Börja släktforska....

swemale

Trådstartare
Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt och skulle gärna vilja höra alla era tips och trix i ämnet.... Var börja? Vilken websida är bäst? Ja allt som ni tycker är relevant i ämnet......

tack på förhand för alla tips....
 
Det finns flera här som har riktigt bra koll. Men ett av mina nybörjartips vore att begränsa sig litet, åtminstone i början. Håvar man in varenda ingift släkting, och deras ingifta släktingar, så har man snart halva landet i sitt släktträd. Been there, done that.

Jag har i huvudsak använt MyHeritage och Riksarkivet, tror att man kommer långt där om det främst handlar om Sverige.
Sen är MyHeritage rätt kostsamt om man behöver ha litet större släktträd och nå de största databaserna, men i praktiken är priset förhandlingsbart(!). De senaste 3-4 åren har de ringt mig när årsabonnemanget för 3-4 tkr börjat närma sig slut, och jag har förklarat att jag inte längre har så mkt tid att använda deras tjänster (pga småbarn) men gärna vill behålla abonnemanget. Då har de varje gång kommit med en bättre deal efter nån dag.
 
Jag använder Ancestery.
En miss jag gjorde var att börja trädet med mig. Det blev för stort och svårnavigerat.
Dela ist upp det i 4 grenar. Mormor, morfar, farmor och farfar.
 
Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt och skulle gärna vilja höra alla era tips och trix i ämnet.... Var börja? Vilken websida är bäst? Ja allt som ni tycker är relevant i ämnet......

tack på förhand för alla tips....
Det bästa, tycker jag, är att skaffa arkiv digital för deras befolkningsregister är toppen och kyrkböckerna är fotograferade i färg. Alternativt kan man köra på gratis (skapa ett gratiskonto) hos Riksarkivet och där söka i kyrkböckerna. Bäst är att ha sitt släktträd på sin egen dator, dvs inte någonstans på nätet. Genney trivs jag med. Men det finns några program till i liknande prisklass (dvs 500 kr) som också är bra. Tycke och smak :) ! Sedan kan jag rekommendera att gå en kurs om man är helt nybörjare. Alternativt köpa/låna en bok om släktforskingens grunder.
 
Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt och skulle gärna vilja höra alla era tips och trix i ämnet.... Var börja? Vilken websida är bäst? Ja allt som ni tycker är relevant i ämnet......

tack på förhand för alla tips....


Jag vill tipsa om svenskagravar.se Finns det en familjegrav så kan man söka på släktingen i första ledet till exempel morfar. Klickar man på den får man upp övriga gravsatta i samma grav. Det var jättebra källa för att få exakt stavning och födelsedatum på en del släktingar längre bak i ledet. Familjegrav var nog ganska vanligt tidigare.
 
Jag köpte ett DNA-test från Myheritage, enbart för att det vore kul att se varifrån på planeten mina förfäder kom. Jag har inte fått svar än MEN ett jättestort släktträd med info om människor i min historia, som jag inte visste existerade (så klart...). Det är galet intressant! MEN sen vill de givetvis ha mer pengar av mig, än de 400:- eller vad det nu var som DNA-testet kostade. Nu kan jag för finfina 3500:- få ett års upplysningar om allt möjligt och jag kan se att det är frestande - det är så fascinerande när man börjar läsa..... Men jag avvaktar i alla fall. Så här långt har jag fått mer info (namn, bilder etc) än jag kunnat drömma om, liksom en rejäl överraskning.... Så vi får se!
 
Glömde skriva att jag enbart använt mig av gratiskonto på Riksarkivet. Jag har mer satsat på att släktforskning ett antal generationer bakåt och sen tagit reda på mer om var de jobbade, var de bodde o.s.v. Jag är inte jätteintresserad av att ha namn enbart för massa generationer bakåt utan jag vill försöka ta reda på mer om livet de levde. Mest spännande och intressant är mormors syster som var ingift med en person i Sverige som ursprungligen kom från en rysk adelsätt.
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 460
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: Svartkatt
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 548
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp