Man får den regering man förtjänar kanske.
Så kommer det att bli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man får den regering man förtjänar kanske.
Jag tänker rösta på Enhet. De andra två vill jag inte ens ta orden i min mun.Jag tror att S blir största parti, men inte med särskilt stor marginal. Strax efter dem hakar M och SD på. MP, L, V & C kommer nog få likartat antal röster. KD vet jag inte alls hur det ska gå för, samma med Fi. Det vore kul om Fi kom in. Tror ni det blir mycket röster på "nya" partier som Medborgerlig Samling, Enhet eller AFS?
Sen tror jag inter det kommer bli mycket röster på Enhet. De har inga finansiärer eller gör så mycket väsen av sig. Det är ju ett par ideella personer som driver allt och flertalet gick in i väggen förra valrörelsen pga mycket jobb. Kan skriva i andra tråden varför jag gillar de.Jag tänker rösta på Enhet. De andra två vill jag inte ens ta orden i min mun.
Står man på de svagas sida röstarman ju knappast på SD.
Men vad du sa var ju ”Jag tror SD blir störst mest pga all offentlig mobbning de utsätts för. Svenska folket har alltid stått på de svagas sida.” Som om folk ”Åh vad alla dumma mot SD då måste jag rösta på dem”.Alltså jag håller med i vad du menar men generellt tror jag vi svenskar är ganska simpla.
Jag läste sd's valplattform här om veckan och jag håller med dom på alla utom 2 eller möjligtvis 3 punkter...
Och jag går själv under normen "en simpel svensk" som kollar upp det jag är intresserad av men lägger knappast timmar varje dag på att läsa forskning, statistik och gå igonom alla partiers politik grundligt. Läser de största medierna som kommer till mig idag men jag söker inte sånt som hände för 30-40 år sedan.
Jag är en simpel svensk
Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.Men vad du sa var ju ”Jag tror SD blir störst mest pga all offentlig mobbning de utsätts för. Svenska folket har alltid stått på de svagas sida.” Som om folk ”Åh vad alla dumma mot SD då måste jag rösta på dem”.
Om man röstar på SD hoppas jag sannerligen att man är intellektuellt förmögen nog att motivera sin röst bättre än så.
Ja, fast just det är ju grunden i demokratin. Du ska kunna rösta utifrån vilken kunskap/åsikt/känsla som helst. Det jag vände mig mot var att folk skulle rösta på SD för att värnade om ett mobbat parti. Det tror - och hoppas - jag helt enkelt inte är särskilt vanligt.Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.
Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.
Många röstar för enskilda sakfrågor. De flesta är poulistiska (i ordets ursprungliga betydelse) i sitt urval av politik. Enkla kärnfrågor som tas upp med enkla manifest på valaffisher på stan kan avgöra hur en person röstar.
Ja, det är ju din empiriska erfarenhet.Är det verkligen "många"?
I min närhet är det nästan uteslutande ideologiska resonemang som gäller kring röstandet.
Raderat efter att ha läst med båda ögonen öppna.Jag tror att förhandsresultatet är rätt rätt tippat.
S tror jag behåller sina stadiga 25%
V 9%
MP 6%
= 40%
M 19%
C 10%
L 5%
KD 4% (jag tror det kommer taktikröstas från M)
= 38%
SD 20%
Jag tror inte M söker SDs stöd om SD är ett större parti. Att SD skulle få mer inflytande pga sina 20% tycker jag är knäppt. Det är som att S skulle få påverka en Alliansregering för att de är stora? Antingen ingår man i blocket eller så är man i opposition.
De studier som har gjorts visar väl att de som väljer sd gör DÄRFÖR ATT sd är främlingsfientligt? Resten får de på köpet, så att säga. Inte omvänt.
Alltså jag håller med i vad du menar men generellt tror jag vi svenskar är ganska simpla.
Jag läste sd's valplattform här om veckan och jag håller med dom på alla utom 2 eller möjligtvis 3 punkter...
Och jag går själv under normen "en simpel svensk" som kollar upp det jag är intresserad av men lägger knappast timmar varje dag på att läsa forskning, statistik och gå igonom alla partiers politik grundligt. Läser de största medierna som kommer till mig idag men jag söker inte sånt som hände för 30-40 år sedan.
Jag är en simpel svensk