MsSleepalot

Trådstartare
Berätta om era dop!

Vilka bjöd ni?
Vad bjöd ni på efteråt? Kaffe/kaka? Mat? Tårta? Berätta!
Hur dukade ni? På något speciellt vis?
Vad hade ni för dopklänning? Ny eller släktklänning?
Hur var ni klädda?

Vi ska ha dop 23/5 så måste ha lite inspiration;) Så ös på:bump:

Sv: Dop

Eftersom vi var nyinflyttade i något som visade sig vara huset från helvetet, så valde vi att ha vårt dop hemifrån.

Vi bjöd bara släkten eftersom vi har rättså stora släkter. Nästan alla kom, vi var 40 personer.

Barnen döptes i Bosjökloster kyrka. En liten, gammal och jättefin kyrka. Det var en underbart solig dag så det blev en massa fotografering i trädgården med Ringsjön som bakgrund.

På prästens initiativ så engagerade vi ett par barn som var inbjudna som gäster. Sambons kusinbarn gick först in och bar korset och mitt kusinbarn och fadderbarn hällde upp vattnet i dopfunten. Ett trevligt initiativ. :)

Barnen hade dopklänningar från Plastisock, en röd i manchester och en blå i jeanstyg med vita blommor. Ursöta och ovanliga klänningar! :love:

Jag hade kjol och sambon kavaj.

Vi hade bokat en italiensk buffé med tårta och kaffe efteråt i Bosjöklosters restaurang. Det hade dukats med vita dukar och kandelabrar. Jättefint!

Efteråt betalade vi och tackade för oss. Otroligt smidigt och värt varenda krona! :)

/Timsetim

vi hade namncermoni eller vad man skall kalla det hemma med föräldrar, mor/farföräldrar och faddrar. Vi åt blåbärspaj. Inga dopklänningar. Ingen präst. Inget DOP - ty mina barn kunde inte själva säga huruvuda de ville upptas i kristna församlingen eller inte och då ville inte vi heller bestämma det över deras huvud. NAMN däremot fick de.

Vi hade "hemdop", prästen kom hem till min mormor och morfar där dopet skedde. Vi hade bara bjudit närmasta släkten, men blev ändå 35 st.
När alla kom fick dom glögg och pepparkaka (hade dopet på Lucia), sen döptes Gry, och sedan bjöd vi på smörgåstårta och chokladtårta, jag hade gjort allt själv, ville ha det personligt ;). Det var gående bort och alla satte sig där de fick plats. Gry hade samma klänning som jag, min mamma, min mormor och 22 andra i släkten har burit. Jag hade en tunika o strumpbyxor och sambon hade kavaj.

Det blev jättelyckat och alla uppskattade att vi hade dopet hemma, även om jag inte tror att någon haft något emot att vara i en kyrka :)

W döptes i nov. Han hade på sig samma dopklänning som jag och mina syskon och hans kusiner döptes i (under hade han en vit body och vita strumpbyxor) och sen på festen hade han svarta byxor, vit body, små skinn"skor" och hängslen (svartvita).
jag hade gjort buketter med gula rosor och granris och blåbärsris. På borden hade vi också skålar med mossa och röda ljus. sen hade jag vikt röda servetter som hjärtan och skrivit namn och datum på.
vi bjöd på smörgåstårta och sen kaffe och kakor.
mycket lyckat
jag hade på mig en typ ballongklänning som gick till knäna och strumpbyxor

Senast ändrad:

Vi döpte våran son i ett litet kapell, min mammas kusins man var vår präst, min yngsta syster stod för solosång, sen hade vi dopfesten hemma i trädgården efteråt.
Vi använde en dopklänning som är sydd till min mormors äldre bror av min gammelmormor och som de flesta på den sidan i släkten har använt, dopklänningen är i vit spets med vit underklänning som man fäster en rosett i den färg man önskar på, den firade 99 år när vi döpte vår son :love:

Vi bjöd bara den närmaste släkten och våra närmaste vänner, det blev ändå över 50 personer. Vi hade kallskuren plockmat först och fika med tårta efteråt, vi resonerade att alla kunde stanna lite längre om dom fick mat istället för bara kaffe och det gjorde dom :laugh:

Eftersom vi bjöd de "närmaste" så ville vi att klädseln skulle vara informell men glad och sommrig, jag hade en vit klänning med svagt rött mönster i, min man hade beiga byxor och vit skjorta och en slips som matchade min klänning.

Vi fick ett underbart dop och en minnesvärd dag :bow:
Vi fick hela dopakten filmad och det knäpptes massor med kort :idea:

Eftersom ingen av oss är troende så hade vi en namngivning (Läst allt här)

Vi hyrde en bygdegård där vi dukade 3 långbord med sidentyg (Tyget var 5 m, borden 5½ m ;) ) Där syns även tårtan på bild.
phpplhboq.jpg

Vi vart nog kring 50 stycken. Alla släktingar som kunde medverka + våra närmsta kompisar.

Vi hade en släktklänning under namngivningen som gjordes av mig med hjälp av mormor, morfar, farmor och farfar.
Vi gäster hade helt vanliga kläder, jag tänkte ha en snygg tröja på mig men de var så kallt i lokalen när vi började så min tjocktröja åkte aldrig av + att jag var sjuk då.
phpzto4sq.jpg

Efter cermonin åt vi tårta och kakor. Öppnade alla presenter och sen gick Rasmus och la sig ;)
phpmjedfp.jpg

Sin tro till gud tycker jag man ska få välja själv.

*kl*

Vi kommer döpa vårat barn ( troligtgvis ) trots att vi inte är troende på det sättet som många referar till.

Jag är själv döpt och har inte alls känt någon press att vara troende enbart för att jag är döpt. Har inte alls känt att mina föräldrar på någotvis varit delaktig i mitt val av tro även fast dom valde att döpa mig i kyrkan.

Var och en gör som den vill, känns onödigt att kommentera andras val :)

Senast ändrad:

Jag är själv döpt och har inte alls känt någon press att vara troende enbart för att jag är döpt. Har inte alls känt att mina föräldrar på någotvis varit delaktig i mitt val av tro även fast dom valde att döpa mig i kyrkan.

Jag är också döpt, trots att mina (och inte jag heller...) föräldrar inte är troende. Och det har självklart inte gjort någon praktisk skillnad i mitt liv.

MEN, nuförtiden fungerar det ju faktiskt så att genom dopet gör man barnet till medlem i Svenska Kyrkan, därav att det diskuteras mycket kring huruvida man "ska" döpa sina barn slentrianmässigt eller inte.

Är man inte själv troende kan man ju kanske likagärna ge barnet medlemsskap i ryttarföreningen när det föds, istället för i kyrkan? ;)

Ville bara poängtera det...

Jag tycker kyrkliga dop och bröllop är jätte vackra och mysiga. Det som tar emot för mig är att man lovar någon man inte tror på en massa saker, om trygghet och evig kärlek osv. I mitt huvud kopplas det direkt ihop till att det snarare betyder otur! Därför höll vi namngivningen istället :idea:

Sen tog ju även pinky upp medlemsskapet i kyrkan. Det tycker jag oxå ska vara ett eget val om man vill vara medlem där.

Äldsta dotterns dop hölls i kyrkan, efterföljande dopfika i vårt hus. Andra dottern döptes hemma i trädgården.

Vilka bjöd ni? Släktingar och vänner som vi umgås med (bjöd exempelvis inte "gamla faster Agda som vi inte träffat på X antal år")

Vad bjöd ni på efteråt? Kaffe/kaka? Mat? Tårta? Smörgåstårta med dricka/cider/lättöl (de som inte ville ha smörgåstårta fick frallor med pålägg), och efter det tårta med te/kaffe/saft

Hur dukade ni? På något speciellt vis? Vanlig "festdukning" inne i finrummet

Vad hade ni för dopklänning? Ny eller släktklänning? Samma dopklänning som jag och mina systrar döpts i

Hur var ni klädda? Finkläder (byxor + blus ena gången, klänning andra gången)

Som jag skrev.

Var och en gör precis som den vill och känner med sitt barn och dop vs namngivningsfest.

Nu för tiden skriver du, har man inte i alla tider blivit medlem i svenska kyrkan genom dop?
Det är ju fortfarande så att ett medlemskap inte tvingar in någon att vara aktiv i kyrkan eller att bli troende så som det låter på många som emotsäger sig ett dop.

Senast ändrad:

"Förr" blev alla medlemmar i kyrkan när de föddes, dopet var bara en symbolisk rit i princip. Sedan fick man gå ur kyrkan på eget initiativ om man inte kände för att betala medlemsavgiften till klubben man inte hade intresse av, sas.

Numera kan man välja helt fritt att gå med eller inte, och inträdet sker genom dopet.

Men det här hör egentligen inte till tråden alls, det är en annan diskussion. :)

Vi döpte vår son i kyrkan.
Vi hade tre faddrar, varav en var 'gudmor'.
Gudmor bar Tor, och Tors ena fadder bar korset, den andra hällde upp dopvattnet, jag och min sambo gick bara med och svarade på de få frågor som ställdes.

Vi bjöd ändast våra familjer + våra far o kor föräldrar. vi blev ändp 25 vuxna och 6 barn...;)

Vi bjöd på hemmagjord smörgåstårta och sen hade vi beställt tårta till efterrätt, vi hade vanlig festdukning.

Allt gick väldigt bra och var väldigt smidigt.

Tor bar min familjs dopklänning och vi var lagom uppklädda.(han kavaj, jag kjol;))

"Förr" blev alla medlemmar i kyrkan när de föddes, dopet var bara en symbolisk rit i princip. Sedan fick man gå ur kyrkan på eget initiativ om man inte kände för att betala medlemsavgiften till klubben man inte hade intresse av

Det ändrades 1996.

Men inget annat har ändrats i själva dopet som gör att dopet anses vara mer eller mindre symboliskt rituellt, förutom medlemskapet.
Dvs det är fortfarande inte tvingade för barnet i fråga att bli aktivt troende och barnet kan sedan välja om den vill gå ur kyrkan.

Men det här hör egentligen inte till tråden alls, det är en annan diskussion. :)

Nej precis, var förälder gör som dom själva vill :)

Senast ändrad:

Alltså, för mig är dop mer än att man välkomnar barnet till världen och har det trevligt med släkt och vänner. Det är även vad svenska kyrkan skriver om dopet på sin hemsida. Det är ju en religiös cermoni. Jag kan inte förstå hur man som icke troende kan stå och lova sin trohet till gud och jesus, fast man inte gör det.

Det finns lixom inte i min värld att stå där och ljuga för så "har alla andra gjort".

Kan inte ni icke troende som döpt eller kommer döpa era barn förklara det för mig?

För den som är icke troende och vill döpa kan man b.la. få hjälp här

Varför ska man behöva förklara det för dig egentligen ?

Varför känner du ett behov av att nästan "dumförklara" ( hittar inget bra ord ) dom som väljer dop bara för att du själv inte är av den åsikten.

Kan du inte bara acceptera att föräldrar själva får bestämma över hur man ska namnge sitt barn?

Jag kritiserar ju inte dig för de val du tagit rörande ditt barn.

/ C som inte bestämt än hur vida det blir dop eller namncermoni, men som är lite less på denna återkommande diskussion.

Det är ju en religiös cermoni. Jag kan inte förstå hur man som icke troende kan stå och lova sin trohet till gud och jesus, fast man inte gör det.

Bara för att man inte är det religiösaste som går i ett par skor innebär det ju inte att man per automatik är "icke troende" och även om du inte kan förstå det, borde du ha så pass hyfs att du ändå respekterar det :cool:

TS:

Vi har döpt alla våra tre barn med mat & fika efter dopet för familj och närmaste vännerna.

De två äldsta döptes i kyrkan. Sonen här i "vår" kyrka och dottern tillsammans med sin jämnåriga kusin i den kyrka som finns nära mitt föräldrahem.

Yngsta dottern blev döpt utomhus på fäbovallen här uppe i skogen och dopfunten var ett förgyllt fällhorn av älg, fastskruvar på en naturlig tregrenad gammal stock. Helt underbar upplevelse och funten finns kvar där uppe i våran fäbostuga :love:

Alltså, för mig är dop mer än att man välkomnar barnet till världen och har det trevligt med släkt och vänner. Det är även vad svenska kyrkan skriver om dopet på sin hemsida. Det är ju en religiös cermoni. Jag kan inte förstå hur man som icke troende kan stå och lova sin trohet till gud och jesus, fast man inte gör det.

Det finns lixom inte i min värld att stå där och ljuga för så "har alla andra gjort".

Kan inte ni icke troende som döpt eller kommer döpa era barn förklara det för mig?

För den som är icke troende och vill döpa kan man b.la. få hjälp här

Men du, NI gjorde ett val, gällande ER namngivningsceremoni, du måste väl ändå kunna acceptera att andra tycker och tänker på ett annat sätt, utan att de ska behöva förklara det för dig?!

Vad menar du med att "stå och ljuga"? Måste alla då som döper sina barn vara kristna ut i fingerspetsarna, gå i kyrkan varje söndag och i det närmsta vara präst? Eller var går gränsen enligt dig ?

:)

Senast ändrad:

Jag är av den fasta övertygelsen att folk gör göra precis hur de vill.

För mig är det av stor symbolisk betydelse att INTE döpa barnen. Jag tror inte på arvsynden. Jag tycker att det är alldeles galet. Så för mig är det totalt motbjudande att döpa barnet just av den anledningen. Sen finns det naturligtvis de som inte bryr sig lika mycket eller som en VET vad dopet handlar om. För många är det just namngivning, för andra är det ett tillfälle att visa upp sitt barn och samla släkt och vänner (som jag anser att man kan göra utan själva dopet).

Jag struntar också i att döpa mina barn av respekt för de människor som det faktiskt är viktigt för av de symboliska och kristna orsakerna.

Tyvärr är jag litet trångsynt och har svårt för de som döper sina barn utan eftertanke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 606
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar