Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Galoppförbättring stod på schemat på dagens träning. Usch och fy så jobbigt sa Barka när vi red förvänd sluta från mitten på långsidan till mitten på kortsidan. Men lite närmare tretakt istället för fyrtakt kom vi i alla fall. Fick också bort en del av stumheten i högertygeln genom att helt enkelt plocka bort min högerhand under uppvärmningen. Hade jag ridit på egen hand hade jag kanske inte direkt kommit på tanken att göra halter och galoppfattningar på en hand, men jag har lärt mig att inte säga emot min tränare. ;) Han har bättre koll än jag på vad jag klarar av.

Tack! ❤️ Nu har han ju sett likadan ut i ett dygn. Så det lär inte bara poff vara borta dessvärre. Konstigt att man inte ser/känner eller kan provocera fram så mkt alls bara. Hoppas, hoppas det ger sig fort!

Har också varit med om liknande ditt. Jobbade med att rida en häst lite när matte behövde ledigt etc. Kom till stallet en dag och han kan inte ens ha tån i golvet utan lyfte konstant benet. Hästabulans fick hänga upp honom där inne IOM att han bara stod på tre ben och kunde ramla och förvärra allt. Väl framme på klinik skrittar hästen ut och var MAX 0,5 grad halt. Hästen var helt ren efter ca 20 min. De undersökte typ allt och hittade inget. Det hände sedan liknande om än inte lika allvarligt den gången ca 5 år senare. Då lastade ägaren och körde ca 30 min. Hästen kom ur trailern helt ren efter. De tror någon nerv klämdes och liksom skakats loss under färd.
Tänkte precis säga att det låter som det skulle kunna vara en nervskada/nervinklämning :idea:

Igår kom lille häst in jättehalt och släpade liksom ena fram med tån i backen. Både jag och sambo kollade igenom och hittade inte direkt något som förklarade. Ingen direkt värme, ingen ökad puls, ingen direkt svullnad. Ev lite varm kota först och sen hov. Men det förklarade ju inte släpandet som borde sitta högt. Han belastade benet fullt och kunde t.o.m. vila andra ben.
Fick tack och lov tag i vet som känner till sambon väl och blev mer nyfiken på fallet när inte sambo hittade ngt. Så han kom förbi trots massiv tidsbrist. Guld IOM veterinärbrist! 😍 Han hittar inte heller direkt något och tyckte det var ett himla intressant case iom rejäl hälta, släpande och liksom snudd på obrydd häst vid provokation etc.
Men vi tror fläkning IOM hagbyte och lite blött/halt gräs etc ihop med hur han rör sig. Antingen ont i mjukdelar och därför släp eller svullet inne någonstans som trycker på nerv. Metacam och boxvila några dagar. Så får vi ta det vidare om det inte är bättre då.
Hoppas verkligen det inte är ngt generalknas! 😔❤️
Exakt detta hände en väns häst förra året. Hon stod i hagen och kunde inte få med sig ena frambenet. Inga problem för oss att lyfta benet, ingen värme, svullnad mm. Hagen är ganska långt från stallet så vi lockade med henne upp. Började med att hon hoppade fram sen blev hon allteftersom mindre och mindre halt. Så fort hon sen stod stilla i boxen så slutade frambenet fungera. Distriktaren kliade sig i huvudet men fick kontakt med Ultuna. Antagligen var det en nerv som genom ett slag skapade reaktionen. Ordinationen blev sjukhage, metacam och att hålla henne ordentligt varm. Minns inte exakt hur lång tid det tog innan hon blev bra, men det tog inte extremt lång tid. En månad kanske.

Exakt detta hände en väns häst förra året. Hon stod i hagen och kunde inte få med sig ena frambenet. Inga problem för oss att lyfta benet, ingen värme, svullnad mm. Hagen är ganska långt från stallet så vi lockade med henne upp. Började med att hon hoppade fram sen blev hon allteftersom mindre och mindre halt. Så fort hon sen stod stilla i boxen så slutade frambenet fungera. Distriktaren kliade sig i huvudet men fick kontakt med Ultuna. Antagligen var det en nerv som genom ett slag skapade reaktionen. Ordinationen blev sjukhage, metacam och att hålla henne ordentligt varm. Minns inte exakt hur lång tid det tog innan hon blev bra, men det tog inte extremt lång tid. En månad kanske.
Han var faktiskt redan mycket bättre nu i kväll innan han fick första dos Metacam. Satte in hyaluronsyra igår direkt.
Sambo fick ok av vet att behandla. Och efter behandling var han ännu mycket mer bättre. Och visade lite mer humör mot de andra hästarna etc. 🐲 😅 Så nu känner jag mig inte SÅ orolig mer.
Han får sin boxvila, medicin etc några dagar förutsatt att han inte blir helt bra innan dess.
I natt kan jag nog sova betydligt bättre än igår. 😅

Han var faktiskt redan mycket bättre nu i kväll innan han fick första dos Metacam. Satte in hyaluronsyra igår direkt.
Sambo fick ok av vet att behandla. Och efter behandling var han ännu mycket mer bättre. Och visade lite mer humör mot de andra hästarna etc. 🐲 😅 Så nu känner jag mig inte SÅ orolig mer.
Han får sin boxvila, medicin etc några dagar förutsatt att han inte blir helt bra innan dess.
I natt kan jag nog sova betydligt bättre än igår. 😅
Min väns gamla häst hade även den en liknande (nerv)skada men det var betydligt mer allvarlig. Musklerna bokstavligen RANN av hästen på den sidan och det tog lång tid för henne att repa sig. Det såg verkligen inte klokt ut då eden inte hade några muskler kvar att tala om där. Än idag vet de inte vad som orsakade en så rejäl 'skada' på nerven. Hon återhämtade sig helt.

Nu skriver jag bara det här för att berätta om ett extremt (och intressant) fall och inte för att skrämma upp dig men det tror jag att du förstår.
Hoppas lille häst snart är återställd! 💖

Nu är hästen vaccinerad å klar. Dags att anmäla för tävling. Velar dock en del om vilken klass. LC-LB eller LB-LA?

Han kan göra alla saker bra i LA utom övergång galopp-skritt (och naturligtvis då galopp-halt). Är det värt att testa? Eller fega ur och ta LC? Men LC är så tråkigt!

Och LC-LB går på kortbana = fort över. Men med de stora gångarter T har borde långbana passa bättre`?

Nu är hästen vaccinerad å klar. Dags att anmäla för tävling. Velar dock en del om vilken klass. LC-LB eller LB-LA?

Han kan göra alla saker bra i LA utom övergång galopp-skritt (och naturligtvis då galopp-halt). Är det värt att testa? Eller fega ur och ta LC? Men LC är så tråkigt!

Och LC-LB går på kortbana = fort över. Men med de stora gångarter T har borde långbana passa bättre`?
Finns inte LB2 tex?
Jag hade valt en tävling där LB2 eller LB3 finns och sen enbart ridit en klass 😊

Jag vill testa två klasser då han blir introvert och svårpåverkad första vändan. Vill se om jag kan få bättre känsla i en andra klass
Det blir min häst också, men två klasser är ju rätt mkt för en ung häst så jag tänker att det löses bäst med tid och goda erfarenheter😊

Men om du ska rida två och han blir väldigt spänd så hade jag isf valt så enkla klasser som möjligt, dvs LC-LB. Jag hade nog dock valt en tävling som har tex LC och sen LB2 för jag tycker LB1 ser rätt krånglig ut för de stora hästarna.

Det blir min häst också, men två klasser är ju rätt mkt för en ung häst så jag tänker att det löses bäst med tid och goda erfarenheter😊

Men om du ska rida två och han blir väldigt spänd så hade jag isf valt så enkla klasser som möjligt, dvs LC-LB. Jag hade nog dock valt en tävling som har tex LC och sen LB2 för jag tycker LB1 ser rätt krånglig ut för de stora hästarna.

Få tävligar som är uppbyggda så, dock. Antingen kör de LC, LB, LA kortbana eller LB och uppåt på långbana. IAF härikring.

Min väns gamla häst hade även den en liknande (nerv)skada men det var betydligt mer allvarlig. Musklerna bokstavligen RANN av hästen på den sidan och det tog lång tid för henne att repa sig. Det såg verkligen inte klokt ut då eden inte hade några muskler kvar att tala om där. Än idag vet de inte vad som orsakade en så rejäl 'skada' på nerven. Hon återhämtade sig helt.

Nu skriver jag bara det här för att berätta om ett extremt (och intressant) fall och inte för att skrämma upp dig men det tror jag att du förstår.
Hoppas lille häst snart är återställd! 💖
Tack! ❤️ Och ingen fara, jag fattar!
Där är ju kiropraktik bra om man har en duktig behandlare. De veterinärer som är utbildade IOM kiropraktik har ju en väldigt grund utbildning inom manipulation.
Men som med sambo med 5 års utbildning och 1 års praktik innan licens. Och över 30 års erfarenhet.
Sådana behandlare kan kicka igång nervsystemet med nervreaktioner så att kroppen bättre läker. Och se till att kroppen hålls rätt så att leden kan arbeta korrekt.
Så man kan få en mycket snabbare läkningars av många skador. Var kanon också när jag drog axeln ur led och han kunde behandla runt skadan och det läkte omöjligt snabbt enligt sjukgymnasten.
Och så skönt att låsningarna släppte väligt lätt på pålle igår. Brukar vara gott tecken.
Och att han var lite drake när ponnygrannen försökte sno hans mat var positivt just i det här läget. 😅

Få tävligar som är uppbyggda så, dock. Antingen kör de LC, LB, LA kortbana eller LB och uppåt på långbana. IAF härikring.
Ja, här förekommer det ibland men inte så ofta. Men att rida LA på spänd, introvert och svårpåverkad häst känns ju inte som någon höjdare😅

Saker man inte förväntar sig mitt under dressyrpasset: Att det ska komma en ko promenerandes över gårdsplanen 🐄

Min medryttarhäst är livrädd för kor och fick fullständig härdsmälta (ivrigt påhejad av hästarna i hagen bredvid som också for iväg i sken), och så gick det alltså till när jag ramlade av en häst för första gången på typ 10 år. Men det gick bra, jag landade nästan på fötterna och kunde sitta upp direkt igen. När fru Ko förvillade sig ännu närmare oss och hästen återigen började få panik valde jag dock att hoppa av och så var det med det dressyrpasset 🤷‍♀️

Det slutade med att jag fick ringa min stallkompis för att hon skulle komma och valla bort kon tillbaka till granngården så att vi kunde komma ut, för så länge den var i närheten vägrade min häst gå så mycket som i närheten av grinden till paddocken. Tror aldrig jag har sett honom så upprörd! Men han hade ju faktiskt rätt för en gångs skull, det BRUKAR inte vara kor där och de SKA inte vara där! 😤 😅

Saker man inte förväntar sig mitt under dressyrpasset: Att det ska komma en ko promenerandes över gårdsplanen 🐄

Min medryttarhäst är livrädd för kor och fick fullständig härdsmälta (ivrigt påhejad av hästarna i hagen bredvid som också for iväg i sken), och så gick det alltså till när jag ramlade av en häst för första gången på typ 10 år. Men det gick bra, jag landade nästan på fötterna och kunde sitta upp direkt igen. När fru Ko förvillade sig ännu närmare oss och hästen återigen började få panik valde jag dock att hoppa av och så var det med det dressyrpasset 🤷‍♀️

Det slutade med att jag fick ringa min stallkompis för att hon skulle komma och valla bort kon tillbaka till granngården så att vi kunde komma ut, för så länge den var i närheten vägrade min häst gå så mycket som i närheten av grinden till paddocken. Tror aldrig jag har sett honom så upprörd! Men han hade ju faktiskt rätt för en gångs skull, det BRUKAR inte vara kor där och de SKA inte vara där! 😤 😅
Hade ju kunnat skrämma ihjäl vem som helst 😅

Hade ju kunnat skrämma ihjäl vem som helst 😅
Haha ja, av alla orimliga saker hästar är rädda för kände jag ändå att här fick jag ge honom rätt! Sedan är det lite imponerande att en häst som bott bland kor och stött på dem flera gånger i veckan i typ 10 år fortfarande går på helspänn varje gång vi går förbi en kohage, så det rör sig kanske mer om en fobi än en rädsla :p

Tack! ❤️ Och ingen fara, jag fattar!
Där är ju kiropraktik bra om man har en duktig behandlare. De veterinärer som är utbildade IOM kiropraktik har ju en väldigt grund utbildning inom manipulation.
Men som med sambo med 5 års utbildning och 1 års praktik innan licens. Och över 30 års erfarenhet.
Sådana behandlare kan kicka igång nervsystemet med nervreaktioner så att kroppen bättre läker. Och se till att kroppen hålls rätt så att leden kan arbeta korrekt.
Så man kan få en mycket snabbare läkningars av många skador. Var kanon också när jag drog axeln ur led och han kunde behandla runt skadan och det läkte omöjligt snabbt enligt sjukgymnasten.
Och så skönt att låsningarna släppte väligt lätt på pålle igår. Brukar vara gott tecken.
Och att han var lite drake när ponnygrannen försökte sno hans mat var positivt just i det här läget. 😅
Ja i fallet jag nämnde så var det nog inga andra behandlare inblandade än en hederlig Distriktare men vet att kontakt med större djursjukhus skedde.

Det är ju Sååå många skador som kan lindras/läkas fortare bara kunskapen finns/tas in.

Vet inte om du skrivit förut, men är hästen tävlad förut? Om hästen är introvert och orutinerad hade jag definitivt ridit LC, LB även om den kan allt i LA. Det ska vara enkelt för hästen att gå in på banan. Jag föredrar en klass i synnerhet med en häst som tycker det är mycket att ta in.

Vet inte om du skrivit förut, men är hästen tävlad förut? Om hästen är introvert och orutinerad hade jag definitivt ridit LC, LB även om den kan allt i LA. Det ska vara enkelt för hästen att gå in på banan. Jag föredrar en klass i synnerhet med en häst som tycker det är mycket att ta in.

En pnr start, två riktiga dressyrstarter. 2 starter på pnj och fyra starter på hopptävling. Vet inte om det är väldigt orutinerat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar