Sv: Don Primeros avkommor
Hej, hej!
De godkända hingstarna känner jag naturligtvis till. De tre som blev godkända här i Sverige har gemensamt att de alla har riktiga supermammor som lämnat bra (och bättre) tidigare, med andra hingstar. Jag menar inte att det inte visar att DP är en bra hingst, men han verkar kräva väldigt bra ston för att det ska bli något bra av avkommorna. Vilka svårklasshästar har han lämnat (förutom stoet som har gått Int I som det står om på hemsidan)? Han borde som sagt ha en hel del avkommor i toppskiktet, sådana som tävlar WC, mästerskap?
Tyder det på att han inte är har det lättaste temperamentet, eller? En häst som är utbildad av K R borde vara välutbildad och därmed lättriden, om den har ett bra grundtemperament? Hans ryttare här i Sverige har tävlat svåra klasser på andra hästar. Är det ingen som vet varför det gick så dåligt för honom på tävling? Någon som har sett honom ute på tävling? Jag vill inte låta så här kritisk, jag är/var faktiskt intresserad av att betäcka med honom, men nu blir jag lite extra misstänksam eftersom det är så svårt att få bra svar på frågorna...
Varför åkte du inte till Markebäck i onsdags o såg honom där. Han visades tömkörd av Anders Eriksson på ett mästerligt sätt.
Han är mjuk o fin o har ett otroligt temperament.
Avkommorna som visades var jättefina.
Funderat på De Niro?
Han har ju lämnat åtskilligt med presterande avkommor.
Du undrar varför han inte lämnat mer avtryck internationellt... han användes kanske inte så flitigt i aveln när K R tävlade honom. O avkommorna borde ju iaf bli runt 10-12 år innan man ser dem i WC osv. De kanske helt enkelt inte hunnit dit.
När jag pratade om Europa blupen så var det i Holstein förbundet han gått om sin far o han toppar i Danmark o Sverige o i hnnover är jag osäker men jag har för mig i top 3 iaf.. Finns det några mer som faktiskt behöver räknas?
Angående hans temperament så brukar Donnerhall o Florestan blod tala för sig självt. Finns det avkommor efter dessa herrar med dålig ridbarhet o temperament så kan jag lova att det kommer från mödernet.(till 99.5%)
Mitt sto som är på Markebäck nu för betäckning med honom har fått gångartsdiplom o poängen 985997.
Hon har en fosterskada på ett framben som drar ner på hennes betyg. Hon har 5 syskon som ingen fått under 7 på ben o själv 4 avkommor som alla har bra ben. Så det är jag inte orolig för.
Jag vill förbättra galoppen o är nöjd om inget hos stoet försämras till avkomman.
MEN...hon är 17 år o jag är medveten om att hennes typ poäng kan komma att förändras på avkomman då man inte längre har samma typ mall nu som när hon bedömdes.
Du säger att blupen inte är allt. Sant... MEN den är det mest kompletta avelsverktyg vi har att tillgå.
I blupen är det hingstens meriter, förfädernas meriter(deras avkommor), samt hingstens avkommors meriter medtagna.
Ju bättre stam o avkommor desto högre blup.
Det är en ren omöjlighet att komma upp i hans blup poäng utan avkommor som är mycket bra.
Blupen talar om vad han förväntas nedärva utifrån stam, sina meriter o avkommornas.
Ta ditt stos blup o plussa på alla hingstens o dela sedan alla siffror med 2 så har du vad du kan förväntas få för blup på avkomman.
Men självklart finns en felmarginal o hur hög den är ser du på medelfelet på hingsten o stoet tillsammans delat med 2. Ju fler visade avkommor ditt sto har desto lägre medelfel har stoet.
Tror inte du gör ett dåligt val om du väljer DP. O om ditt sto inte är gammalt så är det ju inte hela världen att passa på att pröva o se vad det blir.