Dräktiga ston 2014/2015.

Ja det gör vi Skönt att inte vara alldeles ensam så i slutet av säsongen! Vera fick årets föl på dygn 335, så jag hoppas att hon är lika punktlig nästa år

Det får vi hålla tummarna på att hon är.
Ja det är skönt att inte vara ensam på slutklämmen. Jag räknar på 327 som hon gick med den som är född -13, hon har fått sammanlagt 5 föl, dom föregående vet jag inte hur länge hon gick med, då infon från förra ägaren är väldigt knapp händig.

Men jag hoppas Tessan håller sig till vad som står på asvh, 2 hingst föl sen 1 sto föl och efter det 2 hingst föl, så om hon håller statistiken blir det ett sto föl :D
 
Hur tjocka är era ston? Min är rund, så rund har hon inte varit sen jag köpte henne, nyligen avvand från sitt föl, för 5,5 år sen. Hon är på 121 dagar nu. Funderar om det bara är för dräktogheten, för mkt foder, för lite motion eller en kaka av allt:p
 
Hur tjocka är era ston? Min är rund, så rund har hon inte varit sen jag köpte henne, nyligen avvand från sitt föl, för 5,5 år sen. Hon är på 121 dagar nu. Funderar om det bara är för dräktogheten, för mkt foder, för lite motion eller en kaka av allt:p
Min är ganska rund, men tjock på ett annat sätt än förut.
 
Min är ganska rund, men tjock på ett annat sätt än förut.
Jag har ju inte så mkt att jämföra med som sagt än mer när jag köpte henne och hon va tjock/bukig pga föl som redan legat där, sen dess har hon alltid varit igång och ganska slimmad. Men känner fortfarande revbenen om ja pressar lite:p
 
Min är jättetjock :p Men hon brukar vara väldigt tunn på vintern så i år har jag fodrat på som tusan, för att hon ska ha att ta av sen när fölis börjar växa mer på slutet. Tycker nog att hon har lite mer dräktighetsmage än vanlig tjockmage, men hon har ju haft föl förut så det kan nog bero på det. Juvret är svullet sen några veckor också! Drygt 140 dygn är hon på nu.
 
Det får vi hålla tummarna på att hon är.
Ja det är skönt att inte vara ensam på slutklämmen. Jag räknar på 327 som hon gick med den som är född -13, hon har fått sammanlagt 5 föl, dom föregående vet jag inte hur länge hon gick med, då infon från förra ägaren är väldigt knapp händig.

Men jag hoppas Tessan håller sig till vad som står på asvh, 2 hingst föl sen 1 sto föl och efter det 2 hingst föl, så om hon håller statistiken blir det ett sto föl :D

Min fick ett hingstföl förra gången så hoppas på stoföl nu;)

Har ni funderat på namn? Sannolikheten att fölis blir gul är ganska stor eftersom båda föräldrarna är gula så tror det blir en Yellowman om det blir en hingst. Blir det ett fuxsto blir det en Moulin Rouge men annars blir det en Svava, oavsett färg, betyder pärla på isländska så vore ju det bästa om stofölet blev cremello/pärlvit hehe;)
 
Jag har ju inte så mkt att jämföra med som sagt än mer när jag köpte henne och hon va tjock/bukig pga föl som redan legat där, sen dess har hon alltid varit igång och ganska slimmad. Men känner fortfarande revbenen om ja pressar lite:p
Jag tycker att min är mer tjock "nedåt" än förut. Förra sommaren (när hon inte var dräktig) var hon mer tjock som en tunna om du förstår hur jag menar. :P
 
Min fick ett hingstföl förra gången så hoppas på stoföl nu;)

Har ni funderat på namn? Sannolikheten att fölis blir gul är ganska stor eftersom båda föräldrarna är gula så tror det blir en Yellowman om det blir en hingst. Blir det ett fuxsto blir det en Moulin Rouge men annars blir det en Svava, oavsett färg, betyder pärla på isländska så vore ju det bästa om stofölet blev cremello/pärlvit hehe;)
Jag har tre namn. Två hingstnamn och ett stonamn, men jag är för vidskeplig för att avslöja dem. :)
 
4763-1415865297-f6efa489eec95eb98cd34b3e0655327f.jpg

Min är rätt rund men det sitter mer på magen än om hon bara är tjock. Känner fortfarande revbenen om man försöker vilket jag inte gjorde förra året när hon var fet. Ca 120 dygn på bilden.
 
Min fick ett hingstföl förra gången så hoppas på stoföl nu;)

Har ni funderat på namn?

Det är bara Vera som haft föl innan, hingst första gången sto andra. Vad hon får spelar ingen roll. Jag gissar på stoföl igen. Har inga nya namnförslag alls, förra gången hade jag flera stycken och så blev det något helt annat. Tror dock att jag kommer att fortsätta på ort-temat på bokstaven V om det blir ett sto, så det kanske är Veracruz eller Visalia denna gång (årets fölunge heter Vilhelmina). Blir det en hingst så vill jag nog ha ett namn på H.

Jag hoppas att Fia får ett hingstföl - det är ju min blivande ridhäst och jag har hellre en valack till ridning för annars är risken överhängande att jag får lust att betäcka. Om det blir ett stoföl så tror jag att Lyxa ligger bra till som namn. Hingstföl veeeet jag inte.

Lilla Stinas fölunge vet jag inte heller. Jag vill spinna på årstid/väder temat (hingsten heter Ulk d'eté) . En hingst kanske får heta Eskimå (ha ha för att det var fryst sperma) eller om jag hittar något roligt ord för just snö/is/frost.
 
@cirkus Lapp-mögel? :D
Vilhelmina var ett väldigt fint namn tycker jag.

Ha ha Lapp-mögel O_o eller Vit-Skit...Nej, det ska den nog slippa heta.

Det är så roligt för jag har fött upp två hästar och samma person har kommit på namnet till bägge två. Så jag hoppas att hon är i högform tills nästa år
 
Så långt som att fundera på namn har jag inte gjort. Stoföl vill jag gärna att det blir denna gång då det är sista fölet jag tar på min.
Tycker hon är rätt rund om magen redan nu, men sen gör hon inget mer än går i hagen och äter mat :) Lite noja får man med tanke på att hon ju hade tvillingar, men sista kollen såg vet bara ett foster och jag hoppas verkligen att det är så. Men detta är 6:e fölet hon väntar så då kanske dom får stor mage tidigt?
 
Försy hade jag tänkt artist/film tema där tex en fuxhingst skulle heta kapten röd, yellowman är en artist oxå, hade även tex bobby brown och black dahlia men då va det någon som berättade lite mera historia... Är så himla svag för namnet Svava så hoppas verkligen på sto:)
 
Namn är kul! Om jag får ett hingstföl (vilket jag är helt inställd på) blir det troligtvis Canon (mamma heter Coton och pappa Canterbury). Blir det ett stoföl (vilket jag hoppas!) Är jag inte lika säker. Eventuellt Canon även då, kanske Carma... Långt kvar än så kommer nog ändra mig många gånger :)
 
Jag har också spånat lite på en blandning av föräldrarnas namn men har bet. Olivia och Uncanto blev inga bra blandningar... Hoppas att fölet blir en bättre blandning! :D
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp