Dräktiga ston 2014/2015.

Min ska dräktighetskollas framöver inför 90-dagars. Tycker att humöret har ändrats tillbaka från det supermilda, nästan lite slöa, till mer skärpa och sitt vanliga jag. Hon vågar också sätta emot lite i hagen nu, den första månaden sprang hon för livet bara nån av märrarna blängde snett.
 
Visst är det märkligt hur humöret ändras? Min var ledare innan hon blev dräktig, sen släppte hon ledarskapet helt och bara flummade med. Hon är nu tuffare men har inte tagit tillbaka ledarskapet helt, hon nöjde sig med att vara näst högst i rang. Flummet är borta men hon är lika gosig med mig fortfarande. Jag gillade flummet, det var gulligt!
 
När det blev klart att min skulle släppas ut i flock på nya stället så knöt det sig lite i magen, hästen har gått under smeknamnet "svarta faran/häxan" tidigare, otroligt snäll mot människor, inte lika gullig mot andra hästar... Dock har det gått över all förväntan, jag blev förvånad över hur ranglåg hon visade sig vara, men så går hon med ston som är betydligt vassare än hon själv, så ranghögst lär hon aldrig bli i den flocken iaf.:)

Förutom att humöret blivit mildare över lag så har hon börjat reagera starkare på olika saker, inte så att man kan kalla henne skygg men hon är mycket mer alert och på helspänn om något dyker upp. Gosig är min också, men det har alltid varit en mattegris så det är som det brukar vara.:)
 
Kotten är också mer sig själv nu än hon var i början av dräktigheten, men fortfarande lite gosigare än vanligt :) Dessutom mer tittig på ridturer, men det kan ju lika gärna vara överskottsenergi eftersom hon bara får skritta (senskada). Tycker dock ändå det är lite olikt henne.

Idag upptäckte jag att juvret svullnat upp! Hon hade ju mjölk i juvret i somras när hon kom hem från stationen, jag antar att det var någon biverkan efter PG-sprutan, även om seminveterinären inte kände igen det. Sen gick det tillbaka men nu var hon tydligt svullen framför juvret och så har det inte varit innan. Kul med lite fysiska bevis på att det faktiskt är något där inne.
 
min har snart 100 dagars dräktighet (på torsdag) och hon hamstrar mat! Äter som att hon aldrig skulle få något mer så jag fick slänga ut det som aldrig ville bli en halmbädd (eftersom hon åt upp allt på natten) och lägga in pellets i stället. Nu får hon en begränsad mängd halm och hö i finmaskigt nät under hela dagen så hoppas jag hon kan tagga ner.
Lite avis på alla som gått halva tiden redan, fast jag vill ju inte ha föl för tidigt på året heller så jag ska väl vara nöjd med min majfölis :-)
 
min har snart 100 dagars dräktighet (på torsdag) och hon hamstrar mat! Äter som att hon aldrig skulle få något mer så jag fick slänga ut det som aldrig ville bli en halmbädd (eftersom hon åt upp allt på natten) och lägga in pellets i stället. Nu får hon en begränsad mängd halm och hö i finmaskigt nät under hela dagen så hoppas jag hon kan tagga ner.
Lite avis på alla som gått halva tiden redan, fast jag vill ju inte ha föl för tidigt på året heller så jag ska väl vara nöjd med min majfölis :-)

Hur kan du få en majfölis om du inte är uppe i 100 dagar än? Är det jag som räknat galet? Min har gått en bit över 120 dagar och är beräknad 19 maj, seminerad 19 juni.
 
Nu är min fosterförsäkring betald så det känns bra i alla fall :)
Måste dock sätta mig och räkna på foderstat så fort jag får analysvärdena på vårt hö/silage. Hur mycket kan man egentligen räkna med att dom får i sig om dom har fri tillgång på hösilage i hagen (ute 12 timmar)? Min är i dagsläget alldeles för fet :o så frågan är om man ska skaffa ett finmaskigt nät till balen. Ponnyerna som går i samma hage är i bra mycket bättre hull än mitt hbl så jag vet inte riktigt vad som har hänt med ämnesomsättningen på min tant som var ordentligt svårfödd som yngre.
 
Eftersom jag inte lyckas få till det här med bilder från mobilen och typ aldrig sitter vid datorn får jag också länka.

https://m.facebook.com/photo.php?fb...6.1073741826.583052045&source=56&ref=bookmark

https://m.facebook.com/photo.php?fb...6.1073741826.583052045&source=56&ref=bookmark

Det här är alltså Kotten, Coton f 2004 e. Emmerton-Cortez. Har en avkomma sedan tidigare e. Berlin som är f 2009 och kom fyra i BT-finalen i år. Kotten har en skada på djupa böjsenan höger bak som upptäcktes i våras när hon mycket oväntat började stanna på hinder och därför valde jag att betäcka henne i år. Annars hade jag väntat ett par år till. Hon är dräktig med Canterbury och beräknad fölning den 19 maj, hat alltså gått ca 130 dygn nu.
 
Min ska kollas på 90 dygn, fast 14 dagar för sent, 5/11. Tycker att hon blivit lite grinigare mot sadelgjorden och idag blev hon lite tveksam när ja kom emot med skänkeln... Så får se hur länge till jag kan rida/rida med sadel!
 
Min är arg som fn på de två herrarna i hagen..Riktigt bitchig och slår i väggarna vid fodring. Men trevlig att rida, märker inget särskilt där och ser inte det minsta gravid ut än så vi kör på och rider som vanligt men utan mål och inte så mycket träning mm:)!
 
När ni gjort 90-dygnskoll, hur noga har veterinären tittat då? Min var bara konstaterat dräktig, inte mer med det, in med nästa. Vilket jag var mer än nöjd med, det var ju därför jag var där! Men så pratade jag med en kompis igår som just varit med sitt sto (annan station) och fått moderkakan mätt, uppskattning av fölets storlek och nåt mer... Hur vanligt är det?
 
Jag hade ut veterinären till stallet i stället för att åka till stationen på 90 dygnskoll. Dock använde jag samma veterinär som varit stationsveterinär och h*n skrev upp massor med saker som skulle in i journalen. Själv fick man väl i princip veta att allting såg normalt ut och så berättade och visade han lite av vad som syntes på skärmen.
 
När ni gjort 90-dygnskoll, hur noga har veterinären tittat då? Min var bara konstaterat dräktig, inte mer med det, in med nästa. Vilket jag var mer än nöjd med, det var ju därför jag var där! Men så pratade jag med en kompis igår som just varit med sitt sto (annan station) och fått moderkakan mätt, uppskattning av fölets storlek och nåt mer... Hur vanligt är det?

Jag vill bara veta att mina är dräktiga för försäkringens skull och för att pröjsa 90 dagars avgiften.
 
Idag är vårt miniatyrsto dräktig dag 152. Hon är ganska mycket som hon brukar, en aning lugnare och mer harmonisk skulle jag kanske säga. Inte lika hetsig för maten mm, som om hon har mognat en del.
Vi hade veterinär som kollade vid dygn 90, då hon konstaterades dräktig.
Det är otroligt spännande, Florida (stoet) har fått en lite större mage och även om jag inte tror på sånt, var jag ju tvungen att testa pendla henne. Har aldrig pendlat i hela mitt liv och är väldigt konfunderad över att den visar för sto varendaste gång jag pendlar Florida.
Vi får väl se hur det blir :)
 
Idag är vårt miniatyrsto dräktig dag 152. Hon är ganska mycket som hon brukar, en aning lugnare och mer harmonisk skulle jag kanske säga. Inte lika hetsig för maten mm, som om hon har mognat en del.
Vi hade veterinär som kollade vid dygn 90, då hon konstaterades dräktig.
Det är otroligt spännande, Florida (stoet) har fått en lite större mage och även om jag inte tror på sånt, var jag ju tvungen att testa pendla henne. Har aldrig pendlat i hela mitt liv och är väldigt konfunderad över att den visar för sto varendaste gång jag pendlar Florida.
Vi får väl se hur det blir :)

Hur gör man när man pendlar? Har hört om det nån gång för längesen bara!

Mitt sto va konstig igår, såg ut som hon hade kolikkänning på nåt sätt! Men hon åt o bajsa som hon skulle. Men typ stel i bakkärran o stod o lyfte på svansen. Trodde först att det va korsförlamning men tror nog mer på kolikkänning, då hon kunde röra sig när ja släppte på ridbanan!
 
Det jag har hört är att man ska ta en guldring/vigsel/förlovningsring (har testat med både mammas guld och min silver, båda funkar lika bra), knyt den i ett tagel från stoets svans. Håll sedan ringen över stoets länd, några cm ifrån. Om det är ett sto börjar ringen pendla i cirklar (inte att den bara snurrar på taglet, utan en ordentlig cirkel), om den pendlar bara fram och tillbaka är det en hingst :)

Laddade upp en video på det på min instagram med samma namn, om du är nyfiken på hur det såg ut för mig.
 
Mitt sto var halt igår när jag longerade... Hon har varit halt vä bak, va därför hon betäcktes (inget ärftligt enl vet), nu va hon konstigt nog halt vä fram... Som tur är kommer vet på ons för dräktighetskoll, så då får hon väl kolla hältan oxå... Hoppas bara att hon halkat lite i hagen, kan ju knappast vara ridningen som spökar eftersom hon rids ca 1-2 dagar i veckan!
 
Hur mycket rider och håller ni igång era ston under dräktigheten och hur länge? Min har passerat 90 dagar nu och vilat sen i slutet av juli då hon betäcktes. Planen var att hon skulle få bli pensionär p.g.a olika omständigheter men det verkar inte direkt passa damen utan man märker att hon vill arbeta lite med både huvud och kropp. Funderar därför på att sätta igång henne så smått.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp