M + KD med stöd från SD, kräver vad jag kan förstå att både C och L lägger ner sina röster, givet att S, V och MP röstar mot. Och den risken - att C och L lägger ner rösterna - hade nog varit större om man röstat om det här förslaget senare i processen. Jag hoppas verkligen att du har rätt, att vi nu får det här förslaget ur världen.
Om C och L skulle släppa fram M+KD genom att lägga ner rösterna, så står vi ju där med en regering som är både hemsk politiskt sett och dessutom väldigt svag sett till mandaten i riksdagen. Det bör tills vidare få C och L att hålla sig i skinnet, tycker jag.
Jag tror verkligen inte att C och L släpper fram M+KD så här tidigt i processen och jag hoppas också att jag har rätt. Om jag ska utveckla varför jag tror att det finns en risk att KD+M skulle kunna släppas igenom i ett senare val är att L kan få för sig att stödja det om alternativet är ett extraval. Åtminstone som opinionssiffrorna ser ut nu så skulle ju L riskera att hamna utanför riksdagen. Med L så saknas det visserligen fortfarande ett mandat, men det räcker ju med en feltryckning eller att någon av C:s ledamöter vill få igenom en allianspolitik.