Dräktiga ston 2014/2015.

Jag skrittar mitt sto, så mycket jag hinner med. Hade hon inte haft sin senskada hade jag hållt igång mer, så länge hon visat att det är ok. Hon ska helst skritta ända tills fölet kommer, om jag ska följa veterinärens rekommendationer.
 
Jag tömkör och rider lite lugnt när jag hinner. Hon är fullt frisk så skulle kunna gå betydligt mer om jag kunde men hon verkar precis lika nöjd de veckor hon bara går i hagen. Bara man ser till att gosa lite och klia henne i öronen när man släpper ut på morgonen så verkar hon inte känna sig bortglömd alls utan är väldigt nöjd med tillvaron.
 
Hur mycket rider och håller ni igång era ston under dräktigheten och hur länge? Min har passerat 90 dagar nu och vilat sen i slutet av juli då hon betäcktes. Planen var att hon skulle få bli pensionär p.g.a olika omständigheter men det verkar inte direkt passa damen utan man märker att hon vill arbeta lite med både huvud och kropp. Funderar därför på att sätta igång henne så smått.

Min har gått lugnt ca 4-6 dagar i veckan, promenader, ridtur, longering osv!
 
Tanken var att min skulle pensioneras p.g.a förmodad mjukdelsskada i ett framben (hittar inget på röntgen eller böjprov) men hon har varit mer vild än tam sista tiden trots utevistelse dygnet runt i gigantisk hage så jag har börjat skritta henne lite i skogen och det verkar hon nöjd med. Någon tränings- och tävlingshäst kommer hon aldrig bli mer men det är roligt att bara kunna sitta på henne igen.
 
Normalt sett brukar jag rida dem som vanligt tills den sista 3:edelen men den här damen har något knas i halsen som vi hittade precis efter att hon betäckts så hon rör på sig 2 ggr/vecka sen betäckningen och sås kommer jag fortsätta. Riktigt långa skrittrundor eller arbete från marken för att hålla flåset uppe lite mer (hon rör sig inte mer än nödvändigt). Har precis klarat 4 mån :-)
 
Hur mycket rider och håller ni igång era ston under dräktigheten och hur länge? Min har passerat 90 dagar nu och vilat sen i slutet av juli då hon betäcktes. Planen var att hon skulle få bli pensionär p.g.a olika omständigheter men det verkar inte direkt passa damen utan man märker att hon vill arbeta lite med både huvud och kropp. Funderar därför på att sätta igång henne så smått.

Mina ston är avelsston på heltid just nu.
Det enda stoet som är tänkbart att jobba har föl vid sidan och då är det otänkbart ändå
 
Mitt sto har stått från mars - september, först pga. skada, sen bröt jag benet... Har skrittat igång henne nu under oktober, sen var tanken att börja trava lite og kanskje dressyra något, men hon verkar inte vara så intresserad av att springa och jobba... :-( Så nu har jag ändrat planen så att hon bara skall skrittast 3 dager/vecka, med lite klättring/backar så att magmusklerna får trimma sig.

Hon är på 150 dygn nu.
 
Veterinären kommer om 20 min och ska kolla mitt sto, det är försenad 90 dagars koll, hon är på 114 dagar nu:)
 
Det har varit lite upp och ner med mitt sto. Tog sig direkt i maj men hade resorberat vid 40 dygn. Sprutades igång men tog sig först på nästa naturliga brunst. Tyvärr tvillingar då och en "klämdes" bort.
Så väntan har varit lång om det andra fostret överlevde eller kanske också resorberats.
Efter 110 dygn från senaste seminering kunde äntligen veterinären ta det blodprov på östronsulfat som visar om det finns ett levande foster. Och jag blev så glad när jag fick det bekräftat via telefonsamtal från mitt veterinär 3 oktober.
Mitt sto är efter Cortez-Robin Z och dräktig med Hip Hop.
 
Det har varit lite upp och ner med mitt sto. Tog sig direkt i maj men hade resorberat vid 40 dygn. Sprutades igång men tog sig först på nästa naturliga brunst. Tyvärr tvillingar då och en "klämdes" bort.
Så väntan har varit lång om det andra fostret överlevde eller kanske också resorberats.
Efter 110 dygn från senaste seminering kunde äntligen veterinären ta det blodprov på östronsulfat som visar om det finns ett levande foster. Och jag blev så glad när jag fick det bekräftat via telefonsamtal från mitt veterinär 3 oktober.
Mitt sto är efter Cortez-Robin Z och dräktig med Hip Hop.
Det har varit lite upp och ner med mitt sto. Tog sig direkt i maj men hade resorberat vid 40 dygn. Sprutades igång men tog sig först på nästa naturliga brunst. Tyvärr tvillingar då och en "klämdes" bort.
Så väntan har varit lång om det andra fostret överlevde eller kanske också resorberats.
Efter 110 dygn från senaste seminering kunde äntligen veterinären ta det blodprov på östronsulfat som visar om det finns ett levande foster. Och jag blev så glad när jag fick det bekräftat via telefonsamtal från mitt veterinär 3 oktober.
Mitt sto är efter Cortez-Robin Z och dräktig med Hip Hop.
det var 3:e november jag fick svar!!
 
hej! är alldeles ny här hoppas jag skriver på rätt ställe. har inte kollat mitt sto på 90 dygnet men ska göra en koll inom kort. Min tjej väntar föl runt midsommar nån gång :heart
 
@cirkus Är det Vera som är dräktig med Hasard?

Min har gått 101 dagar idag, och hon är som vanligt på sitt strålande humör..Not :P Surkärring delux! Bet mig i ryggen här om dagen när jag la täcke på valacken, har inget galler mellan dom två boxarna.
 
Grattis @cirkus !
Jag skulle ju också ha betäckt med Hasard. Olivia stod till och med på stationen med lapp på grimman som det stod Hasard på. Så nära var det. :) Sen råkade jag kära ned mig i Uncanto på hingstvisningen som jag egentligen inte skulle gå på. :p Så kan det gå!
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp