Dräktiga ston 2014/2015.

Min pålla är på 181 dygn och jag läste på nätet att fölis då är stort som en Beagle och man och svans har växt ut. En beagle, det är ju jätte stort ju!

Jag har en miniatyrhäst som är dräktig, hon är 72 cm hög, så hennes föl är nog inte riiiktigt så stort, hehe ;)
Men senast vi fick ett föl, så var mamman 86 cm hög. Och det är så roligt, för täcket han hade på sig första veckan, det var ett hundtäcke. Ett år senare hade jag samma täcke på just en beagle och tog en bild.
s5cndz.jpg
 
Jag tycker inte mina är så runda än. En är på typ 175 dygn och en på 160 dygn. Lite rundare mage har dem men jag vill att de ska vara ännu rundare. Fodrar massor för de faller lätt ur.
Jag kommer döpa alla mina föl efter naturtema (typ berg, nationalparker mm) och det föl jag ska behålla ska heta antingen Ama Dablam KGL eller Peak Eiger KGL. Kan bli något annat också men tror inte det. Hon som har köpt det andra fölet ska döpa det själv men det måste gå på mitt tema sas.
 
@Fille vad är anledningen till att du valt bort det? Jag har egentligen inte så mycket till åsikt i frågan, hade tänkt läsa på om för- och nackdelar innan jag bestämde mig, men sen rullade tiden på och eftersom det (enligt min veterinär) i princip inte är några biverkningar så valde jag att ge utan vidare efterforskningar. Det är ju dock ännu en kostnadspost och jag vill gärna höra själ till att inte ge så kanske jag väljer annorlunda nästa gång.
 
@Fille vad är anledningen till att du valt bort det? Jag har egentligen inte så mycket till åsikt i frågan, hade tänkt läsa på om för- och nackdelar innan jag bestämde mig, men sen rullade tiden på och eftersom det (enligt min veterinär) i princip inte är några biverkningar så valde jag att ge utan vidare efterforskningar. Det är ju dock ännu en kostnadspost och jag vill gärna höra själ till att inte ge så kanske jag väljer annorlunda nästa gång.

Dels är det bara min och en till häst i stallet, visst den åker och tränar en gång varannan vecka men veterinären tyckte inte att smittorisken är så stor, dessutom så ger det ju inte 100% skydd heller. Tror hon pratade om 60% skydd eller nåt sånt. Så då bestämde vi att vi låter bli, kostar för mkt med för lite skydd typ! Hade det varit 100% så hade jag säkert tänkt annorlunda:)
 
Dels är det bara min och en till häst i stallet, visst den åker och tränar en gång varannan vecka men veterinären tyckte inte att smittorisken är så stor, dessutom så ger det ju inte 100% skydd heller. Tror hon pratade om 60% skydd eller nåt sånt. Så då bestämde vi att vi låter bli, kostar för mkt med för lite skydd typ! Hade det varit 100% så hade jag säkert tänkt annorlunda:)

Ja det var just det som fick mig att tveka. Men, men nu kör jag så får vi se. Har redan betalat för alla tre så gjort är gjort :)
 
Vid vilken tidpunkt börjar ni vaccinera era och vad kostar det? Min har ju inte gått så länge än men vill gärna komma ihåg o påminna min vet när det drar ihop sig.

*Första fölet och allmänt nojjig*.
 
Vid vilken tidpunkt börjar ni vaccinera era och vad kostar det? Min har ju inte gått så länge än men vill gärna komma ihåg o påminna min vet när det drar ihop sig.

*Första fölet och allmänt nojjig*.

@Fritidsryttare
Man brukar ge en spruta under 5e, 7e och 9e dräktighetsmånaden. Det har som sagt inte 100 % skydd, men om hästen riskerar att utsättas för smittan, tex är iväg och tränar eller står med hästar som är det, så brukar man rekommendera att det görs.

Det är ju väldigt olika vad olika veterinärer tar men jag har betalat 300 kr/spruta.
 
Ok, tack för svar! Då är det ett litet tag kvar innan det är aktuellt men jag kommer välja att vaccinera då den ena hästen är iväg och både tränar och tävlar en del och vi dessutom står på seminstation med allt vad det innebär till våren då alla kommer med sina ston för inseminering.:)
 
Jag kommer nog inte att vaccinera mot abortvirus (även om jag också är lite nojig) eftersom vi bara är tre hästar i stallet och ingen av dom är ute och åker. Dock har vi ju ett par lediga boxar så även om vi inte aktivt letar inackorderingar så skulle jag vilja ha vaccinerat om det kommer hit någon ny häst. Framtidsplanering är alltid besvärligt :grin:
 
Mina kommer inte vaccineras. De går i en flock med bara avelsston och deras fölungar. Hästar sm är ute och åker kommer de inte i kontakt med.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 901
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp