Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Nej, ok. Tack ändå. Då hade du tyvärr inte svaret på min fråga, att han har avkommor i ST G och Int I visste jag redan, men jag förstår givetvis att du inte orkar kolla upp alla.

Några avkommor som gått GP har ju andra redan länkat till.

Men varför ska vi försvara och försöka sälja DP till dig? Tror du inte på att hingsten duger så är det bara att välja en annan. Att sitta där på rumpan och förvänta sig att folk ska leta fram infon gratis, bara för att du inte orkar själv..
Jag tycker som jag skrivit att DP verkar vara en mycket försnäm hingst som bara ska användas så mycket det går så länge han finns kvar, men det behöver ju inte betyda att alla behöver tycka det..
U

Nu vet jag inte vad du menar, har jag bett någon "sälja DP" till mig? Jag hade några frågor kring honom som jag tyckte jag kunde kasta ut här på forumet. Hade jag tur så skulle någon/några här kunna svara på dem. Speciellt eftersom så många här inne verkar gilla honom och rekommendera honom. Nu var det inte så till en början, utan det var en del som verkade tycka att "han är jättebra" utan att kunna svara på mina frågor. Att han ligger högt i svenska blupen och att han är elitpremierad här, det visste jag redan och det var inte det jag frågade efter. Kan man inte svara på frågorna så behöver man inte svara, eller hur? Varför svarar du i den här tråden tex, tydligen för att klaga på att jag ställer frågor om en hingst. Du har inte tillfört någon ny information. Har du aldrig använt det här forumet för att ställa frågor till andra?

Jag kan faktiskt inte låta bli att fundera på om du har någon hingst i bakhuvudet som skulle vara lösningen på alla ston.. Den perfekta matchningen som garanterar en svårklassavkomma oavsett om stoet i fråga har särskilt stora möjligheter att producera en GP-avkomma. Har du lösningen så dela gärna med dig!
Var har jag skrivit att det finns en hingst som passar alla ston? Och var har jag skrivit att jag vill ha en hingst som garanterat lämnar en svårklassavkomma? Det måste det väl vara tillåtet att jämföra olika hingstars avkommor, tex genom att kolla hur stor % av avkommorna som är placerade i de högsta klasserna. Anledningen till att jag frågade just det är att just den informationen verkar svår att få tag i när det gäller DP. Andra hingstar som jag är intresserade av har jag hittat fler svårklassavkommor till, trots att de antagligen betäckt mindre. Det måste väl vara tillåtet att reflektera över detta?

Tror du inte att jag vet att det finns alldeles för få ryttare i det här landet för att alla hästar ens kan få chansen att utbildas dit? Mitt sto har för övrigt redan visat att hon kan lämna svårklassavkommor.

Nu vet jag inte vad du menar, har jag bett någon "sälja DP" till mig? Jag hade några frågor kring honom som jag tyckte jag kunde kasta ut här på forumet. Hade jag tur så skulle någon/några här kunna svara på dem. Speciellt eftersom så många här inne verkar gilla honom och rekommendera honom. Nu var det inte så till en början, utan det var en del som verkade tycka att "han är jättebra" utan att kunna svara på mina frågor. Att han ligger högt i svenska blupen och att han är elitpremierad här, det visste jag redan och det var inte det jag frågade efter. Kan man inte svara på frågorna så behöver man inte svara, eller hur? Varför svarar du i den här tråden tex, tydligen för att klaga på att jag ställer frågor om en hingst. Du har inte tillfört någon ny information. Har du aldrig använt det här forumet för att ställa frågor till andra?

Nej jag svarade lite tidigare, innan jag läst dina sista inlägg, där du fick lite siffror, namn och klasser på hästar. Det var när du bara fått siffror.
Jovisst har jag ställt frågor om hingstar, men inte klagat på att hingsten är överreklamerad bara för att kunderna, stoägarna som bara sitter för skojs skull och hjälper till, inte kunnat all info om hingsten.
Så anledningen till att jag svarade på ett par av dina inlägg i den här tråden är att jag fick intrycket av att lämnar inte hingsten bättre avkomma än stoet i alla kombinatiuoner så är det ingen bra hingst. Kan vara att jag missuppfattade det hela.

Personligen har jag inget med DP att göra, har inte ens umgåts med någon avkomma, men det är ju tydligt att han med färre chanser visat att han duger mer till än de flesta andra hingstar gör med fler ston.
U

Och.. Hur kommer det sig att DP hamnade i Sverige?
Hans nuvarande ägare köpte honom för att han skulle tävlas av en svårklassryttare som hon ville sponsra med en bra häst. Sedan gick det väl inte så bra för dem. Ägaren hade de pengar som krävdes för att köpa in honom helt enkelt.

Själv misstänker jag att hans lilla format bidrog till att han såldes.
Det krävs t ex en högre mankhöjd för att stona ska kunna stamboksföras i Tyskland än i Sverige (154 m). Det finns inte många hingstar som marknadsförs som under 165 i Tyskland, hur höga de i verkligheten är är en annan fråga.....

Det måste det väl vara tillåtet att jämföra olika hingstars avkommor, tex genom att kolla hur stor % av avkommorna som är placerade i de högsta klasserna.

Du kan ju inte få fram procent om du inte har totalt antal betäckta ston. :crazy: Vilka hingstar har du jämfört med? Sedan jag begriper inte riktigt nyttan av att veta antalet svårklasshästar när man inte känner till mödernet, inte har sett dem i rörelse och inte vet vem som har ridit dem.

Tror du inte att jag vet att det finns alldeles för få ryttare i det här landet för att alla hästar ens kan få chansen att utbildas dit? Mitt sto har för övrigt redan visat att hon kan lämna svårklassavkommor.

Men det är ju bra, sådana ston vill jag se fler av :). Stoet är ju otroligt viktigt. Det är ju det fantastiska med en del stolinjer att det verkar inte spela någon roll vilken hingst som används, det blir kanon ändå.

U

men det är ju tydligt att han med färre chanser visat att han duger mer till än de flesta andra hingstar gör med fler ston.

Nu blir jag nyfiken - vad grundar du detta på?
Vet du hur mycket han (och andra hingstar) har betäckt i Tyskland?
Jättebra - det är info som verkar vara mycket svår att finna!
Vill du dela med dig av den infon?

Nu blir jag nyfiken - vad grundar du detta på?
Vet du hur mycket han (och andra hingstar) har betäckt i Tyskland?
Jättebra - det är info som verkar vara mycket svår att finna!
Vill du dela med dig av den infon?

Nej vad han betäckt i TYskland har jag ingen koll på alls, men de få ston han betäckt i Sverige verkar ha satt avtryck redan. Tyvärr är jag ingen DP-expert, har ingen koll på hur serviceinriktad han varit i TYskland. Tro nu inte att jag är expert på hingsten, nu blev det galet!
U

HUM, jag tror bestämt att det var därför jag frågade om någon visste hur mycket han har betäckt :angel: Men man kan anta att han betäckt mer än många, i Sverige stationerade hingstar.

Varför tror du jag frågade vad avkommorna blivit bedömda till OCH vad mammorna själva blivit bedömda till/lämnat tidigare...??

Varför tror du jag frågade om ni sett och känner till avkommor och deras möderne???

Kanske för att jag ville ha reda på just de här sakerna...

men det är ju tydligt att han med färre chanser visat att han duger mer till än de flesta andra hingstar gör med fler ston.
Fast det verkar, som sagt, som om de mest kända (de högst bedömda) avkommorna e DP har mammor som själva är bedömda högre än sina avkommor / har fått avkommor med andra hingstar som blivit högre bedömda. Ta tex Synovia (e D-Day) och jämför med DPs dotter med samma mamma. Synovia är högre bedömd, men båda vann väl Kungakannan? Är det då DPs förtjänst att hans avkomma är bra? Det beror naturligtvis både på honom och mamman, men bevisligen så har hon lämnat bättre avkommor (%) än vad DP gjort. Nu är detta bara ett exempel, men de flesta exempel som jag känner till visar faktiskt på att DPs bra avkommor här i Sverige ändå blivit sämre än sina stostammar.

HUM, jag tror bestämt att det var därför jag frågade om någon visste hur mycket han har betäckt :angel:

Men i Sverige finns ett heltäckande index, antal betäckta avkommor (tror att det är cirka 400). Där behövs inte enskilda exempel, det blir tvärtom missvisande att göra som du vill göra, eftersom du inte har någon annan hingst att jämföra med. Bättre är väl i så fall att åka runt och kolla på avkommor - bara siffror är ju rätt meningslösa.

Att få fram totalt antal betäckta ston i tyskland går inte på någon hingst. Alltså är det meningslöst att jämföra tex Weltmeyer med Don Primero. Det intressanta är väl i så fall vilka exakta korsningar som har fallit bäst ut - oavsett utbildningsnivå - och jämföra med stamtavlan på ditt eget sto. Eller söka på ditt stos härstamning och kolla just den typen av korsningar. Och jämföra ditt stos starka sidor med de avkommor vi faktiskt har sett, vi som har varit på många 3-årstester osv.

Nu är detta bara ett exempel, men de flesta exempel som jag känner till visar faktiskt på att DPs bra avkommor här i Sverige ändå blivit sämre än sina stostammar.

Jamen det är ju så du inte kan resonera, det blir fel statistiskt! Förstår du inte det? Syncyticas poäng från Kungakannan var för övrigt högre än den som stod här, om jag inte minns fel. Synovia har också haft halvbra siffror i tidigare bedömningar, för att sedan visa sig bättre i högre ålder.

Blup tar hänsyn till stonas poäng och härstamningar. Sådana orättvisor korrigeras alltså. D-day har ett mycket lägre blup än Don Primero på samtliga dressyregenskaper.

Jag vet inte om jag varit otydlig, men jag tror bestämt att jag vid flera tillfällen redan skrivit att jag sett ett antal avkommor i verkligheten. Eftersom jag i nästan samtliga fall har kunnat konstatera att avkommorna inte blivit bättre än sina mammor så ville jag ha lite exempel på när avkomman blivit bättre än sin stostam. Jag vet inte varför det är en så konstig fråga i era ögon. Jag har sett mer orelevanta och konstiga frågor på detta forum tidigare, och inte har de frågorna blivit så kritiserade. Beror det på vilken hingst man frågar om?

Har Synovia haft halvbra siffror? När då? De siffror jag har sett (som 1 eller 2 åring, och 3åring, sedan har jag sett henne på Flyinge vid ett flertal tillfällen) har inte varit "halvbra".

Jag vet inte om jag varit otydlig, men jag tror bestämt att jag vid flera tillfällen redan skrivit att jag sett ett antal avkommor i verkligheten. Eftersom jag i nästan samtliga fall har kunnat konstatera att avkommorna inte blivit bättre än sina mammor så ville jag ha lite exempel på när avkomman blivit bättre än sin stostam.

Nej, inte alls. Det beror på hur höga växlar man drar och hur man resonerar och du kan inte jämföra så! Du kan inte jämföra med stostammen, du måste jämföra med andra hingstars avkommor! Det vanligaste är att avkommorna inte blir bättre än mödrarna, därför att mödrarna inte nedärver sig. Bara i undantagsfall hittar man ston som lämnar bättre avkommor gång på gång!

Har Synovia haft halvbra siffror? När då? De siffror jag har sett (som 1 eller 2 åring, och 3åring, sedan har jag sett henne på Flyinge vid ett flertal tillfällen) har inte varit "halvbra".

Det blev rejält höjda på nästan samtliga punkter i kungakannan, tom på benen. Självklart bra poäng, men inte vinnarpoäng.

Någon som har koll på exakt hur många ston han har betäckt den där omdiskuterade herren?
Nej men det är klart, nu vet jag inte om jag ska ge D-Day det stora äran heller för att Synovia blev så bra. Det är mycket som ska klaffa med avel, många gener etc. Ska jag vara ärlig så håller jag i allmänhet DP betydligt mycket högre än DD, och vem vet, hade ett par andra spermer träffat några andra ägg så kanske resultatet hade varit omvänt.. Och vem vet, det KAN ju vara att stoet faktiskt var en bättre matchning med D-Day, det behövs nog fler föl för att bestämma huruvida den ene hingsten är bättre än den andre..

Jag har tex 2 syskon, en syster och en bror. Brodern är energisk, atletisk, på gränsen till mager, mycket målmedveten. Syster är smal på gränsen till mager, mycket målmedveten, inte så atletisk. Jag är välmusklad, lättfödd, drömmare. Syster är den vackra, jag den halvtokiga och brodern är familjens atlet. Vi har samma mamma o pappa.. Vilket betyder att om mina föräldrar förväntade sig en sådan som systern eller brodern när de producerade mig så hade de blivit djupt besvikna ;)
Syster liknar mormor
Brodern liknar morfar
Jag liknar farfars syster ;), eller pappa om vi ska förenkla

U

Don Primeros avkommor är tillräckligt gamla och han har betäckt mer än de flesta hingstar som finns i Sverige. Dessutom finns det ju gott om bra ryttare och utbildare i Tyskland, det är därför som det är så förvånande att det verkar svårt att hitta avkommor i GP efter honom.

Men som sagt man missar förstårs en hel del. Men tanke på att så många vågar sig på att rekomendera hingstar (bl a Don Primero) hit o dit på detta forum så skulle man kanske kunna hoppas på att det skulle komma fram mer fakta.
I detta fall är ju hingstägarens egna hemsida under all kritik.
Texten om hingsten är inklippt från en annan hemsida, där texten är hämtad från en annan hemsida o s
Nu har jag följt denna tråden och dina kommentarer länge nog och maken till dubbelbottnad vända kappan efter vinden karaktär har väl sällan tidigare skådats. Så nu måste jag bara vad Don Primero gjort dig för ont? Han har uppenbarligen avkommor på världsrankingen och avkommor som tävlar Grand Prix och därinunder och det verkar liksom inte duga å dina vägnar.

Det är tydligen skillnad på hingstar och hingstar i din värld för när den av dig omtyckte och av mig och många andra så starkt ifrågasatta xx debatterades har du trots hans omkringflackande och floppiga avelskarriär runt i Europa, och frånvaron av tävlande avkommor försvarat honom med näbbar och klor.
Du har lyft fram den enda avkomman - av vad som enligt betäckningssifrorna som uppgetts borde vart runt 200 det året - som kom med på en elitauktion som en verifikation på denna hingts suveränitet som han mig fortfarande inte bevisat ett endaste dugg av.

Så vad skiljer Don Primero från denna häst förutom att nummer två är en som du gillar och ingen som jag tänker debattera om utan jag vill helt enkelt veta vad skillnaden är?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur