Det jag är lite rädd för är att det ska försöka åstadkommas något kryphål, att man gör någon flummig överenskommelse som gör att båda sidor kan säga till sina väljare att de både har gjort överenskommelse men ändå inte samarbetar typ. Men Annie Lööf tror jag faktiskt kommer hålla sitt ord, jag tror hon genuint menar att hon inte kan tänka sig att ge utrymme åt SD. Det är inte en representant för ett politiskt parti som säger det, det är hon. Och hon är alldeles för populär för att bytas ut som partiledare, oavsett om det finns någon grupp in om C som skulle kunna tänka sig att ta stöd av SD.
Jämfört med M där det finns en stor grupp inom partiet som vill samarbeta med SD så är det också större risk att en partiledare som inte vill det får den gruppen emot sig, och får det svårt internt. (Jag är faktiskt inte så övertygad om att Anna Kindberg Batra själv var så villig att öppna mot SD utan tror nog det kan vara så att hon gav efter - som företrädare för partiet, och inte som sig själv - för starka röster inom partiet. Och mitt cyniska jag tror att vissa grupper som inte gillade öppningen mot SD, tystnade och lät det hända för att de visste att frågan skulle fälla henne till slut).
Jan Björklund är jag mer osäker på än Annie Lööf, han drar oftast över frågan ganska snabbt vilket antingen betyder att det verkligen inte finns i hans värld och därmed inget att diskutera, eller att han inte har så stark egen uppfattning och därför inte vill stanna vid frågan. Jag hoppas på det förstnämnda. Och i det partiet finns det starka krafter för att inte öppna för SD, så det vore i så fall internt självmord för honom, förutom att det skadar partiet.