Jag tycker inte lika. Jag tycker inte det handlar om specifikt det politiska etablissemanget. Jag tycker det handlar om hela samhället; vad är det som misslyckats så kapitalt att människor vänder sig till rasism, främlingsfientlighet, isolationism och ignorans?
Hur kan det bli så när så mycket kunskap, upplysning och konkret historiska fakta finns tillgänglig för så många?
Det handlar kanske om att konsekvenserna av snabb och stor invandring, har blivit väldigt synliga?
Många människor blir förtvivlade över segregationens effekter - områdena i storstäderna - där våld och kriminalitet skrämt bort även samhällsföreträdare (socialkontor som stängt och liknande), bilbränder, våld och hot mot blåljuspersonal.
Människor kanske ogillar en del kulturella inslag som ökat i förekomst i Sverige (tänker då på så kallat hedersrelaterat våld och hedersrelaterat tvång) och känner sig uppgivna?
Sedan har vi ju det faktum att media - både tidningar, public service och via internet - målar upp en ganska dyster bild om "nedmontering av välfärden" och människor blir frustrerade. Man ser att stora resurser går till en grupp människor som man uppfattar har mindre rätt till den svenska välfärden, och man ser att stora resurser går till exempelvis "EU-migranter" och andra. Man ser att försörjningsstöd utbetalas till "papperslösa". Så man ser också att de lagar och regler vi de facto har, missbrukas.
Man ser också det absurda i att vissa immigranter blir utvisade efter en längre tid i Sverige där vederbörande skött sig, försörjt sig, bidragit på många sätt. Medan andra immigranter får stanna kvar trots misskötsel. (jo, jag förstår ju att det handlar om förmodat skyddsskäl där arbetskraftsinvandraren inte har skyddsskäl medan den dömde brottslingen kanske har det, men ändå).
Politiken ser ut att tillämpas på ett godtyckligt sätt och det sticker i ögonen på människor, som tappar förtroendet för samhällets funktioner.
Med beskrivs kriser inom vård/omsorg och skola. Och de kriserna är ju verkliga. Och det leder också till minskat förtroende för samhällets funktioner.
Eller försäkringskassan, där det stramats åt kraftfullt och besluten ter sig godtyckliga. Det ger heller inte förtroende för politiker och tjänstemän.
Så vi har ju en hel del samhälleliga problem och vi har problem med tilliten.
Då kan det nog vara lätt att välja ett parti som visar åtstramningar på ett område där många människor faktiskt, oavsett vad politikerna och partiföreträdarna tycker, anser att Sverige varit alldeles för generöst.
Det är också vanskligt att kalla alla dem som röstat på SD för rasister.
Jag uppfattar nog inte att den osäkerhet och skepsis som oftast beskrivs handlar om rasism (rasist innebär ju att man anser att människor har olika värde utifrån exempelvis "ras", religion et c). Jag tror att det i större utsträckning handlar om att människor anser att vi som redan bor i Sverige, har större rätt till det samhälleliga skyddsnätet jämfört med människor som kommer från andra länder. Och det är ju inte en särskilt kontroversiell åsikt, globalt sett.
Och jag tror också att det du kallar för rasism handlar till viss del om en känsla av främlingskap - många känner nog inte igen sig i ett samhälle där hedersrelaterat våld och tvångsäktenskap och barnäktenskap blir vanligt. Man blir arg när maken i ett fall med barnäktenskap i Sverige frias helt - för att han nog inte förstod att den 14-åriga flickan inte ville gifta sig med honom (ett sant, aktuellt fall som nu tas upp i hovrätten). Sådana händelser är med och skapar opinion.