Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en kämpig men väldigt bra träning igår. Vi jobbade på att få både henne och mig kvickare med täta tempoväxlingar. Det gick sådär så då gick vi istället över till att få in mer bjudning i galoppfattningen genom att fatta i hörnet innan långsidan och från första språnget "galoppera som om vi vore ute på stubbåkern". Nu är vi rätt mesiga med sånt och tränaren anmärkte på att hon sett många ponnyungar fräsa runt i ridhuset betydligt snabbare än vad vi gjorde när vi "galopperade fort" men ändå
Men hjälp! Hade du glömt spänna gjorden eller hur lyckades ni med det?Mindre bra var dock att i slutet av träningen snurrade sadeln runt och jag trillade/gled av (!!!)
Nä alltså det var sjukt konstigt för jag spände så som jag alltid brukar spänna. Sadeln har förvisso varit lite instabil på henne nu senast och glidit pyttelite åt sidorna så misstänker att den måste ses över då hon säkert ändrat sig i kroppen då hon går så mkt mer än tidigare. Det i kombo med en fluffig sadelgjord utan resår och att hon nog kom till arbete och drog upp bukmuskulaturen resulterade i att alltihopen snurrade runtMen hjälp! Hade du glömt spänna gjorden eller hur lyckades ni med det?
Tur hon höll sig cool och att det gick bra!Nä alltså det var sjukt konstigt för jag spände så som jag alltid brukar spänna. Sadeln har förvisso varit lite instabil på henne nu senast och glidit pyttelite åt sidorna så misstänker att den måste ses över då hon säkert ändrat sig i kroppen då hon går så mkt mer än tidigare. Det i kombo med en fluffig sadelgjord utan resår och att hon nog kom till arbete och drog upp bukmuskulaturen resulterade i att alltihopen snurrade runt
Jag var väldigt glad att jag för dagen red i Ophenastigbyglarna för de löstes ju bara ut och det var ingen risk att fastna. Som tur är så pallnitade hon när jag föll, men hon hade ju lika gärna kunnat få panik av att få sadeln nästan under magen
Jag hade en liknade upplevelse hemma i torsdags då hästen blev rädd för katten. Men jag satt faktiskt kvar!Hade dressyrträning i lördags. Sjukt bra pass blev det trots att det var en månad sen sist pga seg förkylning. Hästen har varit lite halvknäpp senaste veckorna med extremt mkt energi men var lugn och sansad på träningen. Fick mkt beröm och tom kommentaren "Nu ser ni ut som ett riktigt dressyrekipage!" så blev himla glad att det går så mkt framåt för oss.
Mindre bra var dock att i slutet av träningen snurrade sadeln runt och jag trillade/gled av (!!!)
Jag har haft det där läget många gånger med min häst. Oftast världens snällaste men ibland är det bara inte kul. Så blev det på en träning en gång och jag satt och red öppna i galopp med tempoväxlingar nästan hela passet. Övade på att flytta framdelen med olika vinkel och ta upp och ner formen. Hela tiden framme för skänkeln så han inte drog i sidled. Herregud. Efter 25 minuters lektion fick vi öva på att skritta i stället. Då var han pratbar.Jag red ett dressyrpass igår och hade förväntat mig en rätt nöjd och lugn häst eftersom han hade gått gymnastikhoppning dagen innan. Tji fick jag för han var döhet IGEN. Började med att hänga riktigt löst när han skyggade för grus som stänkte på en vägg och sen körde han ångvält och arab-passage-trav första halvan av passet. Just den situationen tycker jag är svår för jag blir nämligen lite rädd när han blir så het och sitter med handbromsen i. Hade inte velat se bilder på oss då för han blir ju såklart megakort i halsen. Alternativet är ju dock att inte bromsa och då drar han… Men efter ett helt gäng övergångar och mycket skolor så hade han rastat av sig och kom fram till handen istället för att försöka dra. Då var han istället superfin och framme för skänkeln med bra sig i kontakten och det blev riktigt roligt.
Är ändå nöjd med mig själv att jag vågar rida vidare för min första reaktion är ungefär ”jag vågar inte” och ge upp eller vara skritta.
Värsta jag varit med om var bör jag satte igång honom efter senskada. Grät varje pass och kommer aldrig mer ha minsta åsikt om att sätta igång med plegicil. Det hade jag nämligen innan… Tyckte det lät hemskt men jag förstår det helt och fullt nu och kommer göra exakt likadant om jag behöver.Jag har haft det där läget många gånger med min häst. Oftast världens snällaste men ibland är det bara inte kul. Så blev det på en träning en gång och jag satt och red öppna i galopp med tempoväxlingar nästan hela passet. Övade på att flytta framdelen med olika vinkel och ta upp och ner formen. Hela tiden framme för skänkeln så han inte drog i sidled. Herregud. Efter 25 minuters lektion fick vi öva på att skritta i stället. Då var han pratbar.