Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde vi debut i MSVB, och det var debut för både Fille och mig - jag har aldrig lärt en häst byta innan, eller tävlat på nivån alls. Så var lite nervös innan och undrade vad jag gett mig in på 🤪
Men, det gick fint. Han var super på framridningen som alltid, och inne på banan var han mer avspänd denna gången och vågade gå på mer så jag hade mer att rida på liksom. Första bytet blev med en karatespark (😅) så där blev bara en 4a men nästa gjorde han jättefint, men jag la det för tidigt (kände att det var läge att byta och vågade inte vänta) så det blev en 6a. Totalt blev det 67,143%! Och en fjärdeplats, första utanför placering. Så jag är så himla himla nöjd 😍
Grattis!

Jag åkte iväg och red lagprogrammet för juniorer idag lite spontant, efteranmälde igår. Han var riktigt fin på framridningen men inne på banan är han så jäkla larvig. Det stora läskiga podiet bryr han sig inte om öht. Men väggarna är tydligen så läskiga att vi inte kan rida utmed spåret :banghead: tog mig knappt runt ridhuset innan start utan att han sprang på tvären och var rädd för allt

Han var generellt duktig men vi får ett gäng dyrbara missar för att han är spänd och inte vill gå ut på spåret. Blev 62,5% vilket får anses okej med tanke på ritten.

Vi var iväg och red la2 och la 3. Idag 65,515 i första med dyr miss med omslag och trav i ena galoppen, 65,590 som flöt bra och kändes bättre än första så lite besviken över att inte få lite fler procent där.
Långt från placering men sån är det.

Funderar lite på att prova annat bett men anar inte helt vad. Har inga problem som sån och har alltid ridit med tvådelat tränsbett eller tvådelat baucher. Men vi får bara inte helt till den sista stabila kontakten, och ja det är absolut också för att jag ofta får för långa tyglar men funderar på om det kan vara bettet hon inte helt vill ta stöd på. Å andra sidan lägger hon sig ibland för mycket på bettet så vet inte om det egentligen är problemet. Hon går typ alltid med stängd mun så verkar inte som sån missnöjd. Sorry, tänker lite högt här.

Jag failade ena galoppfattningen sist så igår var jag hos grannen och nötte lite på dem. Gick sådär. Min häst har lite typ muggskorv i karlederna bak och jag funderar på om det stör honom..

Nästa helg planerar jag att debutera MSV C med Vera. Förra året var hon inte ens startklar LC. Vilken resa vi gjort bara på ett år! Nåja jag är inte helt övertygad om att vi har något i MSV C att göra än iofs... men de vill ha mig i division ett-laget i oktober så jag tänkte att det kan vara bra att prova klassen på tävling innan dess 🤣😎.

Idag fick jag med mig min kusin till stranden och hon fotade helt fantastiskt fina bilder på oss. Sån lyx att kunna åka iväg själv till stranden med min prinsessa ❤️.

Bifogade filer

• received_274810032032830.webp
    received_274810032032830.webp
    146,2 KB · Visningar: 195
Hontas har blivit lite mer spänd och spooky nu, suck. Har börjat fälla som en tok igen. Det har varit lite lättare ett tag och nu börjar det igen. Häromdagen så var hon helt hysterisk ute och jag blev så trött på att hon inte kunde galoppera utan att spänna sig så jag gick upp till padocken för att se om jag kunde få en bättre avslutning om jag jobbade lite. Så fort hon kom in där så slappna hon av. Hon som annars kan ha väldiga problem med att gå i padocken när hon är på det viset. Jobbade jättefint. Idag gick hon i taket för ingenting när vi red i väg. Så jag kände att det fick bli totalt kravlöst och hon fick bestämma. Då blev det lite bättre. Känner mej ändå lite hoppfull om att det ska kunna gå bättre på söndag än det gjorde på förra tävlingen. Jag behöver verkligen det. Har totalt tappat sugen nu.

Hontas har blivit lite mer spänd och spooky nu, suck. Har börjat fälla som en tok igen. Det har varit lite lättare ett tag och nu börjar det igen. Häromdagen så var hon helt hysterisk ute och jag blev så trött på att hon inte kunde galoppera utan att spänna sig så jag gick upp till padocken för att se om jag kunde få en bättre avslutning om jag jobbade lite. Så fort hon kom in där så slappna hon av. Hon som annars kan ha väldiga problem med att gå i padocken när hon är på det viset. Jobbade jättefint. Idag gick hon i taket för ingenting när vi red i väg. Så jag kände att det fick bli totalt kravlöst och hon fick bestämma. Då blev det lite bättre. Känner mej ändå lite hoppfull om att det ska kunna gå bättre på söndag än det gjorde på förra tävlingen. Jag behöver verkligen det. Har totalt tappat sugen nu.
Vi idag 🤷🏼‍♀️😳🙈😂

Bifogade filer

• EF7BB5FD-6109-4620-ACCA-C8AF7531D806.webp
    EF7BB5FD-6109-4620-ACCA-C8AF7531D806.webp
    61,7 KB · Visningar: 175
5 och en halv timme mellan mina starter såg jag nu. Känns inte okej. Blir att stryka mej från ena klassen. Jävligt surt, för det var ganska dyrt.

Har hon svårt att vänta i transporten?
För mig som tävlat en del fälttävlan känns det inte som så lång tid ändå 😅
Jag känner att jag orkar inte. Har ingen lust heller. Är inte speciellt sugen på att vara borta från tidig morgon och inte komma hem förrän det är kväll nästan. Har dessutom inget hö så det blir väldigt mycket gräs som ska repas.

Ska också tävla i helgen och är redan lite nervös, blir alltid det så fort startlistorna läggs ut😅
Hade träning igår och vi fokuserade mkt på programdelar samt red igenom hela. Vi styr runt helt ok, men jag rider mkt sämre när jag inte använder min lilla rem (ostadiga armar och sladdrig bål) och då blir Nelly lätt lång och lite framåtstupa och med det så fallerar såklart bjudningen. Men men, vi åker ju bara ut för att öva och ge henne en god upplevelse så det spelar inte så stor roll😊

Sista stunden på träningen var hon himla fin, framförallt i vänster galopp❤️

Jag har anmält mig till en LB:2. Är reserv så inte alls säkert att vi kommer med. Fanns plats på lördagen men klassen börjar 8 och ar 5 anmälda så blev för bekväm. Är för gammal för att tycka det är roligt att åka i väg i ottan en lördag i oktober :cool:

Jag har anmält mig till en LB:2. Är reserv så inte alls säkert att vi kommer med. Fanns plats på lördagen men klassen börjar 8 och ar 5 anmälda så blev för bekväm. Är för gammal för att tycka det är roligt att åka i väg i ottan en lördag i oktober :cool:
Jag tänkte senast igår att jag nog ska ge upp tävling tills vi kan rida iaf LA så jag slipper gå upp så tidigt. Då startar jag ändå kl 10 på lördag🤪
Väldigt avis på mina stallkompisar som ska rida MSVB1 och har starttid typ efter 16😅

Jag tänkte senast igår att jag nog ska ge upp tävling tills vi kan rida iaf LA så jag slipper gå upp så tidigt. Då startar jag ändå kl 10 på lördag🤪
Väldigt avis på mina stallkompisar som ska rida MSVB1 och har starttid typ efter 16😅

Fast jag tycker det är hopplöst att starta sent, hela dagen försvinner ju! Startar man vid 16 så går hela dagen, då är det (enligt mig) skönare att ha en förmiddagsstart och sedan kunna komma hem och kunna göra något efteråt :)

Fast jag tycker det är hopplöst att starta sent, hela dagen försvinner ju! Startar man vid 16 så går hela dagen, då är det (enligt mig) skönare att ha en förmiddagsstart och sedan kunna komma hem och kunna göra något efteråt :)
Förmiddag OK, kl 8 mindre ok. Tar en timma att köra, hästen behöver ju göras i ordning och få äta innan vi åker osv.
Får jag välja mellan kväll och fm väljer jag också fm. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden