Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Men blupen säger fortfarande inte allt...

Men den säger precis det som du har frågat efter när det gäller avelsframsteg och nedärvning! Den är matematiskt beräknad efter konstens alla regler när det gäller just poäng och jämförelser med ston och andra hingstar och deras avkommor.

det som är intressant om man tittar på avkommorna är vilka attribut som man vanligen kan räkna med att få av honom, och kombinera dessa med rätt sto. Om du har "fel" sto kanske du får en för liten häst av fel typ, med grov hals och korta ben, tex. Det är sådant du borde ta reda på, i mitt tycke.

Men blupen säger fortfarande inte allt...

Nej det gör den inte, jag har slitit mitt hår ett par gånger för att den hävdar att mitt sto är mindre och sämre än vad hon är :rofl: (inte visad så det kan bero på det), men å andra sidan ska det ju vara vad hon förväntas att leverera vid en betäckning och inte hur hon blev. Jag vet inte helt.. Genitik är mer komplicerat än så, men en fingervisning.
En hingst som ligger mycket bra i samtliga Blup-tabeller är ju Briar, är han lika fantastisk som Blup säger att han är? Vet att det är en ny tråd, men det verkar helt otroligt.
U

Jag kommer inte ihåg hur höga poäng Synovia fick på Kungakannan på Strömsholm, men här är poängen från 3årstestet (jag antar att du menar att hon fick ännu högre poäng på Strömsholm):

Synovia e D-day (3årstest):
9 9 7 8 9 9 = 51 p
(Som 4åring fick hon 8 8 8 9 10 vid hand och 10 på galoppen)

Sympatica e Davignon (3årstest):
9 8 7 9 10 8 = 51 p

Syncytia e DP (3årstest):
9 8 7 9 8 8 = 49 p

Dessa tre har alltså samma mamma. Man kan ana att mamman är ett sto som lämnar bra med vad som helst... Detta är bara ett exempel, men nog är det så att de flesta av DPs kändisavkommor har otroligt bra mammor, där hingsten kanske spelat mindre roll.

Men hallå, tror du inte att jag matchar stoets egenskaper mot olika hingstar? Hur många gånger ska du ta upp det? Jag har inte tvingat dig att svara i den här tråden. Kan du inte svara (vilket du tydligen inte kunnat) så behöver du inte svara, så enkelt är det! Dra inte in mitt stos egenskaper i mina frågor om en avelshingst. Jag är mycket medveten om mitt stos fördelar och nackdelar, tidigare avkommor, hennes stostam osv. Jag frågade dels med tanke på ett specifikt sto, men jag frågade även i allmänhet, vad har han lämnat i GP, vilka avkommor har han vars mammor blivit bedömda osv. Det kan knappast vara värre att fråga det, än många andra frågor som ställs på detta forum.

Dessa tre har alltså samma mamma. Man kan ana att mamman är ett sto som lämnar bra med vad som helst... Detta är bara ett exempel, men nog är det så att de flesta av DPs kändisavkommor har otroligt bra mammor, där hingsten kanske spelat mindre roll.

Ja, Synovias mamma lämnar helt klart bra med Donnerhallblod, som det verkar, oavsett vilket det är. Men man kan inte säga att de flesta av dp:s avkommor har otroligt bra mammor. Vissa har det förstås, men det är samma sak med Masters och Briars och andra hingstars bästa avkommor eller vem du nu än jämför med.

Han förbättrar och stämplar avkommorna betydligt mer än andra gångartshingstar. Don Schufro är tysklands bästa avelshingst - och han är blodidentisk med Don primero. han toppar danskt index och svensk 3-årsstatistik. Det är inte slumpen. Dessa hingstar har inte tillförts mycket bättre ston än andra.

Nej, du får ge dig med den teorin. Det finns inget som tyder på att Dp har fått mer hjälp från stona än andra hingstar.

Säger det igen... I de allra flesta exempel som jag känner till så är det så det förhåller sig. Men nu orkar jag inte ta den diskussionen igen, dags att sova...

Det kan knappast vara värre att fråga det, än många andra frågor som ställs på detta forum.

Nej, jag beöver inte svara, men jag begriper inte hur du tänker.
du är inte förtjust i dp:s typ. Du tror inte att han lämnar gp-avkommor. och du söker en hingst som ska förbättra stoet, och genom exempel har du fått för dig att dp är sämre än andra i det avseendet (tvärt mot statistiskt underlag!). Varför tittar du på dp över huvud taget? Mest för att jag och andra har rekommenderat honom, skriver du. Men det är väl inte att matcha mot stoet alls?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag beöver inte svara, men jag begriper inte hur du tänker.
du är inte förtjust i dp:s typ. Du tror inte att han lämnar gp-avkommor. och du söker en hingst som ska förbättra stoet. Varför tittar du på dp över huvud taget? Mest för att jag och andra har rekommenderat honom, skriver du. Men det är väl inte att matcha mot stoet alls?

Var har jag skrivit att jag är intresserad av att betäcka med DP för att du har rekommenderat honom? Vad du tror mycket om dig själv! Jag lever oftast i verkligheten, och DP är en "snackehingst" och har högt blup, antagligen mestadels pga att avkommorna ofta fått klass I på treårstest. Eftersom jag inte har så stora bekymmer med storleken och typen så tänkte jag att det kunde vara intressant att titta närmare på DP. Jag ville bl a se vilken sorts ston han kunde "förbättra", främst då gångartsmässigt, eftersom typ och storlek inte är det bästa på honom. Jag hade dock svårt att hitta bra exempel på när han faktiskt gjort ett lyft gångartsmässigt (eller överhuvudtaget). När jag kollat upp det "i verkligheten" så långt jag kunde så konstaterade jag även att varken jag eller hingstägaren (för i så fall borde hon göra reklam för dem) kände till speciellt många som går svår dressyr. De jag hittade gick som högst Int I, vilket inte är speciellt imponerande med tanke på avkommeantal (okänt, men man vet att han betäckt en hel del genom åren) och deras ålder. Efter att ha frågat runt "i verkligheten" så konstaterade jag att ingen runt omkring mig hade varit tillräckligt ihärdiga för att hitta dessa (inte allt för många som hittills hittats) avkommor som gått högre. Därför slängde jag ut frågorna här på forumet. Så, behöver jag förklara min otroliga fräckhet mer ingående, fler gånger, eller?

Jag tror säkert att det blir en fin unge! Men du, har du någonsin sett ett nyfött föl som är lågställd och grov? Grattis, lycka till i varje fall!

Vad e detta för pingismatch? :confused:
Alltså, som jag uppfattat nu under trådens gång - du kom och ställde frågor till oss om DP, visst inga problem. Men när vi inte fann den information som du krävde att vi skulle hitta till dig så börjar du direkt anklaga DP för att vara en dålig hingst och förärvare? :confused:

Vi lyckas skrapa ihop lite poäng här och där, och utifrån det drar du en egen utvärdering som strider helt emot Blup och all dokumenterad info. Varför gör du detta?
Nej, Blupen berättar inte att ditt sto kommer få en GP-häst bara för att du betäcker med DP :smirk: , men det visar tydligt hur mkt bättre han är generellt i sin förärvning i förhållande till de andra hingstarna.

Nu fann Cyllene :bow: alla framgångsrika ekipage på svår nivå, och vi vet att han har mer än flera GP-avkommor. Vad vill du nu veta eller måste du hålla på din åsikt för stolthetens skull? Kämpa så frenetikst med näbbar och klor? Vi är inte här för att se till att du tillslut vill betäcka med DP, att "sälja honom till dig" som pastejja så riktigt sa.

Är det verkligen nödvändigt för dig i detta läget, när det står på pränt överallt om hans avkommeresultat, att fortsätta försöka smutskasta en så otroligt bra hingst? :confused: Det är bara fruktansvärt slöseri med tid ;)

knapplån

Nu har ni nog spårat ur lite väl mycket va? Jag har raderat ett antal inlägg som var långt över gränsen för forumreglerna.

OM ni tar en trevligare tonart så får ni gärna fortsätta diskutera hingsten ifråga - i en ny tråd, här sätter vi punkt!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur