Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läs på din faktura, vem levererar din ström? Ring deras kundtjänst och säg att du inte har någon aning, så hjälper dom dig. Alternativt, ring Compricer och fråga vilket bolag som kan erbjuda dig bäst pris.
Men måste man inte vet att man bör engagera sig för att ta de där stegen? Liksom aktivt engagera sig?

Jag måste vara ett unikum för här verkar ju alla ha koll på och göra aktiva val kring sin el. Men jag har i stort sett bara sett till att jag har el och sedan betalar jag den när räkningarna kommer varje månad. Jag har ingen aning om hur man ens ser vad man har för avtal.
På fakturan står det vilket avtal som finns som fakturan är baserad på. Där står också anläggningsnumret som behövs om man vill byta till annan leverantör. Det är typ det enda man behöver.

Men om man har väldigt låg förbrukning så spelar det inte så stor roll ändå. Man ska dock veta att om man aldrig valt alls, så får man automatiskt ett högre tillsvidarepris som straff. Det räcker alltså att ringa sin nuvarande leverantör och säga att man vill ha ett avtal, så får man omedelbums ett lägre pris.

Ja, jag tycker det vore bättre. Och annars tycker jag att en tillfällig nedsättning av skatten är en bättre metod.

Jag tycker inte bara det är "orättvist". Jag tycker att det är ett stort principiellt fel att så fort skiten träffar fläkten för de som tagit större risker, ska de kompenseras och nödlösas ut, men annars ska de dra nytta av de fördelar det innebär. Jag tycker att det är vansinnigt att banker som gjort enorma vinster i massor av år, så fort det blåser snålt, ska räddas av statliga pengar och fortsätta betala ut miljonbonusar med kraft av skattepengar och sedan fortsätta ta samma risker eftersom de vet att staten kommer och tar skiten om det går snett även nästa gång. Som ett annat exempel på samma mynt.
Typ: "Mina fonder har tappat 50% av sitt värde för att jag hade högriskfonder, så nu kräver jag att staten ska kompensera mig för förlusten, eftersom de som har räntefonder inte alls har förlorat något/så mycket"

Jag tror dessutom, att de med väldigt stor elförbrukning, oftast är väldigt medvetna om det och därför gärna dragit nytta av ett rörligt elpris som varit lågt under många år. Det verkar skumt att ha väldigt stor förbrukning dvs där el är en stor del av driftkostnaden, ha extremt små marginaler och sedan bli överraskad över att ett högre elpris ger problem.

Däremot är det säkert så att många som också får mycket högre kostnader nu, men i absoluta tal ganska små ändå, kanske inte varit lika medvetna.

Jag tror dessutom, att de med väldigt stor elförbrukning, oftast är väldigt medvetna om det och därför gärna dragit nytta av ett rörligt elpris som varit lågt under många år. Det verkar skumt att ha väldigt stor förbrukning dvs där el är en stor del av driftkostnaden, ha extremt små marginaler och sedan bli överraskad över att ett högre elpris ger problem.

Däremot är det säkert så att många som också får mycket högre kostnader nu, men i absoluta tal ganska små ändå, kanske inte varit lika medvetna.
Men 700kwh är väll inte särskilt hög förbrukning?

Typ: "Mina fonder har tappat 50% av sitt värde för att jag hade högriskfonder, så nu kräver jag att staten ska kompensera mig för förlusten, eftersom de som har räntefonder inte alls har förlorat något/så mycket"
Att skaffa sig fonder överhuvudaget är ju ett engagemang och inte en nödvändighet som el är. Har man skaffat sig fonder har man antagligen ett intresse av kapitalförvaltning.

Nej, men då är effekten också begränsad i absoluta tal. Jag tycker som sagt inte alls om den här kompensationen så 700kWh är inte riktigt någon gräns jag tycker något om.
Vi har luftluft värmepump som primär uppvärmning och sedan elelement som komplement för när luftvärmepumpen går ned i effekt (det börjar den göra vid -10, det gör alla så det är inte en fråga om att vi har en dålig pump, de klarar bara inte av utväxlingen är temperaturerna blir för låga). Vi ligger under de här kalla månaderna på 2200 kwh huset är på 76 kvm med ouppvärmd källare.
Min svärmor som har bergvärme drar runt 1500-1800 kwh under de kalla månaderna, hon bor i ett likvärdigt hus men har uppvärmd källare. Hon tvättar dagligen( men har ingen tumlare) vilket antagligen är en av anledningarna till den höga förbrukningen en annan kan vara äldre vitvaror men jag har inte koll på dom.
Husen är isolerade, så jag fattar verkligen inte hur folk kan komma under de här elnivåerna (700kwh) om de inte bor i lägenhet.

Då är till exempel Compricer bra. De tar ingen kostnad av dig och hjälper dig välja rätt. Jag ringer dom varje gång jag ska byta elavtal eller teckna om någon försäkring.
Vet Kalle i stugan om det då?
Jag står inte personligen på något elavtal alls just nu så det är inte aktuellt för mig. Jag vänder mig emot det här att man anser att folk har gjort ett aktivt val att ha rörliga elavtal och därför borde stå sitt kast. När det snarare är så att det krävs engagemang för att inte ha ett rörligt elavtal.

Vi har luftluft värmepump som primär uppvärmning och sedan elelement som komplement för när luftvärmepumpen går ned i effekt (det börjar den göra vid -10, det gör alla så det är inte en fråga om att vi har en dålig pump, de klarar bara inte av utväxlingen är temperaturerna blir för låga). Vi ligger under de här kalla månaderna på 2200 kwh huset är på 76 kvm med ouppvärmd källare.
Min svärmor som har bergvärme drar runt 1500-1800 kwh under de kalla månaderna, hon bor i ett likvärdigt hus men har uppvärmd källare. Hon tvättar dagligen( men har ingen tumlare) vilket antagligen är en av anledningarna till den höga förbrukningen en annan kan vara äldre vitvaror men jag har inte koll på dom.
Husen är isolerade, så jag fattar verkligen inte hur folk kan komma under de här elnivåerna (700kwh) om de inte bor i lägenhet.

Fråga inte mig, jag stoppar in 34000 kWh när det är kall vinter på en fastighet och 10000 kWh till på en annan. Men det är såklart en del uppvärmda utrymmen. (Bostadshuset är på 115 kvm utan källare)

(Min luft/luft-pump börjar bli kass och ha ganska stor andel avfrostningsperioder redan vid -5 grader.)

Jag står inte personligen på något elavtal alls just nu så det är inte aktuellt för mig. Jag vänder mig emot det här att man anser att folk har gjort ett aktivt val att ha rörliga elavtal och därför borde stå sitt kast. När det snarare är så att det krävs engagemang för att inte ha ett rörligt elavtal.

Men det känns som lite samma som för alla andra kostnader? Det handlar inte om att stå sitt kast, utan om att betala för det man förbrukat. Handlar man livsmedel utan att titta på prislappen kanske det kostar på emellanåt när något kostar mycket som ett annat exempel. Kanske kan det ge insikter för människor att det finns saker man förväntas ta ansvar för och inte förlita sig på att staten täcker upp?

Sen finns det en massa strukturella problem som man får försöka påverka på andra sätt.

Det kräver engagemang att ha rörligt avtal också. Det som inte kräver engagemang är de så kallade tillsvidareavtalen, som man aldrig ska använda, då de är snordyra oavsett faktiskt elpris.

Jag måste vara ett unikum för här verkar ju alla ha koll på och göra aktiva val kring sin el. Men jag har i stort sett bara sett till att jag har el och sedan betalar jag den när räkningarna kommer varje månad. Jag har ingen aning om hur man ens ser vad man har för avtal.
Då är vi två.:laugh:
Nu hade jag turen att på något vis någon gång bundit avtalet.

Men det känns som lite samma som för alla andra kostnader? Det handlar inte om att stå sitt kast, utan om att betala för det man förbrukat. Handlar man livsmedel utan att titta på prislappen kanske det kostar på emellanåt när något kostar mycket som ett annat exempel. Kanske kan det ge insikter för människor att det finns saker man förväntas ta ansvar för och inte förlita sig på att staten täcker upp?

Sen finns det en massa strukturella problem som man får försöka påverka på andra sätt.
Absolut sedan är ju el något man måste ha, man kan ju inte leva utan värme (även om man nu har sekundär och inte direktverkande el) och man behöver duscha, äta, tvätta och diska. Som jag beskrev tidigare är det ju i detta nu nästan omöjligt att sänka sina elkostnader när man arbetar hemifrån och det även är en hel del hemstudier. Men åh andra sidan kanske det är avdragsgillt eller något man borde belasta sin arbetsgivare med, vet inte hur det fungerar när det är pandemiregler som gör att man inte får vara på sin arbetsplats och därmed får kostnader för en arbetsplats hemma.

Absolut sedan är ju el något man måste ha, man kan ju inte leva utan värme (även om man nu har sekundär och inte direktverkande el) och man behöver duscha, äta, tvätta och diska. Som jag beskrev tidigare är det ju i detta nu nästan omöjligt att sänka sina elkostnader när man arbetar hemifrån och det även är en hel del hemstudier. Men åh andra sidan kanske det är avdragsgillt eller något man borde belasta sin arbetsgivare med, vet inte hur det fungerar när det är pandemiregler som gör att man inte får vara på sin arbetsplats och därmed får kostnader för en arbetsplats hemma.
De möjligheterna är väldans begränsade (avdragsrätt) vad jag vet. Men det påverkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 633
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka