Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Varför kan inte du hjälpa till?
Du har ju skrivit om Don Primero i andra trådar. Dessutom har du ju själv frågat efter avkommor till D-Day och Warsteiner som tävlat högre klasser...Är det mer ok att ställa samma frågor om dem?:confused:

Mig veterligen finns det aldrig garantier i avel, men det gäller att göra oddsen så gynnsamma som möjligt... Jag trodde faktiskt att det skulle vara lättare att hitta fina avkommor e DP, med tanke på hur bra alla pratar om honom här. Men hittills så verkar ni mest ha lärt er en inmantrad ramsa utan att verkligen känna till VILKA alla dessa fina hästar är.

Eh... du idiotförklarar alltså oss (och ASVH) och tyska uppfödare för att vi inte har enskilda avkommors meriter i svår klass att ge dig? Vad är dina erfarenheter av avel, som är så dryg? Och varför ska sådana dumskallar som vi hjälpa dig över huvud taget?...

Varför kan inte du hjälpa till?
Du har ju skrivit om Don Primero i andra trådar. Dessutom har du ju själv frågat efter avkommor till D-Day och Warsteiner som tävlat högre klasser...Är det mer ok att ställa samma frågor om dem?:confused:

Vad har det med saken att göra? Det är ju inte precis så att jag tycker att folk är korkade som använder Warsteiner utan att ha info om alla hans avkommor (vem har koll på allt sådant?). Eller att jag kräver svar av andra på mina frågor. I Sverige är avkommorna fortfarande unga, och i Tyskland har åtminstone jag svårare att hitta data, eftersom jag inte kan språket. Enklast är i så fall att kontakta ASVH eller hingsthållaren. Hade jag tyckt att det var avgörande för vilken hingst jag hade valt hade jag gjort det. Att jag har rekommenderat DP är mest för de avkommor jag har sett på unghästtesterna, som har varit helt outstanding i förhållande till andra hingstars avkommor.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur gamla "den första riktiga kullen" är idag, men han har en godkänd hingst som är född 1994.
För övrigt så leder varken han eller Donnerhall någon "Europastatistik".

Donnerhall är världens främsta dressyrförärvare enligt statistik som tas fram av FEI baserat åp avkommornas tävlingsstatistik.

Här har du lite resultat på GP hästar e. DP som jag hittade på webben.

Jag har hittat att han har avkommor från -89
http://www.nominate.com.au/equest/MJones/donramiro.htm

Delphina 4 f.-94
http://www.cyberhorse.net.au/cgi-bin/tve/displaynewsitem.pl?20050607ddlingenhagen.txt

Don Duarte f.-94
http://www.dressagedirect.com/marikalnok_gp_september10

Di Caprio f.-94
http://www.sporthorse-breeder.com/cgi-bin/csArticles/articles/000007/000705-p.htm

Dow Jones 13 f.-94http://www.equestrian.co.uk/Dressage/CDIGermany.html

I Sverige gick en son Svår B:1 förra året Donar f.-97 http://www.bjorbacksrf.com/system/tavlingar/resultat/4.html

Tack, du har hittat info som jag letat efter både hos hingstägare och på internet. :bow: Nu ska jag kolla in länkarna!

Men det kan inte vara den rankingen som kicket menar, för där har inte DP passerat Donnerhall.

Cherie har också tävlat GP, som jag tolkade din braiga artikel på dressyr, "but didn't make an impact" enligt författaren.

Ja, det gör alla andra när vi väljer hingstar, det är ju inte så att vi ska göra jobbet åt dig! Ödmjukhet verkar inte vara din starka sida, kan man lugnt säga. Det är faktiskt ditt sto - och just stoet är den avgörande faktorn för vad det blir för föl - och henne har vi inte hört ett ord om i den här tråden. Intressant.
:bow: :bow: :bow:

Kul att du letede rätt på lite avkommor som gått i svårare klasser:) , frågan är om det duger när de inte vunnit.:devil: :rofl:

Här finns några andra avkommor...men jag vet inte på vilken nivå resultaten är. Men som bästa 5 åriga dressyrhäst så borde det ju iaf vara msv tycker jag.
http://www.yancey-farms.com/donprimero.html
Vet inte heller hur gamla uppgifterna är... men man kan söka på avkommans namn o se vad den gjort senare.

Senast ändrad:

När du säger det så har en ganska stor andel av de avkommor jag sett haft korta framben, eller "långa bakben", som jag har hört att de fått i kritiken ett par gånger. Vet inte om det kan ha att göra med svårt för samling, men det är inte helt omöjligt att det har det, antar jag. Det är lite sånt som jag oroar mig för, att de är bra och ridbara i lätta och medelsvåra klasser, men att det sedan är något som saknas för mer samling. De verkar lugna och fina som unghästar, men de kanske blir "för lugna" och har för lite energi och förmåga att samla sig i de högre klasserna? Detta är spekulationer från min sida, inga slutsatser!

Jag tror inte att långa bakben påverkar i någon större utsträckning. Don Primero är själv låg fram och har gjort mycket goda resultat i svår dressyr. Däremot ser det kanske inte lika imponerande ut för ögat som en häst som är byggd i uppförsbacke, och det är trots allt en bedömningssport. OM det finns några hinder för att avkommorna ska nå svår klass är det i så fall temperamentet, gissar jag, men där får man ju som stoägare inte kritisera hingsten, utan tillföra den rätt typ av märrar! Om heta ston får bättre föl om de korsas med Don primero gör ju inte det hingsten sämre. Samtidigt finns det många hingstar som är kända för att ge FÖR mycket hetta, och de hästar som du trånar efter i världscupen kan du antagligen inte rida i alla fall om du inte heter Wert eller Kyrklund i efternamn! Föder du upp en sådan individ är sannolikheten större att den rids sönder av någon okunnig än att den når världscupsfinalen i Las Vegas.

Lite mer detaljer vad gäller Don Primero-avkommor.

Delphina 4 tävlade i Falsterbo Grand Prix 2005.

Dow Jones tävlade Grand Prix i maj 2005.

Don Duarte gick Grand Prix redan 2004.

Mer om Dimaggio kan man läsa här eller här

På världsrankingen 2004-2005 fanns av 653 hästar totalt fyra Don Primero avkommor med:
Don Duarte plats 204
Delphina 4 plats 246
Dow Jones 13 plats 266
Donna Fantasia plats 311

Rankingen 2005-2006
Don Duarte och Don Valentino 5

På rankingen 2006-2007 finns Don Duarte, Don Valentino 5

Jag har bara gjort en snabb överblick så det finns säkert fler.

Till protokollet kan även tilläggas att Don Larinos ägare tog honom ur tränings/tävlingsverksamhet runt år 2000 (trots att han t.ex vann Bundeschampionatet 1999) för att låta honom verka enbart i avelsverksamhet.

Jag har själv fött upp en avkomma efter Don Primero. Modern är 163cm och bedömd 8 på typ och 7or på gång, långlinjerad.
Avkomman 156cm som fyra åring och 6or rakt igenom.
Detta fölsto nedärver sig inte speciellt mycket då hon fått några föl så vi har ju att jämföra med.
DP avkomman hade väldigt mkt takt och balans redan som liten så det var väldigt lätt att rida in henne och temperamentet var helt underbart:love:

Info från Jahrbuch Zucht & Sport 2005

Don Primero hade det året 190 tävlande avkommor i Tyskland. Totalt har han haft 557 tävland avkommor i Tyskland.

43 av dessa har placerat sig i svår dressyr.

Sammanlagt har de tjänat 326 260 €.

Godkända söner 9 st.

Av de 190 tävlande avkommorna var dessa mest framgångsrika:

Dow Jones
Di Caprio
Donna Fantasia
Delorenzo SB
Don Tamanjo
Delphina
Daylight
Donnerluttchen
Dorella
Domingo

osv.

Jag kan få fram mer info om dessa om nån vill.

43 placerade i svår klass, inte illa :bow: .

Undrar vart TS tog vägen när det gick att bevisa att avkommorna inte var så pjåkiga :cool: ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka