Jag rider igenom. Alt tar igenom för hand och hoppar upp och av för det beroende på typ av problem/häst.
När min häst kom till mig var han ju mer i luften och på två ben än på marken och så stack han. Hade jag bara struntat i allt det hade ju någon dött. Nu är han sedan många år en arbetsglad herre som är lite så där Border Collie ”Vad ska vi göra nu? Jag vill ha en uppgift!”.
Jag försöker få se vilka hjälper går hästen emot och varför. Sen har jag en prioriteringslista där jag har vissa hjälper som trumpfar andra och kommer först när man ska lösa problemet. Så jag kan separera en händelse till olika hjälper och övningar.
Gör man så och delar upp den brukar man ha mindre risk att hamna i någon större klinch.
Jag såg klippet på er. Du brukar ju vara rätt öppen och inte ta illa upp av sånt här. Så jag skriver vad jag ser IOM att du iaf kände att en annan grej funkade. Ni har ju utvecklats fint på kort tid nu och Zacke ser typ 20 cm kortare ut i själva ”kroppsklumpen” mellan bog och bakdel. Och jag tycker du sitter bättre sedan luddsadeln. Bra jobbat!
Resten kommer sen gradvis med längre hals etc.
Varje gång han kärvade har du tappat insidan/ställningen i nacken och han lägger sig mer på inner bog. Jag hade då varit jäkligt noga med att bibehålla ställningen i nacken och få bort honom/ut honom från inner bog. I mitt fall med trängande innertygel och för dig kanske genom att testa lägga spöet mot inner bog och se om man kan få honom att ta ngt steg utåt och lägga vikten i manke utåt.
Har du lärt in trängande tygeltag så kan du ju bara använda det.
Då bör galoppen funka även vid mer samlande.
För mig hade det blivit kontraproduktivt att gå på med ytterskänkel och spö på ytter i det läget. Det ger bara mer häst på inner fram och då mindre på ytter bak.
Att de lyssnar på och går att flytta ut undan innerhjälper är bland det första jag känner igenom varje pass. Just att kunna flytta ut inner bog och att kunna påverka ställning och böjning är guld för balans och lösgjordhet och då också bjudning och samling.