Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej.

"De hushåll som använder över 2 000 kWh per månad blir berättigade till det högsta stödet på max 6 000 kronor totalt, enligt ett pressmeddelande från regeringen. "
Ja, taket är 2000 kWh. Du får inte mer pengar för att du förbrukar mer än 2000 kWh.
Det jag menar är att 2000 inte är ett tak.
Det jag menar med tak är att alla upp till 2000 kWh får stödet, oavsett hur mycket över 2000 kWh de förbrukar.

Ja, taket är 2000 kWh. Du får inte mer pengar för att du förbrukar mer än 2000 kWh.

Det jag menar med tak är att alla upp till 2000 kWh får stödet, oavsett hur mycket över 2000 kWh de förbrukar.
Det är inte troligt att alla får stödet, med tanke på att det inte skulle påverka alla hushåll enligt given information.

"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
(taget ur länken ovan).

Som jag tolkar det får alla stöd, den som har över 2000 kWh i månaden och över får det högsta stödet, d v s 2000 kr/månad. Oavsett om de har förbrukat 2001 eller 4567 kWh så ligger de i samma kategori och får 6000 kr.

De som har dragit ner värmen och snålat osv för att inte förbruka så många kilowatt gynnas inte av bidraget.
De som vill ha det 23 grader varmt inne, låta spabadet vara varmt och slösa el som vanligt får bidrag för det.

Jag tycker det blir helt skevt. Rättvist vore en sänkning som alla kan ta nytta av.

De som har dragit ner värmen och snålat osv för att inte förbruka så många kilowatt gynnas inte av bidraget.
De som vill ha det 23 grader varmt inne, låta spabadet vara varmt och slösa el som vanligt får bidrag för det.

Jag tycker det blir helt skevt. Rättvist vore en sänkning som alla kan ta nytta av.

Vad baserar du det påståendet på?

Dyraste elräkningen hittills den här månaden. Nästan 500 kr! 😅 Men kostnaden för förbrukningen överstiger fortfarande inte de fasta kostnaderna.. 🙃

Samma för oss.
Förbrukning ca 55 kronor, resten fasta kostnader.
Slutade på 282:- betalar 39:- som stöd till lokala producenter, resten avgifter.

Fast för många med eluppvärmning krävs inget slöseri för att komma upp i 2000 kWh under en kall en månad. Enligt Greenelys jämförelser ligger vi konstant lägre än genomsnittsförbrukaren med samma typ av hus som oss. När det inte är uppvärmningssäsong har vi extremt låg förbrukning. Vi har definitivt inte 23 grader inne, och inget spabad. Vi gjorde av med 2400 kWh i december.

Instämmer. Alternativt, vilket jag mer lutar åt, att bara ge bidrag till de som lever på marginal, de som har det riktigt knapert, mkt låg inkomst osv. Alltså de som verkligen behöver bidraget. För en elräkning på ex 500 kr, från säg 100 kr, per månad för någon som har mycket låg inkomst, är sjukskriven, sjukpensionär eller liknande, slår ju mkt hård för dom - troligen mkt hårdare än för en medelinkomsttagare som får en höjning från säg 500 kr till 2000 kr. Personer som lever mer utsatt (sjukskriven, utbränd, osv) kan nog även ofta också ha svårare att vara förutseende och tex jmf elpriser, tänka på att binda osv.

Jag är av tanken att bidrag ska gå till dom som verkligen behöver det, och här ser jag det utifrån både ekonomi men även möjlighet (tex ork) att vara förutseende att binda. Som ovan skrivet så tror jag det är mkt svårare för någon som är tex utbränd att vara förutseende än någon som inte är utbränd. Hur man säkerställer att bidrag går till de som verkligen behöver det vet jag dock inte.

Om det tillför något så är jag själv höginkomsttagare så jag har ju ekonomi att ta en hög elräkning och jag har även möjligheten att vara förutseende och binda om jag vill. Nu har jag, som jag skrev tidigare, valt att inte binda och det tycker jag att jag helt får bära, inte samhället.

Men kommer de som band elpriset förra året och sitter med en kostnad på runt 40 öre kanske kommer de också att få stöd om de använder tillräckligt många kWh?

Instämmer. Alternativt, vilket jag mer lutar åt, att bara ge bidrag till de som lever på marginal, de som har det riktigt knapert, mkt låg inkomst osv. Alltså de som verkligen behöver bidraget. För en elräkning på ex 500 kr, från säg 100 kr, per månad för någon som har mycket låg inkomst, är sjukskriven, sjukpensionär eller liknande, slår ju mkt hård för dom - troligen mkt hårdare än för en medelinkomsttagare som får en höjning från säg 500 kr till 2000 kr. Personer som lever mer utsatt (sjukskriven, utbränd, osv) kan nog även ofta också ha svårare att vara förutseende och tex jmf elpriser, tänka på att binda osv.

Jag är av tanken att bidrag ska gå till dom som verkligen behöver det, och här ser jag det utifrån både ekonomi men även möjlighet (tex ork) att vara förutseende att binda. Som ovan skrivet så tror jag det är mkt svårare för någon som är tex utbränd att vara förutseende än någon som inte är utbränd. Hur man säkerställer att bidrag går till de som verkligen behöver det vet jag dock inte.

Om det tillför något så är jag själv höginkomsttagare så jag har ju ekonomi att ta en hög elräkning och jag har även möjligheten att vara förutseende och binda om jag vill. Nu har jag, som jag skrev tidigare, valt att inte binda och det tycker jag att jag helt får bära, inte samhället.

Likvida medel (på marginalen) är bara delvis kopplat till redovisad inkomst; så jag ser det som lite märkligt att basera det på det viset. Jag tycker som sagt att en rak nedsättning av elskatten vore mycket bättre om man nu ska in och pilla.

Hur har du gjort den tolkningen? Jag skulle vilja säga att den kategorin du pratar om är långt över 2000 kWh och får ju ändå "bara" 2000 kr per månad i ersättning. Jag har snålat som en dåre, och har 3809 kWh. Hade jag slösat hade det kostat mig betydligt mer pengar, eftersom bidraget ligger strypt på 2000 k/månad. Jag kommer sannolikt inte att kunna komma ner under 2000 kWh med mindre än att jag slutar värma huset, men då kostar renoveringen otroliga summor. Och att inte kunna duscha känns orealistiskt.

Men kommer de som band elpriset förra året och sitter med en kostnad på runt 40 öre kanske kommer de också att få stöd om de använder tillräckligt många kWh?
Det vet vi inte ännu, det finns inga redovisade detaljer för vem som är berättigad till stöder mer än att man har angett 2000 kwh som gränsvärde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka