Dräktiga ston 2014/2015.

Härlig stam!


(jag blv lite nyfiken och konstaterade att mamman till ditt sto hade en 4.a på benen på treårs, hoppas att det inte nedärvdes till din)

Återigen, tack! :) Mamman hade hålväggar, därav de dåliga poängen. Inget fel på benen på min, dock kunde hovkvalitén vara bättre efter den här sommaren (sköra och spricker lätt) men några hålväggar har hon inte. Min har aldrig blivit visad men några 4 or skulle hon nog inte få iaf.:)
 
Efter att ha varit domarsekreterare på massor av treårstester undrar jag hur hålväggar kan påverka benpoängen? Man lyfter ju inte hovar och bedömer inte hovkvalitet utan benens korrekthet, kan du förklara hur hålväggar påverkar benställningen?
 
Vi har två ston dräktiga.
Derrydona e Londonderry - Rohdiamant dräktig med Friendship
Laithehill Valeta, welsh sek b e Heaton Romeo - Tetworth Nijinski dräktig med Carlton Hill
 
Efter att ha varit domarsekreterare på massor av treårstester undrar jag hur hålväggar kan påverka benpoängen? Man lyfter ju inte hovar och bedömer inte hovkvalitet utan benens korrekthet, kan du förklara hur hålväggar påverkar benställningen?

Att det var hålväggarna/hovarna som påverkade poängen har jag fått förklarat för mig när jag frågat folk som känner till mamman mer. Jag har aldrig träffat stoets mor och har således inte sett varken domarprotokoll eller märrens ben. Jag har inte sett någon anledning till att ifrågasätta den förklaringen som givits eftersom varken jag eller någon annan har funnit något att anmärka på i mitt stos benställning utan det är just hovarna som är hennes svaga sida.

Fortsatt diskussion om benställningar och hålväggar kan tas via PM.
 
Att det var hålväggarna/hovarna som påverkade poängen har jag fått förklarat för mig när jag frågat folk som känner till mamman mer. Jag har aldrig träffat stoets mor och har således inte sett varken domarprotokoll eller märrens ben. Jag har inte sett någon anledning till att ifrågasätta den förklaringen som givits eftersom varken jag eller någon annan har funnit något att anmärka på i mitt stos benställning utan det är just hovarna som är hennes svaga sida.

Fortsatt diskussion om benställningar och hålväggar kan tas via PM.

Jag var bara så nyfiken över kopplingen hålväggar och låga benpoäng eftersom jag inte förstod hur det hängde ihop.
 
Har ett maidensto som vi betäckte i sista sekunden i slutet av juli med Sir Oldenburg. Var lite halvt oplanerat även om jag funderat länge på att ta ett föl på henne. Ville ha en hingst med bra simmare och som lämnar föl med bra hals och front.

976647_10151437881872984_1049803490_o.jpg

965804_10151437881237984_386021154_o.jpg
snygg häst....!
 
10690314_10152460218763577_6035951739348513848_n.jpg

Vårt sto är idag konstaterad dräktig på 90-dygnskollen!!Jippie!:banana:
Stoet är efter Magini- Triumf, det här blir hennes andra avkomma. Har fått en avkomma efter Figaro R tidigare, han fick dubbeldiplom på treårs-testet. Hon är nu dräktig med Sir Oldenburg! :D Hoppas på något riktigt läckert :p
 
10690314_10152460218763577_6035951739348513848_n.jpg

Vårt sto är idag konstaterad dräktig på 90-dygnskollen!!Jippie!:banana:
Stoet är efter Magini- Triumf, det här blir hennes andra avkomma. Har fått en avkomma efter Figaro R tidigare, han fick dubbeldiplom på treårs-testet. Hon är nu dräktig med Sir Oldenburg! :D Hoppas på något riktigt läckert :p

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att lägga ut bilder som man inte har tillåtelse att lägga ut här. Bilden på Sir Oldenburg ser identisk ut som den som finns på blup. Om du inte har fått tillåtelse att använda bilden måste jag tyvärr ta bort inlägget.

Görel moderator på avel
 
Nu törs jag skriva här! Mitt sto är i dag kollad, på ca 90 dygn, och är fortfarande dräktig med Luxus! Då jag inte har kollat sen 14 dygn så kändes det lite nervöst om hon fortfarande skulle vara dräktig men det var hon!
Åh vad kul! Min ska inte kollas förrän runt 21/10 typ på 90 dagar. Men hon är en sån som brunstar jämt, ganska så tydligt regelbundet året om och hon har inte brunstat sen hon blev betäckt! Va dräktig på dygn 21 men hoppas fortfarande att hon är dräktig:)
 
Jag håller på med amerikanska miniatyrhästar, och vårt miniatyrsto Florida är betäckt i år med den vinstrika miniatyrhingsten Arions Destiny Gold Charm.
Hon är konstaterad dräktig dygn 90, och det är hennes första dräktighet. Vi hoppas verkligen att allt går bra! :D
Helt annorlunda hästar än vad som tidigare lagts upp kanske, men gillar man avel så.. ;)
Florida_kollades_idag_behovde_inte_ens_ultraljudas_For_hon_ar_i_en_jattefin_draktighet_med_Arions.jpg

Bilden har jag slängt ihop själv, bilden på hingsten, Gold Charm, är från hans hemsida och jag får använda den :)
 
och nu kan även jag sälla mig till dem som har dräktiga ston efter 90 dygn.
Ska bli en svart hingst med stjärn :angel: stammen Highcruiser - Bocelli - Nostradamus.

Lite fundersam blir man när veterinären säger, jo, jag tror hon är dräktig!
 
Hur går det med alla dräktiga ston? Olivia är på dygn 151 idag och då ska fölis vara stor som en kanin enligt google. (Min bästa vän). :D
Ögonfransar finns och den ökar i vikt 200 gram per dag. Så häftigt!
Olivia är fortfarande supermysig men inte lika flummig som hon har varit hela sommaren.
Nästa vecka ska hon vaccineras mot abortvirus.
 
Här rullar allt på, Kotten är på 110 dygn idag. Vi skrittar bara, pga senskada, och hon är lika galen som vanligt. I helgen blev hennes första avkomma placerad i 5-årsfinalen på Breeders, så det är skoj.

Hagkompisen, som har gått ett par månader längre börjar få ny form på magen så där är det lite mer verkligt.

I övrigt glädjer jag mig över årets fantastiska ensilage som gör att det här med att göda dräktigt sto verkar bli billigare än vad jag vågat hoppats på! Enbart selen och chevinal verkar räcka som tillskott, hela vintern!
 
Vad kul med hennes första avkomma! Är det din uppfödning?
Olivias mage har också ändrat form tycker jag. Den är otroligt pussvänlig. :P
 
Nej, den hon har i magen nu blir min första Men det bådar ju gott inför framtiden även för mig att den är så lovande.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp