Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Han premierades 1987 i Oldenburg. Borde betyda att äldsta avkommorna är födda 1988 och framåt?

Men detta "anses" utgår ifrån hans höga blup, och säkert kort är att han ger välproportionella avkommor med bra ridbarhet

Jo vi hör alla hyllningarna:D

Jag kollar internationella o nationella (Tyska bl a) tävlingar ganska noga (bl a på olika resultatsidor typ Equipe).
Men som sagt man missar förstårs en hel del. Men tanke på att så många vågar sig på att rekomendera hingstar (bl a Don Primero) hit o dit på detta forum så skulle man kanske kunna hoppas på att det skulle komma fram mer fakta.
I detta fall är ju hingstägarens egna hemsida under all kritik.
Texten om hingsten är inklippt från en annan hemsida, där texten är hämtad från en annan hemsida o s v.
Men det viktigaste är att man själv är nöjd med hingstvalet och avkomman:) .
Det är ju bra och helt okej att man tycker olika. Tänk vad trist om alla skulle åka till samma hingst!:)

Men det är lite intressant iallafall med rykten och skvaller om hingstarna - en del sänks i gyttjan och andra höjs till skyarna - ibland utan att man kan se orsakerna.
Oj nu börjar TVsändningen!

Får väl bidra med en avkomma, den enda jag sett på nära håll. Mamman ej visad (vad jag vet), men "medelmåttig".
Avkomman fick riktigt trevlig typ (bättre än mamman) och helt klart bättre gångarter. Dock inte heller visad (vad jag vet).

Smutskastning? Vad har jag skrivit som kan kallas för smutskastning, dvs osant skitsnack? Den som skrivit mest felaktigheter här är väl du? Du skrev att DP "leder europa-blupen", något som inte ens existerar. Sedan skrev du att han leder Danmarks blup, ett land som han inte ens är godkänd i (de försökte faktiskt få honom godkänd där, men han blev det inte).

Många av de avkommor som jag har sett är de "kändisavkommor" som redan finns uppräknade här. En del andra är kompisars, eller kompisars-kompisars, sådan jag har sett ute på träningar osv... Några hästar har jag bara slagit upp resultaten på, och de har jag inte sett i verkligheten.

Jag vet inte vilka avkommor du såg på hingstvisningen som du skrivit om flera gånger, men de avkommor som hingststationen själva fött upp efter DP har fått sämre poäng än sina mammor såvitt jag kan se. Rätta mig gärna om det är fel.

Jag vet inte om DP har en hel bunt med avkommor som går GP, det är därför jag frågar här (eftersom inte ens hingstägaren verkar veta om dem i så fall, så är det inte så konstigt att jag inte känner till dem). Ni verkar inte heller känna till några, men det är väl inte mitt fel, så varför tycker du att jag smutskastar?

Att ifrågasätta den svenska blupen är jag nog inte ensam om, den är ett bra hjälpmedel, men ingenting som ger en absolut sanning, och det visar inte vilken hingst som är den bästa dressyrförvärvaren i alla kategorier. I DPs fall så räknas det mest in 3-åringar, vilket kanske inte alltid säger allt. Eller? Men förlåt att jag klampade in här och vågade ställa frågor som tydligen belyste saker som trampade på ömma tår... Jag ville bara ta reda på så mycket saker som möjligt innan jag bestämde hingst till stoet.

Så, nu kan ni fortsätta att buga och bocka för varandra. Har ni förresten hört talas om Kejsarens nya kläder?

Jag har själv erfarnhet av Masterhästar - har bla 4 i stallet med honom som farfar (3 ridponnyer och ett halvblod)
Tycker att det säger en del positiva saker om en hingsts temperament när avkommorna och deras avkommor kan ridas av barn...

Nu drog du förhastade slutsatser igen :smirk: . Jag är 19, ridit internationellt på ponny och nationellt storhäst, så jag ser mig inte precis som ett barn.
Har 2 av ridponnyerna på tillridning hos mig just pga att de _är_ för svåra för barn :smirk: . Storhästen har vi haft mkt jobb med för att komma dit vi är idag då hon också är svårriden och stor. Den tredje ridponnyn skulle jag aldrig låta ett barn leda då den inte iheller är "barnsäker" i hanteringen...

Senast ändrad:

I mina ögon så är man i stort sett ett barn när man är 19 :smirk:
Men nu var det inte just dig jag tänkte på utan på att folk använder den stammen i ridponnyaveln. Det finns fler än du här i världen ;)

När har jag förresten dragit förhastade slutsatser tidigare? Eftersom du skrev "igen", menar jag?

Den åsikten får stå för dig då.
Pappan till dessa ponnyerna har lämnat mkt fint och lovande, men de jag har sett (dessa tre som är mkt lika och har totalt olika möderne och det fått höra om ett par andra avkommor) så får de gärna lite mer nerv och inte alltid den utmärkta barnponnyn...- däremot super tävlingsponnyer. Detta är endast min uppfattning, men avkommorna blir ofta ganska mkt från pappan, och då även nerven.
Jag vet mkt väl att jag inte är ensam, du anklagar fel person för att vara ego :D (inte menat att du skulle vara det då!)

Igen berodde på dina slutsatser förut om DP och hans nedärvning

Senast ändrad:

Nu är det allt du som drar förhastade slutsater, var har jag anklagat dig för att vara ego? Jag upplyste dig om att det inte var dig som jag kallade för "barn".

Okej, ursäkta, missuppfattning av mig! (Så svårt ibland det här med diskussion över internet, lättare uppfatta rätt mening irl :p )

Ett rykte jag hört är att DP ger 3 åringar som bedöms med mycket hög typpoäng men sedan blir de lite för bastanta och överbyggda med korta framben. Gångarterna finns dock kvar. Kanske kan de ryktesvis korta frambenen vara en orsak till att samlingen får svårare att gå igenom och därmed ger färre hästar i svår klass? Det är som sagt bara ett rykte (har själv inte ens sett honom "live") och bör definitivt tas med en nypa salt.

Vad i mina "slutsatser" (har jag haft några sådana) är förhastat? Jag har ställt frågor, ville ha exempel på där han lämnat avkommor som blivit högre bedömda än sina mammor. Sedan ville jag veta om han har några avkommor som går högre klasser än Int I. Jag tror att jag har fått svar på mina frågor så gott det går nu, ni verkar inte ha så mycket mer info att komma med. Synd, jag hade hoppats på mer eftersom DP ofta rekommenderas av flera personer här inne och då antar man väl att de som rekommenderar vet vad de pratar om. Tydligen var det inte så, de har läst reklamen på hemsidan och sedan nöjt sig med det. Jag vill gärna veta mer än så innan jag betäcker. Jag får leta vidare på annat håll så får jag väl se om jag hittar några avkommor som går de högsta klasserna.

När du säger det så har en ganska stor andel av de avkommor jag sett haft korta framben, eller "långa bakben", som jag har hört att de fått i kritiken ett par gånger. Vet inte om det kan ha att göra med svårt för samling, men det är inte helt omöjligt att det har det, antar jag. Det är lite sånt som jag oroar mig för, att de är bra och ridbara i lätta och medelsvåra klasser, men att det sedan är något som saknas för mer samling. De verkar lugna och fina som unghästar, men de kanske blir "för lugna" och har för lite energi och förmåga att samla sig i de högre klasserna? Detta är spekulationer från min sida, inga slutsatser!

I tråden hingstvisningar namnger jag de avkommor jag såg efter honom på markebäcks visning.
Det var även där på visningen som det sas att han toppar statestiken i europa o har gått om sin far.

Även om han premierades - 87 så är väl det inte säkert att han gick in i avel direkt???
Vi har ju även hingstar i Sverige som tävlar först o avlar sen.
Kanske var han inte så populär i början eftersom han inte är så stor, vad vet jag...
Det är det jag funderar på...hur gamla är den första riktiga kullen idag?

Senast ändrad:

Råkade bli dubbelt, segt system...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur gamla "den första riktiga kullen" är idag, men han har en godkänd hingst som är född 1994.
För övrigt så leder varken han eller Donnerhall någon "Europastatistik".

Det kanske skulle vara något att fundera på. Tack för förslaget! Han är inte heller så himla stor själv och verkar ha lämnat betydligt bättre!

Får man ödmjukt föreslå att du försöker matcha hingsten till stoet i stället för att tro att hingstar på världsrankingen ger en bättre avkomma? Eller ett ännu bättre förslag: köp en färdig häst! Den hingst du efterlyser finns inte. Jag kan bara komma på en som passar beskrivningen, och det är Donnerhall, och han är död. Eller möjligen Florestan, som dock har en betydligt ojämnare nedärvning. Master lämnar inte heller gp-hästar på löpande band...

Jag får leta vidare på annat håll så får jag väl se om jag hittar några avkommor som går de högsta klasserna.

Ja, det gör alla andra när vi väljer hingstar, det är ju inte så att vi ska göra jobbet åt dig! Ödmjukhet verkar inte vara din starka sida, kan man lugnt säga. Det är faktiskt ditt sto - och just stoet är den avgörande faktorn för vad det blir för föl - och henne har vi inte hört ett ord om i den här tråden. Intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka