Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ökad skritt. Hur får jag till den bäst? Får jag länga tygeln lite?
Har funderat några dagar på hur jag ska svara på det här. Jag tänker tre saker för utom det som står i TR II om skritt och ökad skritt.
1. Nosen ska vara något framför lod i höjd med armbågsleden.
2. För att få höga poäng ska hästen visa ordentlig ryggrörelse och bogfrihet (dvs uppmuntra gärna halsrörelsen, att hästen rör sig lite som en kamel med halsen).
3. Övertramp skall visas för att poängen ska bli hög.

Det jag brukar göra är att öva på att rida fri skritt med god energi och god fyrtakt och sen korta tygeln så att jag har kontakt men att skritt-kvaliteten inte förloras. Jag övar också min häst för hand att ta långa steg utan att takten går förlorad. Precis som i traven vill jag kunna länga tygeln och att hästen söker kontakten. Hästen ska marschera som det står i TR, den ska vara på väg med låååånga steg. Jag brukar tänka att vi, utan att stressa, med motorn bak igång, gå mot vattenhålet. Och när jag märker att jag stressar genom att uppmuntrar med händer och överliv i lite före hästen, så blundar jag gärna i skritten, så blir känslan bättre.

Från TR:
IMG_6020.webp

Har funderat några dagar på hur jag ska svara på det här. Jag tänker tre saker för utom det som står i TR II om skritt och ökad skritt.
2. För att få höga poäng ska hästen visa ordentlig ryggrörelse och bogfrihet (dvs uppmuntra gärna halsrörelsen, att hästen rör sig lite som en kamel med halsen).

Det jag brukar göra är att öva på att rida fri skritt med god energi och god fyrtakt och sen korta tygeln så att jag har kontakt men att skritt-kvaliteten inte förloras. Jag övar också min häst för hand att ta långa steg utan att takten går förlorad. Precis som i traven vill jag kunna länga tygeln och att hästen söker kontakten. Hästen ska marschera som det står i TR, den ska vara på väg med låååånga steg. Jag brukar tänka att vi, utan att stressa, med motorn bak igång, gå mot vattenhålet. Och när jag märker att jag stressar genom att uppmuntrar med händer och överliv i lite före hästen, så blundar jag gärna i skritten, så blir känslan bättre.

Från TR:
Visa bifogad fil 127898
Tack för en utförlig beskrivning! 🙏🏻

Från TR:
Visa bifogad fil 127898
Bra beskrivning, det där ska jag visa dottern! :)

Från TR:
Visa bifogad fil 127898

Minns du var ”nosen i höjd med armbågen men inte lägre” står någonstans?
Jag VET liksom att det var så jag lärde mig att det ska vara men jag hittar det inte i TR….

Idag har jag tömkört både Fager och vår ponny och båda hästarna var så duktiga att jag åkte från stallet alldeles glad! Fager lyckades trampa riktigt bra på töm idag, han har så svårt för det. Han fattar inte riktigt vad han ska göra och bara spänner sig mer och mer och så till slut blir det explosion. Men idag kunde han trampa några steg riktigt bra!

Och lilla ponnyn tar så många steg framåt varje gång! Han har gått hela livet och tryckt ut underhalsen och travar supersnabba och korta steg. Sådär att man känner hur ont det måste göra i frambenen när han smäller ner hovarna. Men nu kan han bli tömkörd och söka sig neråt och trava med långsamma steg och faktiskt svikta lite i kotorna.

Tänk att så lite kan göra en så glad och lycklig 😀

Djup suck. Nu när vi kändes ordentligt igång efter sommaren och hovömheten innan sommaren så står vi där med en hälta, troligen framben. Skulle rida för min tränare idag och kände det under uppvärmningen, sen fick han kika snabbt när jag sprang med henne. Man kan ju hoppas på ett felsteg men jag misstänker att det är kotled eller hovled igen.

Fick ingen tid förrän 25 september. Hatar att vänta när man inte kan göra nåt. Hade ju velat behandla som en inflammation och ge något antiinflammatoriskt redan nu. Är hundarna halta mer än en dag har jag ju alltid rimadyl hemma att ge dem.

Minns du var ”nosen i höjd med armbågen men inte lägre” står någonstans?
Jag VET liksom att det var så jag lärde mig att det ska vara men jag hittar det inte i TR….
Jag kan kolla om jag har det på papper från utbildningen men annars är det ngt som vi pratat om, men som jag upptäckte inte står i TR. Min känsla är att de ogärna skriver ut sånt som kan mätas…

Djup suck. Nu när vi kändes ordentligt igång efter sommaren och hovömheten innan sommaren så står vi där med en hälta, troligen framben. Skulle rida för min tränare idag och kände det under uppvärmningen, sen fick han kika snabbt när jag sprang med henne. Man kan ju hoppas på ett felsteg men jag misstänker att det är kotled eller hovled igen.

Fick ingen tid förrän 25 september. Hatar att vänta när man inte kan göra nåt. Hade ju velat behandla som en inflammation och ge något antiinflammatoriskt redan nu. Är hundarna halta mer än en dag har jag ju alltid rimadyl hemma att ge dem.

Nackdelen med att behandla omgående är dock att man tar bort symtomen och gör det svårare för veterinären att ställa korrekt diagnos. Kan ju vara något helt annat än vad man tror som spökar.

Nackdelen med att behandla omgående är dock att man tar bort symtomen och gör det svårare för veterinären att ställa korrekt diagnos. Kan ju vara något helt annat än vad man tror som spökar.

Så är det ju så klart. Med hennes historik är en hov- eller kotledsinflammation väldigt trolig, men 100% säkert är det ju inte. Gillar bara inte tanken på att hon ska gå med en eventuell inflammation i 10 dagar till, för det har ju säkert varit under uppsegling en eller ett par veckor om det är det.

Så är det ju så klart. Med hennes historik är en hov- eller kotledsinflammation väldigt trolig, men 100% säkert är det ju inte. Gillar bara inte tanken på att hon ska gå med en eventuell inflammation i 10 dagar till, för det har ju säkert varit under uppsegling en eller ett par veckor om det är det.
Trist om det är hennes gamla hältor som kommer tillbaka. Har väl varit ganska många gånger isf?

Förstår absolut hur du menar.

Trist om det är hennes gamla hältor som kommer tillbaka. Har väl varit ganska många gånger isf?

Ja innan jag köpte henne var det ju typ en gång om året. Sista 3 gångerna har det ju inte varit det utan annan otur med hovömhet x 2 och så en inflammation som kom när det var halt och isigt och hon gick och spände sig. Så det är ett tag sen det var nåt ridrelaterat, men jag är misstänksam den här gången. Hon har dock inte stått emot alls i ridningen som hon brukade, men å andra sidan är hon så mycket mer positiv i allmänhet att hon kanske inte visar på det sättet längre. Har ett litet hopp om att hon kan ha trampat på nåt igen. Låter henne vila imorgon och kollar på fredag.

Är det inflammation så hade jag redan börjat fundera på att pensionera henne från ridskolan till våren när hon fyller 20, då får jag tidigarelägga det beslutet och hoppas att hon funkar ok på att inte bli riden varje dag för det fixar inte mina höfter.

Ja innan jag köpte henne var det ju typ en gång om året. Sista 3 gångerna har det ju inte varit det utan annan otur med hovömhet x 2 och så en inflammation som kom när det var halt och isigt och hon gick och spände sig. Så det är ett tag sen det var nåt ridrelaterat, men jag är misstänksam den här gången. Hon har dock inte stått emot alls i ridningen som hon brukade, men å andra sidan är hon så mycket mer positiv i allmänhet att hon kanske inte visar på det sättet längre. Har ett litet hopp om att hon kan ha trampat på nåt igen. Låter henne vila imorgon och kollar på fredag.

Är det inflammation så hade jag redan börjat fundera på att pensionera henne från ridskolan till våren när hon fyller 20, då får jag tidigarelägga det beslutet och hoppas att hon funkar ok på att inte bli riden varje dag för det fixar inte mina höfter.
Tråkigt att hon är dålig!
Funkar dina höfter för att gå? I så fall kanske du kan börja träna henne för hand i träns?
Det är en super-räningsform för att minska risk för besvär i frambenen om man jobbar sjukgymnastiskt med fokus mot mer bärighet. Brukar ju ge dem ökad sturka att bära och bättre rörelsemönster uppsuttet med.

Funkar dina höfter för att gå? I så fall kanske du kan börja träna henne för hand i träns?
Det är en super-räningsform för att minska risk för besvär i frambenen om man jobbar sjukgymnastiskt med fokus mot mer bärighet. Brukar ju ge dem ökad sturka att bära och bättre rörelsemönster uppsuttet med.

Ja, jag tänker att det får bli nåt sånt. Har gjort en hel del "slow walking" under igångsättningarna tidigare, får ta och utveckla det vidare. Nosade även på Equibodybalance-appen, men hon är vääääldigt lat att jobba avsuttet, så utan pisk var ganska dödsdömt.

Glömde fråga, finns det några bra guider eller filmer att kika på för att se hur man kan jobba? Jag har fått rådet att inte låta henne vila helt fram till veterinärbesöket, utan skrittjobba så att hon inte stelnar till för mycket.

Idag gjorde vi debut i MSVB, och det var debut för både Fille och mig - jag har aldrig lärt en häst byta innan, eller tävlat på nivån alls. Så var lite nervös innan och undrade vad jag gett mig in på 🤪
Men, det gick fint. Han var super på framridningen som alltid, och inne på banan var han mer avspänd denna gången och vågade gå på mer så jag hade mer att rida på liksom. Första bytet blev med en karatespark (😅) så där blev bara en 4a men nästa gjorde han jättefint, men jag la det för tidigt (kände att det var läge att byta och vågade inte vänta) så det blev en 6a. Totalt blev det 67,143%! Och en fjärdeplats, första utanför placering. Så jag är så himla himla nöjd 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30