Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jag tror också den hämmar henne. Den glider ju även fram lite (ibland bara någon cm men ibland lite mer). Plus att jag tror att jag hämmar hennes ryggrörelser när jag försöker liksom hålla fiffi borta från framvalvet😅
Jag har alltid stötdämpande padd men kanske ändå som du säger blir stumt för henne.

Hade egentligen bestämt att börja leta sadel i vinter pga ska flytta snart och behöver lägga pengar på sånt, men det där dödsskavet jag fick igår fick mig att omprioritera..

Sadelprovaren jag mailade nu är samma som jag köpte olympian från. De säljer även tex anatomica, amergio, frank baines och antares. Gör ett försök där i första hand, annars bokar jag hos min tränares sadelprovare som bland annat säljer prestige, och i tredje hand en butik en bit härifrån som har erreplus..
Amerigo har nog några modeller som skulle fungera. Nelly har rätt tacksam rygglinje och dessutom har hon utrymme att lägga sadel på så den behöver inte vara extremt kort. Just Amerigos öppna modeller (tror mest på CC för er) tror jag hade varit suverän för att du ska hitta din egen balans och centrering på henne. Men kommer garanterat kännas väldigt off i början att rida I en så öppen sadel😅.

Förresten, prova rida i menstrosor? De är extra fodrade runt hela fiffiluran😃.

Amerigo har nog några modeller som skulle fungera. Nelly har rätt tacksam rygglinje och dessutom har hon utrymme att lägga sadel på så den behöver inte vara extremt kort. Just Amerigos öppna modeller (tror mest på CC för er) tror jag hade varit suverän för att du ska hitta din egen balans och centrering på henne. Men kommer garanterat kännas väldigt off i början att rida I en så öppen sadel😅.

Förresten, prova rida i menstrosor? De är extra fodrade runt hela fiffiluran😃.
Ja och amerigo har väl någon eller några modeller som är bra för överbyggda hästar. Men jag hoppas mest på anatomica, testade en sån för några år sedan när en kompis hade hemma på prov och minns att jag verkligen gillade den👍
Kommer säkert sluta med att jag står där med svindyr antares eller något 🤣🤑

Hmm ja menstrosor kanske är värt att prova. Har inga sådana men funderat på att köpa! Bra tips!

Ja och amerigo har väl någon eller några modeller som är bra för överbyggda hästar. Men jag hoppas mest på anatomica, testade en sån för några år sedan när en kompis hade hemma på prov och minns att jag verkligen gillade den👍
Kommer säkert sluta med att jag står där med svindyr antares eller något 🤣🤑

Hmm ja menstrosor kanske är värt att prova. Har inga sådana men funderat på att köpa! Bra tips!
Har faktiskt inte ridit I Anatomica men haft inne på försäljning. De ser väldigt sköna ut men aningen klumpiga i jämförelse med nätta små Amerigo.

Fotograf Li Sjöstrand fångade oss på bild! 😆 Jag har inte köpt några foton än, inte bestämt vilka. Men fått tillåtelse att dela dehär inlägget på min story på instagram, så den ligger i 24h ☺️
Jag tar ALLTID ut mobilen och allt annat bra-att-ha på framridningen men nu måste jag fått hjärnsläpp🙈🙈 så synd för det förstörde hela bilden 🤣

https://instagram.com/stories/klara...e=ig_story_item_share&igshid=MWZjMTM2ODFkZg==

Ikväll var en så härlig kväll med hästarna💖. Dio var ute och fick trava 2x100 meter🤩. Eld under fötterna men sköter sig tillräckligt. Zacke red jag ute på banan i duggregn och han känns sååå fin och glad i jobb nu. Det är en sån otrolig vinst att kunna rida runt i min fluffsadel, på vanligt träns och bara känna att han vill jobba. Är anmäld att rida MsvC1 på lördag men just nu vet jag inte om jag vill starta. Åh andra sidan kan det vara lite hederlig kvällsångest som gör sig påmind. På söndag är det clinic för Carl Hester och det ska bli så roligt!!

Ikväll var en så härlig kväll med hästarna💖. Dio var ute och fick trava 2x100 meter🤩. Eld under fötterna men sköter sig tillräckligt. Zacke red jag ute på banan i duggregn och han känns sååå fin och glad i jobb nu. Det är en sån otrolig vinst att kunna rida runt i min fluffsadel, på vanligt träns och bara känna att han vill jobba. Är anmäld att rida MsvC1 på lördag men just nu vet jag inte om jag vill starta. Åh andra sidan kan det vara lite hederlig kvällsångest som gör sig påmind. På söndag är det clinic för Carl Hester och det ska bli så roligt!!
Jag skulle sååå gärna gå på clinicen men fy vad Dyrt det var! 😬

Tokdyrt är det. Jag köpte biljett precis när det släpptes för just då hade jag råd. Hoppas nu att ryttarna rider bra! Ska bli roligt att se Carl Hedin och Cecilia Bergåkra är alltid en väldigt bra clinicryttare.
Slå en kik på Karin Persson också, hon rider trevligt på en trevlig häst.

Åkte på klinik för några år sen i Stockholm för Carl Hester. Super roligt va det! 😊 men kan tänka mig priserna nog är blivit rätt dyra

Tokdyrt är det. Jag köpte biljett precis när det släpptes för just då hade jag råd. Hoppas nu att ryttarna rider bra! Ska bli roligt att se Carl Hedin och Cecilia Bergåkra är alltid en väldigt bra clinicryttare.
Ja jag hade gärna sett Skyline live!
Samt även övriga ryttare också.
Jag ska också på Carl Hesters clinic. Köpte billigaste biljetterna direkt när de släpptes. Får hoppas att man ser ok ändå.
Det kommer ni säkert att göra. Läktaren går längs heeeela långsidan och jag tror ridhuset är typ 100 m långt. 😊

Igår kom lille häst in jättehalt och släpade liksom ena fram med tån i backen. Både jag och sambo kollade igenom och hittade inte direkt något som förklarade. Ingen direkt värme, ingen ökad puls, ingen direkt svullnad. Ev lite varm kota först och sen hov. Men det förklarade ju inte släpandet som borde sitta högt. Han belastade benet fullt och kunde t.o.m. vila andra ben.
Fick tack och lov tag i vet som känner till sambon väl och blev mer nyfiken på fallet när inte sambo hittade ngt. Så han kom förbi trots massiv tidsbrist. Guld IOM veterinärbrist! 😍 Han hittar inte heller direkt något och tyckte det var ett himla intressant case iom rejäl hälta, släpande och liksom snudd på obrydd häst vid provokation etc.
Men vi tror fläkning IOM hagbyte och lite blött/halt gräs etc ihop med hur han rör sig. Antingen ont i mjukdelar och därför släp eller svullet inne någonstans som trycker på nerv. Metacam och boxvila några dagar. Så får vi ta det vidare om det inte är bättre då.
Hoppas verkligen det inte är ngt generalknas! 😔❤️

Igår kom lille häst in jättehalt och släpade ena liksom ena fram med tån i backen. Både jag och sambo kollade igenom och hittade inte direkt något som förklarade. Ingen direkt värme, ingen ökad puls, ingen direkt svullnad. Ev lite varm kota först och sen hov. Men det förklarade ju inte släpandet som borde sitta högt. Han belastade benet fullt och kunde t.o.m. vila andra ben.
Fick tack och lov tag i vet som känner till sambon väl och blev mer nyfiken på fallet när inte sambo hittade ngt. Så han kom förbi trots massiv tidsbrist. Guld IOM veterinärbrist! 😍 Han hittar inte heller direkt något och tyckte det var ett himla intressant case iom rejäl hälta, släpande och liksom snudd på obrydd häst vid provokation etc.
Men vi tror fläkning IOM hagbyte och lite blött/halt gräs etc ihop med hur han rör sig. Antingen ont i mjukdelar och därför släp eller svullet inne någonstans som trycker på nerv. Metacam och boxvila några dagar. Så får vi ta det vidare om det inte är bättre då.
Hoppas verkligen det inte är ngt generalknas! 😔❤️
Håller tummarna att det släpper av sig själv och inte är något som är trasigt :(
En av mina råkade ut för något liknande för ett antal år sedan; Mamma ringde mig och trodde att hästen fått fång för han var jättehalt och kunde knappt gå. Ställde in hästen i boxen i väntan på veterinär. När vet kom var hästen ohalt och ömmade ingenstans. Släpptes i hagen och travade iväg -halt(!). Fångade in igen och hann stoppa vet som redan satt i bilen. Skrittade ok men vid trav släpade ena frambenet och hela hästen "låste" sig på ett märkligt sätt. Varken vi eller veterinären hade sett något liknande.
Fick en kliniktid dagen efter och då seglade hästen runt, ohalt - och detta hände aldrig igen O_o :confused:

Då var vi inne på 3e veckan med ofrivillig vila :meh: Equiopaten har gått igenom henne och det var mycket spänningar och låsningar. Inte konstigt att det inte har fungerat i höst då. Men allt släppte. Sen drog hon av sig en en sko några dagar innan hovslagaren skulle komma. Sen när hovslagaren kom så råkade hon skära henne i strålen. Så hontas är jätteöm om hon ska trava, i skritt märks det inget. Jag är så förbannat less nu. Är det inte det ena så är det nått annat.

Håller tummarna att det släpper av sig själv och inte är något som är trasigt :(
En av mina råkade ut för något liknande för ett antal år sedan; Mamma ringde mig och trodde att hästen fått fång för han var jättehalt och kunde knappt gå. Ställde in hästen i boxen i väntan på veterinär. När vet kom var hästen ohalt och ömmade ingenstans. Släpptes i hagen och travade iväg -halt(!). Fångade in igen och hann stoppa vet som redan satt i bilen. Skrittade ok men vid trav släpade ena frambenet och hela hästen "låste" sig på ett märkligt sätt. Varken vi eller veterinären hade sett något liknande.
Fick en kliniktid dagen efter och då seglade hästen runt, ohalt - och detta hände aldrig igen O_o :confused:
Tack! ❤️ Nu har han ju sett likadan ut i ett dygn. Så det lär inte bara poff vara borta dessvärre. Konstigt att man inte ser/känner eller kan provocera fram så mkt alls bara. Hoppas, hoppas det ger sig fort!

Har också varit med om liknande ditt. Jobbade med att rida en häst lite när matte behövde ledigt etc. Kom till stallet en dag och han kan inte ens ha tån i golvet utan lyfte konstant benet. Hästabulans fick hänga upp honom där inne IOM att han bara stod på tre ben och kunde ramla och förvärra allt. Väl framme på klinik skrittar hästen ut och var MAX 0,5 grad halt. Hästen var helt ren efter ca 20 min. De undersökte typ allt och hittade inget. Det hände sedan liknande om än inte lika allvarligt den gången ca 5 år senare. Då lastade ägaren och körde ca 30 min. Hästen kom ur trailern helt ren efter. De tror någon nerv klämdes och liksom skakats loss under färd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar