Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riskerar man inte att bara få en häst som går grymt mkt i undertempo?
Nu håller inte jag på med just det där. Men jag kan jobba i vad en del tycker är undertempo för att ge hästen en chans att hitta och hålla balansen i inledande skede. Man rider så klart inte bara så och stannar inte där. Hästen ska ju kunna gå så sakta eller fort vi vill och svara på hjälpen.

Vad skulle bli dåligt av att rida i lägre tempo en stund/period?

Nu håller inte jag på med just det där. Men jag kan jobba i vad en del tycker är undertempo för att ge hästen en chans att hitta och hålla balansen i inledande skede. Man rider så klart inte bara så och stannar inte där. Hästen ska ju kunna gå så sakta eller fort vi vill och svara på hjälpen.

Och som fysioterapeut på häst så håller jag med. Det kan hjälpa hästen att få bättre kroppskontroll men det kräver ju också en del kunskap om vad man ska titta efter som ryttare. All långsam träning är inte Rätt träning bara för att det går långsamt.
Däremot sliter det ju inte på hästen att göra en rörelse långsammare (om den får jobba själv dvs).

Och det är inte helt enkelt att få en häst som jobbat fel att jobba rätt utan att ha 'rätt kunskap'.

Och som fysioterapeut på häst så håller jag med. Det kan hjälpa hästen att få bättre kroppskontroll men det kräver ju också en del kunskap om vad man ska titta efter som ryttare. All långsam träning är inte Rätt träning bara för att det går långsamt.
Däremot sliter det ju inte på hästen att göra en rörelse långsammare (om den får jobba själv dvs).

Och det är inte helt enkelt att få en häst som jobbat fel att jobba rätt utan att ha 'rätt kunskap'.

Nej, det håller jag absolut med om. Men att "experimentera" lite i just långsam skritt känns relativt säkert och jag tycker att jag ändå känner när hon hittar mer egen balans. Hon är ju inte så modern i modellen så att komma upp framtill är inte det lättaste för henne. Sen har jag ju tränare varannan vecka, och även om han fnyser åt nya metoder med namn så tycker jag hans eget tänk har mycket av biomekaniken i sig.

Ja finns ju även en sida på fb som tar upp detta: https://www.facebook.com/scienceofmotion tycker dom har väldigt bra videos och illustrationer. Jag gillar att titta på sånt och är lite "I take what I like and leave the rest " . Att hästar skulle fara illa av att gå i ett mer sakta tempo köper jag inte heller, precis som du skriver. Man rider ju oftast i lägre tempo för hästen skall kunna få känna av sin kropp och lära använda den korrekt.

Nej, men så är det ju oavsett om du rider på i tempo eller inte.

Det kan rent av bli lättare att rida sakta IOM att ryttaren dels hinner med lättare och IOM att fart kan maskera obalans. Det kan bli tydligare för ryttaren om den och häst är i obalans.

Idag gjorde Fager sina första byten i varje :D

Har försökt innan, men det har varit väldigt svårt för honom med koordinationen och han har blivit arg och frustrerad så jag har lagt det på is. Men idag testade jag igen och först blev det ett orent andrabyte - men han bytte iaf! Efter några vändor fick han till benen och så kunde vi göra flera fina omgångar. Visserligen bara två byten åt gången men det är så roligt att utbilda hästar när saker helt plötsligt bara faller på plats och det som var så svårt i början av passet helt plötsligt blir lätt!

Finaste haflinger❤💎

LB:3 70,806% och vinst!
La:3 69,0% och nerputtad på andra placering av sista ryttaren som red på 69,7😆
Div II laget kom trea i dagens omgång och tvåa totalt! Jasmin har varit med i alla omgångarna 😃

Hon är guld min fina❤️ har bokat tid för slutmätning och egentligen borde hon säljas nu. 🥺
Men äsch, ingen köper väl ponny iår🤷🏼‍♀️

Nästa vecka ska vi tävla hoppning! Min allra första i livet 😂 sen blir nog sista tävlingen i Högbo v43 men har inte riktigt bestämt mig. Hade varit kul med en sista MSV C nu när hon känns fin i galoppen också. 👀

IMG_7396.jpeg

Finaste haflinger❤💎

Div II laget kom trea i dagens omgång och tvåa totalt! Jasmin har varit med i alla omgångarna 😃

Hon är guld min fina❤️ har bokat tid för slutmätning och egentligen borde hon säljas nu. 🥺

Nästa vecka ska vi tävla hoppning! Min allra första i livet 😂 sen blir nog sista tävlingen i Högbo v43 men har inte riktigt bestämt mig. Hade varit kul med en sista MSV C nu när hon känns fin i galoppen också. 👀

Visa bifogad fil 129594
Grattis! Hur många rosetter får du plats med på ett så litet träns egentligen? :D :love:

Finaste haflinger❤💎

Visa bifogad fil 129594

Grattis!

Varför sälja? :o

Finaste haflinger❤💎

Visa bifogad fil 129594
Min klubb ju! 🥰

Du får inte sälja henne förrän jag kan skaffa häst igen.. 🙄😂

Finaste haflinger❤💎

Visa bifogad fil 129594
Hon är ju bara för söt! Hur charmig som helst :love:

Jag har tidigare skapat en tråd och bett om sadeltips utifrån att nuvarande equipe olympia ger mig skav framtill på fiffi. Har sedan varit snål och inte velat ge mig in i sadeldjungeln, men igår fick jag fan värre skav än någonsin(😱😭) så nu har jag mailat sadelprovare för att boka tid.

Senaste veckan har jag jobbat med att få igång galoppen bättre och jag vet inte om skavproblemet förvärrades deluxe när galoppen blev större och rundare? Ont som fan gör det iaf och just nu känns det som att jag aldrig vill sätta mig i en sadel igen😅

Nu hoppas jag att sadelprovaren kan komma ganska snabbt men behöver nog göra något för att minimera skaven sålänge. Smörjer för att minska friktionen men det hjälpte uppenbarligen inte nu helt plötsligt.
Är det värt att köpa en sån acavallo seat saver med utskärning framtill? Är de bra?
Eller hur mkt hjälper tex ett fårskinnsludd?

@Ketrawzc Inte ska du sälja om du trivs med din fantastiska haflinger! Ni utvecklas hela tiden och har verkligen mer att ge!

@MiniLi Fårskinn i sitsen kan absolut hjälpa! Tycker det är lite spännande att du ska byta sadel😁. Tror att din dam kanske kommer släppa igenom mer i en ullstoppad sadel som tillåter mer rörelse genom kroppen. Olympian är ganska stum och sett flera hästar som just låser fronten i dom.

@MiniLi Fårskinn i sitsen kan absolut hjälpa! Tycker det är lite spännande att du ska byta sadel😁. Tror att din dam kanske kommer släppa igenom mer i en ullstoppad sadel som tillåter mer rörelse genom kroppen. Olympian är ganska stum och sett flera hästar som just låser fronten i dom.
Jag jag tror också den hämmar henne. Den glider ju även fram lite (ibland bara någon cm men ibland lite mer). Plus att jag tror att jag hämmar hennes ryggrörelser när jag försöker liksom hålla fiffi borta från framvalvet😅
Jag har alltid stötdämpande padd men kanske ändå som du säger blir stumt för henne.

Hade egentligen bestämt att börja leta sadel i vinter pga ska flytta snart och behöver lägga pengar på sånt, men det där dödsskavet jag fick igår fick mig att omprioritera..

Sadelprovaren jag mailade nu är samma som jag köpte olympian från. De säljer även tex anatomica, amergio, frank baines och antares. Gör ett försök där i första hand, annars bokar jag hos min tränares sadelprovare som bland annat säljer prestige, och i tredje hand en butik en bit härifrån som har erreplus..

Intressant att höra! Jag hade en Olympia på min tidigare men bytte till en annan som är stoppad halvt med latexpaneler och halvt med ull. Blev helt sjuk skillnad i ryggaktivitet. På min bidrog nog bomformen också en hel del, förutom stoppningen. Equipes bommar (alla om jag fattade min sadelutprovare rätt?) smalnar av på ett ställe där han är bred. Så även om jag älskade min Equipe fick jag vackert byta till annat märke.

Jag har tidigare skapat en tråd och bett om sadeltips utifrån att nuvarande equipe olympia ger mig skav framtill på fiffi. Har sedan varit snål och inte velat ge mig in i sadeldjungeln, men igår fick jag fan värre skav än någonsin(😱😭) så nu har jag mailat sadelprovare för att boka tid.

Senaste veckan har jag jobbat med att få igång galoppen bättre och jag vet inte om skavproblemet förvärrades deluxe när galoppen blev större och rundare? Ont som fan gör det iaf och just nu känns det som att jag aldrig vill sätta mig i en sadel igen😅

Nu hoppas jag att sadelprovaren kan komma ganska snabbt men behöver nog göra något för att minimera skaven sålänge. Smörjer för att minska friktionen men det hjälpte uppenbarligen inte nu helt plötsligt.
Är det värt att köpa en sån acavallo seat saver med utskärning framtill? Är de bra?
Smörjer med vad?
Olivolja är det bästa enligt mig. Och i värsta fall Vaselin...

Har du testat dom ridtights med inlägg? Kanske kan hjälpa. Inlägget går att ta ut.

Smörjer med vad?
Olivolja är det bästa enligt mig. Och i värsta fall Vaselin...
Jag smörjer med locobase repair. Tycker det funkat bäst eftersom den liksom inte absorberas så snabbt utan ligger kvar och skyddar. Plus att jag upplever att småskaven läker snabbare med den också. Kletar på ett rejält lager🤪

Vaselin har jag provat, kändes inte bra. Olja och sånt absorberas för snabbt. Vill kunna kleta på hemma och att det finns kvar lite när jag ska rida ett tag senare.
Har du testat dom ridtights med inlägg? Kanske kan hjälpa. Inlägget går att ta ut.
Nej, inte testat. Har varit väldigt tveksam till allt som kan tänkas öka friktionen. Nu köpte jag en rumpvärmare i teddy, var det enda som fanns inne på min närmsta butik. Får duga tills jag byter sadel.

Idag red jag i hoppsadeln (bred midja så får aldrig skav av den) och med rumpvärmaren. Blev väldigt brett men funkade bra för uteritt iaf. Ska hålla mig borta från dressyrsadeln några dagar tills det här skavet läkt.

Idag var vi på tävling igen och red en MSVB:1. Först blev jag heldeppig imorse när jag fick skrapa rutorna på bilen, men sen blev det jättehärligt.
Kaosig framridning med bl.a. lös häst, hästar överallt (var man än vände sig, eller försökte göra, så var det någon i vägen) så det var spänt, väldigt spänt. Men detta gjorde att det stora ridhuset med dubbla banor kändes väldigt lugnt och skönt 😅 Fille var mycket skötsam i vanlig ordning, förutom bytena som brallades bort (och då även lösgjordhetsbetyget…) men fick ett par fina 8or och slutade på 66,786% och en andraplats! Jag är supernöjd med honom. Det var sista starten för oss för i år så det var en bra avslutning😊

IMG_3426.png

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar