Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

43 placerade i svår klass, inte illa :bow: .

Undrar vart TS tog vägen när det gick att bevisa att avkommorna inte var så pjåkiga :cool: ?

Jag vill inte förta hans storhet som förävare men det är bra att veta att i Tyskland räknas svår klass från St Georg.

Oroa dig inte, jag läser. Men mina frågor verkar väcka ont blod, märkligt. Kanske jag vågar mig på en fråga till i varje fall:

Cyllene: Hur många av dessa 43 avkommor är placerade i GP? Vet du hur många han har betäckt sammanlagt? Tack på förhand.

Enligt Avelsfantast så räknas tydligen St G som svår i Tyskland, men endast som medelsvår i Sverige väl? Det gör rätt så stor skillnad, dessutom har jag redan skrivit att jag vet att han har avkommor upp till Int I.

Oroa dig inte, jag läser. Men mina frågor verkar väcka ont blod, märkligt. Kanske jag vågar mig på en fråga till i varje fall:

Det är för att du sedan trådens början nagelfarit hingsten, men inte diskuterat ditt sto över huvud taget, vilket de flesta seriösa uppfödare gör.

Varför måste mitt sto diskuteras för att jag frågar om en hingsts förvärvning?? Jag ville veta saker om HANS avkommor, vad mitt sto har lämnat vet jag redan :p Jag har tänkt över och diskuterat mitt sto med flera seriösa uppfödare som har ston ur samma stam, så det har jag inget behov här. Däremot så ville jag veta mer om hingsten än det jag kunnat få reda på från hingstkatalog, hemsida, samt egna sökningar på nätet och bland kunnit avelsfolk. Jag har även, som jag skrivit tidigare, sett både hingsten och flera av hans svenska avkommor.
Men du verkar väldigt störd av att det rotas i DPs förvärvning, varför?

Senast ändrad av en moderator:

Ska jag gå igenom de där 43? :crazy: Oh my God!

Edit: Jag kan inte se alla dessa 43. Det gäller ju alla år, jag har bara tävlande 2005, och det var 190 st. Jag kan inte gå igenom alla dessa för att se vilka som gått GP.

Varför måste mitt sto diskuteras för att jag frågar om en hingsts förvärvning?? Jag ville veta saker om HANS avkommor, vad mitt sto har lämnat vet jag redan :p

Jag tror att en hingst som har fått flera hundra avkommor och ELIT har BETYDLIGT säkrare förärvning än ditt sto. Det är ditt sto som är den svaga länken, eller hur?

Men du verkar väldigt störd av att det rotas i DPs förvärvning, varför?

Därför att den är så oerhört väl dokumenterad och testad och blupad redan, medan ditt sto är helt okänt för oss, samtidigt som att kombinationen är bra är mycket viktigare än hur många avkommor dp har i svår klass.

Nej, ok. Tack ändå. Då hade du tyvärr inte svaret på min fråga, att han har avkommor i ST G och Int I visste jag redan, men jag förstår givetvis att du inte orkar kolla upp alla.

Några avkommor som gått GP har ju andra redan länkat till.

Ja, men det är inte du som ska välja hingst till mitt sto, så varför måste du veta något om henne? För övrigt så är hon också elitpremierad och har, som det verkar, ett större antal avkommor i svår klass än DP, rent procentuellt. Jag vill veta hur DPs förvärvning är angående storlek och förmåga att gå de högsta klasserna (ej MSv eller Int I). Jag vet inte om mitt sto påverkar hur hans avkommor har gått på tävling?

Ja, men det är inte du som ska välja hingst till mitt sto, så varför måste du veta något om henne? För övrigt så är hon också elitpremierad och har, som det verkar, ett större antal avkommor i svår klass än DP, rent procentuellt.

Nej, men ditt sto påverkar mest vad du får för föl! Varför är du så ovillig att diskutera ditt stos nedärvning? Du kan ju knappast ha samma säkerhet i statistiken? Dessutom kan vi kanske i så fall säga att nej, DET stoet passar inte Dp med, tror vi, vilket vore betydligt intressantare för dig än hans antal avkommor i svår klass, vilket har mest med ridning, träning och utbildning att göra.

Kollat några.

Dicaprio ue Espri - GP
Don Tamanjo ue Tiro - GP
Delphina ue Karon - GP
Domingo ue Argentan - GP

Kollade igenom ett 20-tal. Av dessa kanske 10 st som gått Int.I.

Ärligt talat så tror jag inte att du kan avgöra bättre vilken hingst som passar, än vad de som sett mitt sto, och avlat på stammen i generationer, kan.

Däremot så ville jag ha information om hingsten för att kunna välja mellan honom och ett par hingstar som jag redan har mycket mer information om.

Hittills har inte du gett mig någon information om DP än det som jag redan visste innan jag gjorde tråden. Du har bara varit aggressiv för att jag frågat och ifrågasatt DPs förvärvning, varför (igen)? Hur många föl har du själv fött upp, eftersom du anser att du kan ge bättre råd än folk som har hållit på med avel i 30 år eller mer?

Tack. Hade de andra 6 gått St G (var det så du menade)? Visste du hur många han har betäckt?

Ärligt talat så tror jag inte att du kan avgöra bättre vilken hingst som passar, än vad de som sett mitt sto, och avlat på stammen i generationer, kan.

Det finns många här som är mycket meriterade inom avel. Och som är smarta. Och som ffa har sett många av dp:s avkommor. Men glöm det, du verkar vara helt enkelspårig.

Det finns många här som är mycket meriterade inom avel. Och som är smarta. Och som ffa har sett många av dp:s avkommor. Men glöm det, du verkar vara helt enkelspårig.
Att många här har sett DPs avkommor var det som jag hoppades på. Det var därför jag frågade på det här forumet, men det som jag frågade efter var det väldigt svårt att få svar på, tydligen. Hade jag vetat det så hade jag givetvis inte gjort mig besväret att fråga, men du gör dig ett väldigt besvär med att skylla på mig för att inte du vet svaren. Jag är inte arg på dig för att du inte visste svaren, men du verkar väldigt arg på mig för att jag ställde frågorna.

Däremot tror jag inte att så många här inne har sett mitt sto, så varför ska vi diskutera henne?

Jag kan inte se hur många han betäckt. Det har inte tyskarna något offentligt system på.

Näe, St. G har hur många som helst gått. Många har placeringar i M, S och St. George.

Int. I hittade jag kanske 10 till som gått. Men då har jag bara kollat igenom max 40 st av 190!!

Ja, han har par stycken att gå igenom ;) . Du behöver inte fortsätta, jag tror att jag har fått en överblick nu. Tack!

Det var därför jag frågade på det här forumet, men det som jag frågade efter var det väldigt svårt att få svar på, tydligen. Däremot tror jag inte att så många här inne har sett mitt sto, så varför ska vi diskutera henne?

Jag tycker du fokuserar på helt fel saker, vilket flera andra har påpekat också, och drar knepiga slutsatser av statistiken. Ju högre upp i klasserna, desto fler felkällor.

Men som sagt var, glöm det.

Jag kan faktiskt inte låta bli att fundera på om du har någon hingst i bakhuvudet som skulle vara lösningen på alla ston.. Den perfekta matchningen som garanterar en svårklassavkomma oavsett om stoet i fråga har särskilt stora möjligheter att producera en GP-avkomma. Har du lösningen så dela gärna med dig!
Sedan är det ju så tragiskt att även om jag har en häst som kanske hade kunnat gå GP, så kommer hon nog inte få göra det för att jag inte kan.
Något som jag tycker mig märka är att många dressyrryttare som tävlar högre nivåer vill ha lite mer energi än vi vanliga dödliga hobbyryttare. DP är känd för att lämna mycket behagligt temperament, men kanske ger det inte tillräckligt med krut om man väljer honom till sitt flegmatiska mastodontsto. En tanke bara.. Avel handlar ju om matchning.
Något som jag blivit mycket förvånad över när jag kollar på bilder på avkommor är att DP faktiskt verkar kunna komprimera många långa stos avkommor. Det trodde jag inte alls efter att ha sett exteriörbilder. Fler som tänkt på detta?
Och.. Hur kommer det sig att DP hamnade i Sverige?
U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023