Varför säljs så många ston dräktiga?

Jag tänkte på det idag. Många annonser med dräktiga ston i mitt flöde på fb under helgen. Misstänker att tinkerstoet som nämns ovan är samma som jag bläddrat förbi i flera grupper senast idag. Men min frågeställning är väl snarare varför det inte skrivs information om vare sig hingstens namn eller ras, stoets stam (och i vissa fall inte ens ras) eller annat relevant, vilket varit fallet i de jag sett just nu. Det är väl i högsta grad relevant för en köpare, i synnerhet som fölet fortfarande ligger i stoets mage = det enda en köpare kan utgå ifrån gällande just fölet är föräldrarna. Jag ser inget konstigt i att sälja stoet medan hon är dräktig, men stör mig alltid på annonser utan viktig info :p . Jag tänker att saker kan hända i tillvaron som gör att en vill eller behöva sälja, oavsett dräktighet. Jag har på sistone också stött på en del annonser där säljaren velat ha kvar fölet: stoet säljs och står kvar eller hämtas, men säljaren behåller ägandet av fölet och behåller/hämtar det när det är dags.
 
När anser du att stoet övergår från hobbyhäst till avelssto?

Jag tänker att en hobbyhäst mycket väl kan ha ett stort avelsvärde på grund av sin stam. Någon inser detta och sätter henne i avel. Sen händer något som gör att man måste sälja.

Jag har faktiskt aldrig tänkt att det skulle kunna finnas en gräns mellan hobbyhästar och avelsston.

Bör man då inte skriva ut stam och hingst etc om man nu fått reda på att man har ett sånt guldkorn
De flesta annonser finns inte sådant med på.
 
Bör man då inte skriva ut stam och hingst etc om man nu fått reda på att man har ett sånt guldkorn
De flesta annonser finns inte sådant med på.

Den senaste tiden har jag sett att allt färre skriver ut stam i annonsen oavsett till vilket användningsområde hästen annonseras ut. Detta gäller också avelsston.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Senast: emma-vsm
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp