OH shit! Vilken snubbe!!! Det är Helt stört vad snabb han är!Tror att det där med snabbheten är något som vi är många som sliter med
Kring snabbhet i hjälpgivning tror jag det är kopplat mycket till förmågan att frikoppla kroppsdelarna från varandra och även avspänning.
Brukar som tankeexempel ha mitt ex som var trummis i ett blackmetalband - alltså där trummandet ska gå sjukt fort Hans snabbhet i både armar/händer och ben/fötter tränades väldigt mycket + då användningen av dem separat, men handlade mycket om att inte spänna musklerna utan det går med "små hjälper och lätthet".
Testa själv att trumma en takt mot ett bord och öka succesivt farten, när du börjar spänna armarna -för att trumma snabbare- kommer du känna av att det bromsar istället.
Jag tänker mycket att det inte handlar om styrka som i kraft, utan styrka som i kontroll.
För att illustrera Kolla vid 08:15, eller 10:45 där man pratar om tekniken. Sen - spela trummor är ju inte samma sak men jag tycker det är intressant att titta på kroppskontrollen.
Jag tror att mycket handlar om att slappna av mentalt (som du är inne på)för att låta signalerna färdas utan hinder. Och att andningen är väldigt viktig i sammanhanget. Tänker man på att vara snabb så kommer man att bli långsam.
Men jag själv är inte heller så snabb men jag har frikopplat mina nederben lite och rider mer med säte just för att slippa segheten (och spänningen)längre ner. Det funkar jättebra på min häst som är så lyhörd. Jag kan t.ex rida skänkelvikningar utan att använda underbenen.
De hänger mest där. Och det gör även att jag kommer ner i sadeln då jag inte behöver spänna mig för att hjälpgiva med vad/fot.