 när man bor ett par mil från ett kärnkraftverk... :meh:

Vårt avtal gick ut i maj och vi sitter nu på rörligt tillsvidare. Jag bävar lite för den kommande vintern faktiskt. Vi har direktverkande el i huset och sambon skruvar hellre upp elementen än tar på sig mer kläder hemma... överväger att försöka dreva fönstren med rullade handdukar till vintern och byta till nya fräscha gummilister i ytterdörren.

Vårt avtal gick ut i maj och vi sitter nu på rörligt tillsvidare. Jag bävar lite för den kommande vintern faktiskt. Vi har direktverkande el i huset och sambon skruvar hellre upp elementen än tar på sig mer kläder hemma... överväger att försöka dreva fönstren med rullade handdukar till vintern och byta till nya fräscha gummilister i ytterdörren.

Luftvärmepump, slapp frysa förra vintern men hade lägre förbrukning än vintern innan utan en och bara element. Av sju element var bara två igång och var lite ljumna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar