Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fram till nu har vi haft gasuppvärming, vilket inte känns sa kul inför vintern.
Men nu är en fotovoltarikanläggning (heter det sa även pa svenska?) beställd. Den ska leveras och monteras i augusti, men batterierna för att spara el har lang leveranstid, far hoppas pa en solig vinter och sa far vi planera hur vi använder saker som kräver mkt el. Vi delar hus (men separata lägeheter) med svärfar och min svägerska med familj. Min svärfar och vi är bra pa att spara, värre med svägerskan.
Var lägenhet är pa 200kvm och vi är sju personer, svägerskan har 120kvm och är 3 personer ända använder dom 3x sa mkt värme, varmvatten och el än oss.

Uppvärmning och varmvatten har vi med solceller redan nu.

Även om det är dyra investeringar (som min underbara svärfar betalar) sa känns det bra att i längden bli självförsörjande.

Luftvärmepump, slapp frysa förra vintern men hade lägre förbrukning än vintern innan utan en och bara element. Av sju element var bara två igång och var lite ljumna
Vi har luft/luft men den sitter inte speciellt bra placerat och vi har en ganska dragig skånelänga så vi måste tyvärr använda elementen ganska mycket ändå.

Vi band på ett år med omtäckningsrätt förra hösten. Till rena reapriset jämfört med nu...

Hur tänker ni som liksom vi band på ett år och där avtalet löper ut nu?
Man får ju bita i det där äpplet men binder ni om eller fortsätter ni rörligt istället?

Vi band på ett år med omtäckningsrätt förra hösten. Till rena reapriset jämfört med nu...

Hur tänker ni som liksom vi band på ett år och där avtalet löper ut nu?
Man får ju bita i det där äpplet men binder ni om eller fortsätter ni rörligt istället?
Mitt löpte ut nu 1/7. Det fasta priset var rena skämtet så valde rörligt. Visst det kommer säkert att svida vissa månader men det fasta priset jag skulle få nu var 6 gånger högre än jag hade tidigare.

Känner mej ännu nöjdare med mitt beslut att binda mitt på 3 år oktober förra året =)
Typ: Fastpris Elpris: 48,60 öre/kWh El, påslag: 0,00 öre/kWh El-certifikat: 1,00 öre/kWh Ditt kWh-pris blir: 49,60 öre/kWh (exkl moms) Månadsavgift inkl moms: 20,00 kr

Känner mej ännu nöjdare med mitt beslut att binda mitt på 3 år oktober förra året =)
Typ: Fastpris Elpris: 48,60 öre/kWh El, påslag: 0,00 öre/kWh El-certifikat: 1,00 öre/kWh Ditt kWh-pris blir: 49,60 öre/kWh (exkl moms) Månadsavgift inkl moms: 20,00 kr
Liknande här. Vi betalar lite mer (67 öre tror jag), men i jämförelse med alternativen som finns nu är det ju typ gratis.

Vi med 😔

Betalde för omtäckningsrätt men har liksom inte blivit billigare än våra 86 öre...🙄
Förmodar att man inte kan betala för det i efterhand, omteckingsrätt?
Har nog inte ens hört om det hos vårt bolag

Bifogade filer

• FB_IMG_1657035832946.webp
    FB_IMG_1657035832946.webp
    65,9 KB · Visningar: 47
Enligt AB 17:58

Det branta prisfallet började under tisdagseftermiddagen.

Vid 17.45 hade priset på Nordsjöoljan Brent gått ned ned med 10 procent till drygt 102 dollar per fat, skriver Dagens Industri.

Så billig har den inte varit sedan 10 maj.

Även den amerikanska WTI-oljan har fallit i pris.

Börser såväl som oljepris faller under tisdagen till följd av oro för ekonomisk nedgång och därmed försvagad efterfrågan, skriver Dagens Industri.

Får se om de fallande priserna håller i sig.

Själv har jag funderat lite, jag bor i en BR, undrar om/när föreningen höjer avgiften pga av större kostnader för uppvärmning (värme och vatten ingår ju i avgiften).

Räkningar inlagda och jag har suckat över elpriset. Har en låg förbrukning och har minskat ca 120 kWh sen 2021. Ändå kostar det 1 600 kronor för en månad :mad:

Nu ska jag kolla på Below deck Down under.
Jag lägger alltid in räkningarna så att de dras när lönen kommer in, alltså igår.

Elen är ingen rolig historia. Glad över att bo i lägenhet, kommer undan med mellan 650-800 varannan månad.

Jag lägger alltid in räkningarna så att de dras när lönen kommer in, alltså igår.

Elen är ingen rolig historia. Glad över att bo i lägenhet, kommer undan med mellan 650-800 varannan månad.

Jag har de flesta räkningarna på autogiro så det är ganska få jag lägger in manuellt. Har en påminnelse i telefonen :D

Det är väl ändå ganska mycket för en lägenhet? (Jag har aldrig bott i lägenhet så vet iofs inte riktigt :p )

Jag har de flesta räkningarna på autogiro så det är ganska få jag lägger in manuellt. Har en påminnelse i telefonen :D

Det är väl ändå ganska mycket för en lägenhet? (Jag har aldrig bott i lägenhet så vet iofs inte riktigt :p )
Jag vet inte vad andra i lägenhet betalar men jag tycker att det känns ok. Typ 350-400 per månad. Vad betalar ni andra i lägenhet med egen tvättmaskin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka