Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red ett dressyrpass igår och hade förväntat mig en rätt nöjd och lugn häst eftersom han hade gått gymnastikhoppning dagen innan. Tji fick jag för han var döhet IGEN. Började med att hänga riktigt löst när han skyggade för grus som stänkte på en vägg och sen körde han ångvält och arab-passage-trav första halvan av passet. Just den situationen tycker jag är svår för jag blir nämligen lite rädd när han blir så het och sitter med handbromsen i. Hade inte velat se bilder på oss då för han blir ju såklart megakort i halsen. Alternativet är ju dock att inte bromsa och då drar han… Men efter ett helt gäng övergångar och mycket skolor så hade han rastat av sig och kom fram till handen istället för att försöka dra. Då var han istället superfin och framme för skänkeln med bra sig i kontakten och det blev riktigt roligt.

Är ändå nöjd med mig själv att jag vågar rida vidare för min första reaktion är ungefär ”jag vågar inte” och ge upp eller vara skritta.
Gillar att rasta av dem innan om de är så där. Väldigt glad över skrittmaskinen i de perioderna. :up:

Gillar att rasta av dem innan om de är så där. Väldigt glad över skrittmaskinen i de perioderna. :up:
Har tyvärr ingen skrittmaskin, det hade varit nice! I Fumos fall vet jag inte om typ longering hade funkat, det finns en risk att han bara hade rusat runt runt och det känns mer slitsamt för kroppen än att ånga runt en stund i lite tvivelaktig form, men det är såklart min egen tolkning.

Har tyvärr ingen skrittmaskin, det hade varit nice! I Fumos fall vet jag inte om typ longering hade funkat, det finns en risk att han bara hade rusat runt runt och det känns mer slitsamt för kroppen än att ånga runt en stund i lite tvivelaktig form, men det är såklart min egen tolkning.
Man vill ju inte heller att dom skadar sig vid att bralla loss på en longeringslina, en stall kompis häst gick omkull på det viset och efter det blev jag väldigt misstänksam mot att rida samtidigt som någon longerade eftersom min häst reagerade på det. 😬

Man vill ju inte heller att dom skadar sig vid att bralla loss på en longeringslina, en stall kompis häst gick omkull på det viset och efter det blev jag väldigt misstänksam mot att rida samtidigt som någon longerade eftersom min häst reagerade på det. 😬
Nej jag känner också det, jag har ändå bättre möjlighet att kontrollera situationen uppsutten, även om jag tycker det känns läskigt.

Dio har fått grönt ljus att börja komma igång😍! Röntgen ser inte helt hundra ut än men han är helt fräsch på böjprov och longering på liten volt. Nu ska vi under två månader komma igång så pass att han får skritta 45 minuter och trava 10 minuter. Skrittade 20 minuter uppsuttet ikväll och han är pigg men det var åtminstone hanterbart😅. Är så himla glad🤩!
20231003_211412.webp

Jag kommer inte in på dressyrprogram.se och måste plugga program! 😨

Visa bifogad fil 129366
Jag gillar inte de där sajterna så mkt, för de missar detaljer som "i närheten av" och Mellan. Kan du inte titta på programmen på förbundets hemsida?

Det är lite "dumt" att färre personer laddar upp programmen på youtube numera. Det var ett väldigt bra sätt för mig att lära mig program som jag ska döma...

Är de ritade åt ”rätt” håll? 🙈
Tyvärr inte.

När jag är utan "rätt" programvisning så brukar jag rita upp en ridbana med bokstäverna - sen läser jag programmet på förbundets sida och ritar det moment för moment.
Men föredrar helt klart den med bilderna åt rätt håll....

Blev ett kort pass idag, har legat i feber och förkylning sen i fredags. Jag har ju jobbat lite med slow walking för hand förut och har kikat lite nyfiket på de som förespråkar en mer biomekaniskt korrekt träning. Har inte kunskapen själv att bedöma om allt de skriver stämmer när det gäller rotation, centrering, osv, men mycket låter logiskt. Speciellt att rida långsamt för att hästen ska hinna få egen uppåtpush med framdelen. Jag har dock inte lyckats särskilt bra med detta från uppsuttet tidigare, men idag tycker jag det hände lite saker. Jag är inte helt säker på vad det var som klickade, men jag fick upp nacken högre och undvek känslan att hon var inklämd mellan skänkel och hand som jag fick bakläxa på senast. Så det får vi jobba mer på. Hade varit kul att ta en lektion för nån med det tänket, men vi är ju inte så "mobila" träningsmässigt.

Har inga problem att läsa programmet från C eller från A. Vad är problemet egentligen?
Så bra för dig! Jag kan inte det. jag har fullt upp med att ens komma ihåg programmet.
Kan inte ens bara stanna på framridningen utan måste stå åt ”rätt” håll beroende på hur tävlingsbanan är placerad. Får tilt i hjärnan.

Ni som har svårt medprogram, ni vet att ni får lov att ha uppläsare?
Jag vet inte om det hade hjälpt faktiskt. Är så inne i mitt att jag nog inte hört. Det är nog därför jag rider fel också, för jag har fullt fokus på ridningen och missar momentet efter. Kommer fram och tänker ”vart fasen ska jag”
Förut hade jag fokus på vägen och red aldrig fel men glömde att rida 🤷🏼‍♀️

Blev ett kort pass idag, har legat i feber och förkylning sen i fredags. Jag har ju jobbat lite med slow walking för hand förut och har kikat lite nyfiket på de som förespråkar en mer biomekaniskt korrekt träning. Har inte kunskapen själv att bedöma om allt de skriver stämmer när det gäller rotation, centrering, osv, men mycket låter logiskt. Speciellt att rida långsamt för att hästen ska hinna få egen uppåtpush med framdelen. Jag har dock inte lyckats särskilt bra med detta från uppsuttet tidigare, men idag tycker jag det hände lite saker. Jag är inte helt säker på vad det var som klickade, men jag fick upp nacken högre och undvek känslan att hon var inklämd mellan skänkel och hand som jag fick bakläxa på senast. Så det får vi jobba mer på. Hade varit kul att ta en lektion för nån med det tänket, men vi är ju inte så "mobila" träningsmässigt.

Riskerar man inte att bara få en häst som går grymt mkt i undertempo?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 027
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 785
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 394
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar