Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pnj var förra året, de andra har gjorts i år
Då beror det väl på vilken nivå hästen har gått på då? Men har den inte startat på ett tag är det väl bra att rida nåt som känns enkelt? Jag är ute och rider MsvC nu för att det är väldigt skönt att tuffa runt nåt vi är bra på och det har ändå verkligen sina utmaningar😅.

Då beror det väl på vilken nivå hästen har gått på då? Men har den inte startat på ett tag är det väl bra att rida nåt som känns enkelt? Jag är ute och rider MsvC nu för att det är väldigt skönt att tuffa runt nåt vi är bra på och det har ändå verkligen sina utmaningar😅.

Vi har startat lb:1 och lb:2

@Elo jag skulle välja LC och LB. Om hästen inte riktigt är klar för LA så ska du inte rida det. Det är bättre att hästen kommer in på banan och känner att det är lätt om den blir lite introvert. Blir det svårt program och den fortfarande är introvert är risken att den inte tycker det är så kul att tävla efter det.
Har dock full förståelse för att du som ryttare tycker LC är tråkigt 😂😂

@Elo beror nog på hur och varför den blir introvert. I Lc:n händer det ju inte så mycket så om hästen i fråga blir mindre introvert av att det händer saker lite hela tiden så skulle jag välja Lb la

Ja i fallet jag nämnde så var det nog inga andra behandlare inblandade än en hederlig Distriktare men vet att kontakt med större djursjukhus skedde.

Det är ju Sååå många skador som kan lindras/läkas fortare bara kunskapen finns/tas in.
Ja, det blev en tydlig skillnad i hållning och rörelsemönster igår efter sambos behandling.
Idag rörde sig lille pys nästan helt normalt. SÅ skönt! 😍

De är så gulliga i stallet också som mockat åt honom både igår och idag trots att jag enligt avtal ska göra det själv. De ville hjälpa till nu när han står inne och stökar ner mer. :heart

@Elo beror nog på hur och varför den blir introvert. I Lc:n händer det ju inte så mycket så om hästen i fråga blir mindre introvert av att det händer saker lite hela tiden så skulle jag välja Lb la
Jag tycker det händer rätt ordentligt mycket i LC, i synnerhet på kort bana😅. Har ridit LC1 ett par gånger senaste åren och tänker alltid att det egentligen är ganska svårt program just därför. Många övergångar, (som de flesta dessutom missar att lägga på rätt ställe), det går tokfort efter fria skritten när en ska ta tyglarna i hörnet, fram i trav nästa hörn och sen galoppfattning på rakt spår! Det krävs en väldigt lydig häst för att få till det bra.

• Gilla
Reactions: AW
Jag tycker det händer rätt ordentligt mycket i LC, i synnerhet på kort bana😅. Har ridit LC1 ett par gånger senaste åren och tänker alltid att det egentligen är ganska svårt program just därför. Många övergångar, (som de flesta dessutom missar att lägga på rätt ställe), det går tokfort efter fria skritten när en ska ta tyglarna i hörnet, fram i trav nästa hörn och sen galoppfattning på rakt spår! Det krävs en väldigt lydig häst för att få till det bra.
Jag har nog en annan uppfattning just för att jag mest ridit programmet på en liten seg c-ponny. Men kan säkert bli lite klurigt för storhäst på kort bana😊

Starten idag blev inte så bra😅. Jag red rätt dåligt, Zacke var pigg och dåligt förberedd vilket naturligtvis är helt mitt fel. Han spökade i ett hörn och bitvis inte alls på tygeln 🙈. 60.7% och otroligt nog första utanför placering. Många som hade spända hästar idag!

Är fö treårsdag sen mitt fall där jag skadade nacken. Är otroligt tacksam att jag kan fortsätta rida🙏💖.
Screenshot_20231014_151232_Gallery.webp

Var på samma tävling som @Fiorano m n red MSV A. Fager spökade rejält i samma hörn som Zacke, men bara en gång och typ femte gången vi passerade det. Man undrar ju vad de tänker…

Poängen var inget att hurra för, han blir spänd och backar av och då tappar vi bärighet och det är jäkligt svårt att rida med precision när hästen är rädd för allt… men det är kul att han iaf gör svårigheterna helt okej trots allt. Vi ska bara sluta vara rädd
IMG_1393.webp

Fick på den där tappskon igår. Verkar som att hon var lite sömstucken. Hur som så är hon så jäkla känslig så man märker fort när det inte är som det ska. Blåste storm idag så kunde inte provrida. Men i morgon så ska jag ta mej upp. Hoppas det kan få flyta på nu sen och att det är slut på krångel. Och jag hoppas vi inte har tappat för mycket heller. Vi har missat så mycket nu i höst så jag är för ovanlighetens skull lite sugen på nån mer tävling. Brukar inte va pigg på det annars när det börjar bli oktober november. Men om vi är i någorlunda form och det finns nån lagom, inte alltför långt bort så kan det nog bli nån mer i alla fall

Och jag tycker det händer för lite i lc :o nu har jag aldrig ridit en riktig tävling, men jag och min häst behöver att det händer lite mer

Sitter på läktaren och väntar på att clinicen ska börja. Det känns som de sålt för många biljetter mot hur mycket plats det är... Alla har långt ifrån kunnat sätta sig och nu ska det bäras stolar. Suck.
Jag antar att du menar Hesters. Jag var också där. Tyckte clinicen i sig var toppen, men arrrangemanget sådär. Mest pga problematiken kring platserna, var som att de inte tänkt på hur många som skulle komma. Sittplatser och stolar fixar man väl INNAN eventet börjar, gärna dagen innan?!

Jag antar att du menar Hesters. Jag var också där. Tyckte clinicen i sig var toppen, men arrrangemanget sådär. Mest pga problematiken kring platserna, var som att de inte tänkt på hur många som skulle komma. Sittplatser och stolar fixar man väl INNAN eventet börjar, gärna dagen innan?!
När jag var med och ordnade Isabel Werth- clinic tillsammans med EA fick vi be folk trycka ihop sig på läktaren, L hade gått efter hur många ridhuset var beräknat att ha sittplatser för, men folk satte sig såklart jätteluftigt så det var jättemånga som först inte fick plats…

Nu är de debuten gjord. Inget att skriva hem om, Stella tyckte att domaren var jätteläskig så vi kom inte riktigt ut på den kortsidan. Är ju första gången hon går innanför staket inomhus. Men ändå en del fina bitar så 59.5% med nån 7.
Bara att träna vidare. Hoppas på möjlighet att rida några p&r under vintern så hon får möjlighet att se och lära. :)

Och jag tycker det händer för lite i lc :o nu har jag aldrig ridit en riktig tävling, men jag och min häst behöver att det händer lite mer

Jag tycker det är ett ganska ojämnt program. Först händer typ ingenting, man travar på i all evighet (tänker alltså uppridningen, vända över ridbanan och serpentinerna). Sen händer massor direkt efter varandra. Jag som är noga med att rida fri skritt på helt långa tyglar hinner sällan få ihop tyglarna innan det är dags att börja trava och vips kommer galoppen utan att nån av oss är redo. :crazy: Sen när hästen taggat till lite efter första galoppen ska man stå stilla 6 sek och sen försöka väcka den igen, för att lagom till efter sista galoppen försöka få nån ordning på allt inför uppridningen. :rofl:

Ibland undrar jag om jag skulle våga mig ut på en LB istället, men jag tror det får fortsätta vara digital dressyrtävling hemma tills LC sitter.

Jag var också på clinicen. Tyckte Carl var fantastisk!
Däremot var arrangemanget ett skämt. Vi hade de billiga biljetterna, och med det menar jag 850 kr styck, så vi fick sitta på B-läktaren vilket var läääääängst bort i deras ridhus och inte ens i närheten av banan utan vid framridningen.
Ljudet var katastrof när ryttarna pratade men vi hörde Carl bra och även fast vi var långt bort så kunde man ändå se ekipagen men 850kr!!!!
Åker nog aldrig mer på clinic på Täby igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar