Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker det är hopplöst att starta sent, hela dagen försvinner ju! Startar man vid 16 så går hela dagen, då är det (enligt mig) skönare att ha en förmiddagsstart och sedan kunna komma hem och kunna göra något efteråt :)
Min favoritsysselsättning på lediga dagar är att ligga i soffan och kolla på tv så sen start blir mer som mina vanliga rutiner🤪

Förmiddag OK, kl 8 mindre ok. Tar en timma att köra, hästen behöver ju göras i ordning och få äta innan vi åker osv.
Får jag välja mellan kväll och fm väljer jag också fm. :)

Jag håller med! Bonusdottern tävlar ponnyhoppning och då måste man ju vara på plats svintidigt för att gå banan och det här med att vara i stallet kl 5 är inte min grej...

Hontas har blivit lite mer spänd och spooky nu, suck. Har börjat fälla som en tok igen. Det har varit lite lättare ett tag och nu börjar det igen. Häromdagen så var hon helt hysterisk ute och jag blev så trött på att hon inte kunde galoppera utan att spänna sig så jag gick upp till padocken för att se om jag kunde få en bättre avslutning om jag jobbade lite. Så fort hon kom in där så slappna hon av. Hon som annars kan ha väldiga problem med att gå i padocken när hon är på det viset. Jobbade jättefint. Idag gick hon i taket för ingenting när vi red i väg. Så jag kände att det fick bli totalt kravlöst och hon fick bestämma. Då blev det lite bättre. Känner mej ändå lite hoppfull om att det ska kunna gå bättre på söndag än det gjorde på förra tävlingen. Jag behöver verkligen det. Har totalt tappat sugen nu.
Aha känner igen mig. Donna har varit jätte hett nu på utebanan. Igår så va allt läskigt. Särskilt när det blåser i träden. Jag fick säga till henne att nu är det slutfjantat på ena långsidan. Hon ville inte fatta galop där utan skulle gå sidledes och titta. Hon har fått titta massa innan. Jag brukar ju försöka få det positivt men Igår blev det lite diskussion. När hon galloperade 2 volter och inte slängde sig sidlänges så fick hon massa beröm och bryt. Men ja känslan efteråt va väl sådär.

Jag fixar inte att starta två klasser, jag gör liksom världens uppladdning till min start och när jag är klar är jag helt tömd på energi, skulle aldrig kunna ladda om igen samma dag!

Jag har inte ridit två dressyrklasser på samma dag på 10 år tror jag 😅. Fälttävlan går jag banan iaf 2 gånger, så där går ju också nån timme.

Jag har inte ridit två dressyrklasser på samma dag på 10 år tror jag 😅. Fälttävlan går jag banan iaf 2 gånger, så där går ju också nån timme.
*delvis knapp*

Jag gillar inte heller att gå upp 'mitt i natten' men att åka från stallet kring 7.30 är ok. Även om jag Helst åker lite senare. Men startar gärna fm eller åtminstone innan 15.
Men rida två klasser har jag inte gjort på mååånga år, även om jag nu skulle fixa det...

Vi har haft en rejäl hicka här. Förrförra fredagen hittade jag hästen i hagen med puls/värme i alla fyra, ovillig att gå...
Kylde, ställde på box och fick ut Distriktarna som kunde ge smärtis.
Stod på box till tisdag (men var pulsfri redan dagen efter 'anfall')då vi åkte t klinik och hästen klev på som om inget hänt. 😳
Ingen påverkan på röntgen. Skoddes i fredags, ingen anmärkning där heller. 😳
Så nu håller jag på att sätta igång.
Enligt min veterinär måste jag ha lyckats upptäcka och häva ett anfall precis i rättan tid eller så var det något annat mystiskt...
Man kan väl säga att jag är rätt tacksam just nu.

Det kan ha varit det här som spökade för Barka. Vid sista skoningen härdades tydligen fyllnadsmaterialet för sulan lite för snabbt så den flöt inte ut som den skulle. Det lite högre trycket i mitten på sulan kan ha varit det som gjorde henne obekväm.

Så vi skrittar på under veckan och longerar igen på fredag för att se hur det ser ut då. Fast troligtvis åker jag ändå in på vår tid på måndag, med damens historik kan man ju inte vara nog försiktig. Men vi håller tummarna för att det bara var lite hovömhet igen.

PXL_20230918_075455936.webp

Jag rider helst eftermiddags eller kvällstävling. Gillar inte att åka tidigt på hösten, det är bäcksvart och kallt, risk för halka och känns inte alls kul att hämta hästen i hagen på morgonen och ställa sig att knoppa. Vi har dessutom typ en-två timmars resa till alla tävlingar. Helst vill jag tävla på eftermiddagen, utomhus, med stor framridning, när jag är ledig dagen innan (slippa hålla på sent på kvällen med alla förberedelser) och givetvis fint väder! Blir inte så många tävlingar per år för mig som ni förstår! 😂

Jag gillar mest att rida på em! Ffa så hästarna hinner äta frukost ute. Här är det oftast inga enorma klasser så när jag gjort två starter blir det mest lagom att äta en toast och sen rida igen.

Zacke och jag ska rida MsvC1 i helgen. Har ju tyckt att han blivit så himla lydig och ridbar. Men så startade vi WE I lördags, red på landar i dressyren och han bara hängde sig, drog in näsan och sen hade jag varken broms eller styrning🙈. Vi red på 59% mot senaste starten på 73%😂. Allt var dåligt. Så hur jag ska styra runt ett program på träns blir intressant. Samtidigt är jag väldigt glad att han är så himla pigg, hade massor av energi och tryck kvar till tekniken och speeden!

Jag rider helst på nån gång mitt på dagen. Undviker tävlingar där jag måste gå upp tidigt. Är en extremt morgontrött person och mår skit om jag måste gå upp i ottan. Då behöver jag gå och lägga mej mitt på dagen för att orka resten. Vill helst rida två klasser men det har blivit bara en när jag kännt att jag mest vill se var vi är någonstans.

Jag blir lite full i skratt, har aldrig haft en tanke på om jag föredrar tidig eller sen starttid. Kan inte bestämma mig om ni är bortskämda ( :P ) eller jag för härdad. Jag har startat tre hästar i fälttävlan i helgen, klockan ringde 3.30 på lördagen och åter i stallet vid 18. På söndagen satt jag på häst nr 1 kl 7 och prisutdelning för sista hästen kl 18, så lastade ur efter kl 20 hemma.

Jag blir lite full i skratt, har aldrig haft en tanke på om jag föredrar tidig eller sen starttid. Kan inte bestämma mig om ni är bortskämda ( :P ) eller jag för härdad. Jag har startat tre hästar i fälttävlan i helgen, klockan ringde 3.30 på lördagen och åter i stallet vid 18. På söndagen satt jag på häst nr 1 kl 7 och prisutdelning för sista hästen kl 18, så lastade ur efter kl 20 hemma.
Kanske mest slöa?
Jag skulle aldrig anmäla till tävling om jag behövde gå upp så tidigt. Så roligt är det inte🤣
Kanske även bidrar att vi är rätt dåliga tävlingsmässigt. Förlora en massa sömn för att komma sist i LB? Nej tack🤪

Jag har varit iväg på tävling där jag har åkt hemifrån tidigt, vid 6. fast det var längesen. Det var vanligare förr när jag tävlade hoppning och red dom första klasserna. Men som sagt så är jag ingen morgonmänniska utan mår faktiskt dåligt av att vara uppe tidigt. Det har inte blivit bättre med åldern kan jag ju säga, tvärtom 😅 och så roligt är det inte att tävla att jag måste åka till varje pris heller. Jag håller koll så jag kan undvika att åka tidigt och går det att ha ett hum om vädret så checkar jag av det med. Spöregn, varmare än 25 och stekande sol, snöstorm och minusgrader, då stannar jag hemma. Det ska kul att åka iväg.

Kanske mest slöa?
Jag skulle aldrig anmäla till tävling om jag behövde gå upp så tidigt. Så roligt är det inte🤣
Kanske även bidrar att vi är rätt dåliga tävlingsmässigt. Förlora en massa sömn för att komma sist i LB? Nej tack🤪
Jag hade inte gjort det för dressyr, men helt klart för WE. Då kommer jag ändå bara sist I WEn men det är ändå roligare😁.

Jag har varit bortskämd iår när jag ridit LA och MSVC. Har åkt en gång innan 8. Optimalt tycker jag är att lasta vid 9-10. Rider gärna två klasser men inte om det är 5,5h emellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar