Sadlar som är vida för hästens skull kommer ju automatiskt bli bredare i midjan, men att få hästar skulle vara smala nog för erreplus låter ju bara märkligt?På tal om smala och breda midjor så snurrar det lite i mitt huvud efter att jag var på sitsanalys med Lena Gunnarsson och sen pratade med den sadelmakare som senast tittat på Barka. Lena tycker jag behöver sitta smalt (testade en Erreplus Adelinde på sadelbocken och det var en otrolig skillnad mot vad jag är van vid), men då är det smalt vid stigläderkrampan, inte längst upp i sätet. Där behövde jag lite mer stöd än Adelinden gav.
Tog med mig denna info till sadelmakaren och hon sa att det finns inte en chans att en Erreplus kan ligga på Barka, den skulle bli alldeles för smal för henne. Hon menar att det är få hästar som är smala nog för den. Jag vet inte om hon är ovanligt fokuserad på bredd i midjan för hästen eller om hon har helt rätt. Om det är det senare så har jag ju ett dilemma i att kombinera vad jag och hästen behöver.
Hennes förslag är en sadel med singelkåpa och små knästöd, så mina knän kan komma fram mer och avlasta höfterna. Vi kikar nu på Jeremy Rudge, nån som har erfarenhet av dem? Deras Fusion-bom i vid låg perfekt på Barka.
Jag hade anlitat en annan sadelutprovare, tycker det där resonemanget låter konstigt. Klart att du ska försöka hitta en sadel som passar er båda!