Dräktiga ston 2014/2015.

Mitt sto är bara på ca dygn 76, imorse när jag kom ut till stallet var juvren varma, ömma och svullna. Hur vanligt är det såhär tidigt? I övrigt har jag inte märkt så mycket mer än att hon är trött vissa dagar, är annars en väldigt het häst men så kommer det dagar då jah knappt får fram henne. Det är dock lite skönt för en annan, som alltid har fått bromsa :p
 
Mitt sto är bara på ca dygn 76, imorse när jag kom ut till stallet var juvren varma, ömma och svullna. Hur vanligt är det såhär tidigt? I övrigt har jag inte märkt så mycket mer än att hon är trött vissa dagar, är annars en väldigt het häst men så kommer det dagar då jah knappt får fram henne. Det är dock lite skönt för en annan, som alltid har fått bromsa :p
Min häst blev också väldigt förändrad nästan direkt när hon blev dräktig. Från att vara huggorm mot boxgrannen och slå i väggen samt den obestridde ledaren i hagen så började hon stå och slicka på boxgrannen och släppte ledarrollen i hagen. Dessutom har hon blivit en riktig goseplätt, det var hon inte förut. Hon verkar vara så lycklig och harmonisk.
 
Tummen blev också mysigare av att vara dräktig, dock så kan det vända ganska snabbt åt andra hållet om hon blir less ;)

Tummen blev för någon vecka sen väldigt svullen i bakbenen, stel. Ingen feber och var pigg. Veterinären kom ut och sa att det var ganska vanligt att stona samlar på sig vätska precis som människor. Hon ville inte sätta in någon medicin, utan vi skulle avvakta så länge hon inte hade feber, jag lindade benen och 2 dagar senare var hon helt ren. =)
Någon annan som varit med om det?
Det här är Tummen förresten =)
10351379_10152370942363460_5381083213305060224_n.jpg
 
Hej Tummen! :D
Jag har inte märkt av något sådant på Olivia.
Vem är Tummen dräktig med? (Ber om ursäkt om du redan skrivit det och jag har missat.)
 
Mitt gamla avelssto fick svullna juver en sommar, kom också mjölk vid det tillfället. Det gick sedan tillbaka och fyllde det sen igen innan fölning, hon fick ett fullt friskt föl. :) Hon hade ingen feber och mådde prima :) Ring och rådgör med veterinär om det hållit i sig länge :)
 
Mitt gamla avelssto fick svullna juver en sommar, kom också mjölk vid det tillfället. Det gick sedan tillbaka och fyllde det sen igen innan fölning, hon fick ett fullt friskt föl. :) Hon hade ingen feber och mådde prima :) Ring och rådgör med veterinär om det hållit i sig länge :)

Det var inte där igår så såg det imorse första gången, tog in henne nyss och kollade igen. Fortfarande öm men inte varm och svullen längre som tur är:)
 
Mitt sto är på lite drygt 120 dygn, hon verkar må bra, går på utegång med vårat åringssto. Har inte ens kommit på tanken att kolla juvren än... :angel:
Hon var jättesvullen i EN bakfot för några veckor sedan, tänkte då att hon vrickat sig... Tog inte ut vet då jag inte vill medicinera nu när hon är dräktig (och det försvann på 2-3 dagar).

Annars har hon varit lugn och harmonisk den första tiden, men nu har hon mer blivit "sig själv". Har inte ridit henne sedan mars pga. skada, men tenker börja rida ut lite lungt nu under hösten och vinteren. :)
 
Hur håller ni reda på vilket dygn de är på? Jag laddade ned en app som egentligen är till för att hålla koll på hur länge man har varit tillsammans med någon. :D
Det är ett litet hjärta uppe i rullgardinen på min telefon och där räknas dygnen.
Klickar man på den får man upp en bild. Så här ser det ut:
I3500293W507H507V20141009T070226Z.jpeg

Ramen har jag lagt till på instaframe.
Jag kanske är lite fånig men det är ju vårt första föl.. :o
 
En gång i tiden kunde jag det här med att få in bilder. Ska se om jag kommer ihåg...

Nej, tydligen inte. Kanske när jag sitter vid datorn.

Jag har också en nedräkningsapp i telefonen :o Den räknar ner till BF, så är det bara att räkna baklänges.
 
En gång i tiden kunde jag det här med att få in bilder. Ska se om jag kommer ihåg...

Nej, tydligen inte. Kanske när jag sitter vid datorn.

Jag har också en nedräkningsapp i telefonen :o Den räknar ner till BF, så är det bara att räkna baklänges.
Å vad skönt att höra att jag inte är ensam... ;)
Hoppas att du får in en bild från datorn sedan. Det är roligt att ha ett ansikte till pållans dräktighets-kamrater. :)
 
Min tant är kollad på 90 dygn idag och fortfarande dräktig! Blev glatt överraskad eftersom hon kollades med weefoal 38 tidigare och enligt det testet var hon tom. Aldrig hört om någon som fått ett falskt negativt resultat med sånt test innan men min märr ska som vanlig vara lite speciell... Hon var jättesnäll i början av dräktigheten men nu är hon helt skogstokig. Någon måste ha glömt tala om för henne att hästar som vanligtvis är energiska ska bli lugna och sävliga när dom är dräktiga ;)
 
Jag har kollat min idag på 90dygn :)! Lika pigg och arbetsvillig som vanligt men "hungrigare" och lite argare på grabbarna. Går med två vallacker. Rider som vanligt men inte så kontinuerlig träning. Den där appen lät skojjig @Emiro..
Här är min Loppa, efter Figaro R, dräktig med Canterbury:
10628262_827197823968405_4156936098358827303_n.jpg
 
Och för tillfället känner jag mig dessutom enormt glad över mitt hingstval. Har gått jättebra för For Romance-ungarna på tyska fölchampionaten. Har diskuterat med mitt sto och har beställt en kopia på den lilla läckerbiten som kom tvåa bland stona.
 
Idag har Olivia gått halva dräktigheten. Otroligt vad fort det har gått!
10574283_587407764698924_1013333590565565527_n.jpg

Hon har ändrat sitt humör igen. Det flummiga är borta, hon har klättrat tillbaka ett pinnhål i rang i hagen och hon surar mot boxgrannen vid fording.
Hur är era?
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp