Du uppfödare, vilka raser har du?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 820
Sv: Du uppfödare, vilka raser har du?

kan väl inte kalla mig uppfödare precis.. men vi har två dräktiga ston här hemma nu. Fullblodssto med halvblodshingst.... förhoppningsvis blivande fälttävlansshästar:d

Vi har några ston av halvblodsras. sedan är barnets gamla new forest sto kvar hos oss, sedan de slutat tävla henne, hon är av rasen new forest.

och så var det då det här welshstoet som hamnade hos oss av olika anledningar:angel: .

Uppvuxen med halvblod och ardenneravel, samt en del varmblod och welsh.

*lånar*

Vi föder sedan 2002 upp halvblod med gångartsinriktning och det har hittills fötts sex föl här hemma.
I år har vi fyra dräktiga ston och det blir nog aktuellt att betäcka åtminstone två igen i sommar.
Två ston skall ut i sporten, en för att meriteras vidare efter att ha varit i avel några år och en skall ut för första gången efter att ha betäckts som treåring.

Vi föder upp arabiska fullblod. Har 3 ston i avel och en avelshingst.

Det är en fin arab du har på avataren ;) :angel:

Jag föder upp arabiska fullblod.
Tre avelsston har jag och väntar två föl i vår.
Annika

Jag har två stycken Irish Sport Horse-ston i avel samt ett Connemara-sto. De betäcks varje år. Dessutom ska jag i år betäcka en Irish Ridning Pony.

Det enda rätta: Connemaror!!

Jag föder upp arabiska fullblod. Har arbetat med araber sedan 1982 (oj, tiden går fort...).

Anette

Är precis i startgroparna för uppfödning, men det är araber jag har. Första fölet föddes 2005, två är på väg i år :)

Varmblodiga travare. Har tidigare fött upp halvblod.

Här föds det upp connemaraponnyer sedan länge !

Halvblod. Fast uppfödare är väl att ta i, har fött upp två föl hittills och funderar på att betäcka igen till våren...

Jag kan väl inte räknas som en riktig hästuppfödare, jag har bara ett sto i avel och det är troligt att hon inte betäcks om i år efter fölningen. Vi har inte plats för fler.
Avelsstoets första avkomma red jag själv med sadel och träns för första gången idag! Härligt.

jag ber nästan om ursäkt innan jag har frågat men en liten dum en...

Verkar som om en del föder upp varmblod ("travare") här, går dom senare på banan eller? har ni dom själva i träning hos någon/av er själva eller säljs dom till någon som vill starta dom eller går dom till proffsträning !?
Kan inget alls om den aveln, men har haft en bild att många av dom som föder upp travare som sen hamnar i proffsträning föds upp av folk som har många ston i avel, och det verkar här som att dom som avlar på dom också har något sto av någon annan ras?

Det är en fin arab du har på avataren ;) :angel:

Ja visst är det... Det är en arab från det Glömda landet. Mycket bra steg och perfekt rastyp. Temeramentet är verkligen kanon.. Som på en ardenner faktiskt. :rofl: :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka