Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Se där. (V) vill att Sverige går ur europeiska elhandeln. Precis min åsikt, svensk el ska komma svenskar till gagn.
Det är inte riktigt så enkelt.
El går liksom inte att hälla i en påse och sedan fördela rättvist.
Om vi inte är del av den europeiska elhandeln så riskerar vi att bli utan el delar av dygnet eller i vissa delar av landet för att systemet inte håller ihop.
Strömlöst är värre än dyrt.

Det är inte riktigt så enkelt.
El går liksom inte att hälla i en påse och sedan fördela rättvist.
Om vi inte är del av den europeiska elhandeln så riskerar vi att bli utan el delar av dygnet eller i vissa delar av landet för att systemet inte håller ihop.
Strömlöst är värre än dyrt.

Och tycker man tvärtom kan man skaffa styrsystem och göra eget avbrott när kostnaden skenar och importen slår till.

El är ju egentligen för värdefull för att användas till något som går att odla hemma, t.ex. ved.
Fast där har ju reglerna blivit stramare. Du får inte elda hur du vill, även i din egna kamin. Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige.

I många kommuner får man inte elda alls i tätbebyggda områden eftersom man menar att det blir ett miljöproblem för grannar som får in luften via ventilation etc.

https://www.naturvardsverket.se/vedeldning

Vad har du för förbrukning?
Låter som du gör av med ganska mycket på den ytan.
Ca 2000 kWh/år.
Har golvvärme i badrummet som är på från höst till vår. De månaderna är ju förbrukningen mkt större.
Lite konstigt är det för innan de bytte elmätare första gången hade jag ca 1000 kWh/år. Efter bytet steg förbrukningen lite och förra året (?) bytte de igen till en modernare mätare och efter det steg förbrukningen till ca 2000 kWh/år. :cautious:
458B22D7-AF47-4154-9CC8-0955A8728D8C.webp

Senast ändrad:
Kändes sådär när Ringhals plötsligt stängdes ner när den behövdes som bäst. Fick vi någonsin reda på orsaken?

Fast där har ju reglerna blivit stramare. Du får inte elda hur du vill, även i din egna kamin. Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige.

I många kommuner får man inte elda alls i tätbebyggda områden eftersom man menar att det blir ett miljöproblem för grannar som får in luften via ventilation etc.

https://www.naturvardsverket.se/vedeldning
Man måste ju ha rätt grejor att elda i.
En kakelugn t.ex. De flesta kaminer är bara för trivseleldning och ger inte tillräcklig verkningsgrad.
I många orter finns fjärrvärme där agaserna renas korrekt.
Om man inte har egen skog att ta ved ur så är pelletseldning ett bra alternativ. Det brinner renare.

Blev nyfiken och slet upp senaste elräkningen som kom igår. 5459 kr, det känns helt ok med tanke på vilka summor som andra får betala.

Gård med bostadshus på två våningar och ca 160 kvm, främsta värmekällan är kökskamin med självcirkulation (gratis ved) med sporadiskt understöd av luftvärmepump (satt på 18 grader). Värme i verkstaden genom värmefläkt som varit igång sedan november och vid behov även i hönshuset. Vi har ca 18 grader inomhus.

Blev nyfiken och slet upp senaste elräkningen som kom igår. 5459 kr, det känns helt ok med tanke på vilka summor som andra får betala.

Gård med bostadshus på två våningar och ca 160 kvm, främsta värmekällan är kökskamin med självcirkulation (gratis ved) med sporadiskt understöd av luftvärmepump (satt på 18 grader). Värme i verkstaden genom värmefläkt som varit igång sedan november och vid behov även i hönshuset. Vi har ca 18 grader inomhus.
intressant! Min kompis fick elräkning på 5000 kr, hon bor i en bostadsrätt på 65 kvm, bara grundvärme i lägenheten (dvs inga element uppvridna), 17 grader inomhus.

har inte fått min räkning ännu :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar