Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen?
Har seminerat mitt sto i år, första gången för oss båda. Ju mer jag läser ju mer funderar jag på hur folk som sysslar med avel får ihop sina liv. Eller har man ett helt team runt sig, som så mkt annat i hästvärlden kräver för att fungera? Jag har det inte. Är helt ensam, med allt, och försöker även sköta mitt jobb. Jag har mkt ledigt på sommaren men när jag väl jobbar då jobbar jag typ dygnet runt. Naturligtvis krockar mitt stos brunstcykel med mina pass på jobbet. Fick krångla och ringa in en kollega (Inte populärt) eftersom jag var tvungen åka till seminstation på en jobbvecka. Häst var inte dräktig och jag fick panik, jag kan inte köra till seminstation 3 dagar en vecka då jag jobbar. Då har jag inget jobb kvar. Fick på nåder lämna stoet på stationen och hämta när jag jobbat klart 5 dygn senare. Pust.
Nu är vi där igen. Dräktighetskoll i veckan och jag inser att om hon inte är dräktig nu heller så kör det ihop sig. Har lyckats få en i stallet att hämta henne Om jag får tillåtelse att lämna henne på stationen. Men det är 1 tim enkel väg från stallet och inget folk kör helst, jag vill inte besvära folk i onödan heller. Ingen annan i stallet sysslar med avel så vi kan inte hjälpas åt att köra varandras ston.
Sedan inser jag att antingen kommer 40-dagarskoll alt ny seminering att krocka med midsommarhelgen. Då ska jag befinna mig i andra delen av landet på en släktgrej som inte går att flytta (en familjemedlem fyller jämnt). Jahapp. Samma ångestkänsla igen. Svika familjen eller krångla med folk som kan tänkas vilja skjutsa min häst.
Så helt enkelt - hur får andra ihop logistiken? Jag blir helt matt bara jag tänker på detta, och jag är helt ny och har bara ett sto och kommer bara ta ett föl. Hur gör folk som sysslar med detta årligen?