Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Det kanske skulle vara något att fundera på. Tack för förslaget! Han är inte heller så himla stor själv och verkar ha lämnat betydligt bättre! Visst ligger han högt på världsrankingen över fadershingstar som lämnat sporthästar? Jag hade tänkt mig DP för att det skulle bli en lättsåld avkomma, men inte "till vilket pris som helst". Tror du att det kan bli svårare att sälja en avkomma e Master? Jag vet att det givetvis beror på hur fölet ser ut när det väl är fött. Det är kanske bättre att betäcka med en förärvningssäkrare hingst (med tanke på att sikta på att avkomman ska gå svår dressyr), än att ta en hingst som inte förbättrar så mycket, men som är mer poppis bland folk.

Du har väldigt fina hästar - allihop.

Jag har sökt efter resultat på Dompans tyskfödda avkommor, det jag redovisade ovan. Don Primeros äldsta svenskfödda avkomma är Parma, som jag skrev om i mitt första inlägg.

Tack så mkt :bow:

Vet du hur gammal hon är? Har inte lyckats hitta det än.

Han har gamla avkommor i Tyskland, finns det inga tävlingar där, eller vad menar du?

Nej, inte alls vad jag menade.
Citerar mig sj
De som fixar med DP:'s hemsida har troligen inte möjlighet att hålla koll på alla hans avkommor, eftersom det är så många, och därför så har de bara med Cherie som exempel? :) Det är precis som på tex SWF:'s hemsida - där ligger ansvaret på att hingstägarna skickar in information - för de har ju inte möjlighet att hålla koll på allihopas resultat hela tiden? DP har ju dessutom avkommor i mer bara ett land - enormt stort arbete att hitta alla avkommor med reultat.

Flera av mammorna (alla tror jag faktiskt) till DP-avkommorna som jag sett är diplomston. Mammorna har varit relativt stora (165-170 cm). De var betäckta tidigt (som 3, 4 och 5-åringar) och därför har det inte gått maaaassor med år mellan bedömningarna. Avkommorna har blivit klass I och klass II och har haft lägre mankhöjd än sina mammor (det gör inte mig så mycket däremot). Tror du på allvar att det har varit sådan inflation på testpoängen de senaste 10 åren?

Jag gick ut här på internetforumet för att jag INTE vill generalisera eftersom jag bara sett ett tiotal avkommor och deras mammor själv. Jag tänkte att jag kanske skulle få se bilder och bedömningar på fler avkommor och deras mammor, och då kunna få se några bra exempel. Jag ville också få reda på vilka av DPs avkommor som kommit upp i de högsta klasserna (högre än Int I), om det nu finns några. Tyvärr blev det inte så.

Du undrar varför han inte lämnat mer avtryck internationellt... han användes kanske inte så flitigt i aveln när K R tävlade honom. O avkommorna borde ju iaf bli runt 10-12 år innan man ser dem i WC osv. De kanske helt enkelt inte hunnit dit.
Don Primeros avkommor är tillräckligt gamla och han har betäckt mer än de flesta hingstar som finns i Sverige. Dessutom finns det ju gott om bra ryttare och utbildare i Tyskland, det är därför som det är så förvånande att det verkar svårt att hitta avkommor i GP efter honom.

I blupen är det hingstens meriter, förfädernas meriter(deras avkommor), samt hingstens avkommors meriter medtagna.
Ju bättre stam o avkommor desto högre blup.
Det är en ren omöjlighet att komma upp i hans blup poäng utan avkommor som är mycket bra.
Blupen talar om vad han förväntas nedärva utifrån stam, sina meriter o avkommornas.
Olika förbund räknar in olika saker i sina blupsystem - därför kan det vara bra att veta vilka saker som siffrorna visar. Är det tävlingsresultat, 2-års premieringar, gångarter vid hand o s v.
Dompans svenska blup-index bygger främst på resultat från 3-årstester och det var därför jag jämförde siffrorna från mödrarna med siffror från 3-årstest.

Sedan hoppas jag att du inte tar illa upp men
fått gångartsdiplom o poängen 985997.
stoet kan inte få diplom om hon fått en delsiffra under 7.
Däremot kan möjligtvis ditt sto fått prestationsdiplom vid kvalitetsbedömning - fast det är jag inte helt säker på.

Olika förbund räknar in olika saker i sina blupsystem - därför kan det vara bra att veta vilka saker som siffrorna visar. Är det tävlingsresultat, 2-års premieringar, gångarter vid hand o s v.
Dompans svenska blup-index bygger främst på resultat från 3-årstester och det var därför jag jämförde siffrorna från mödrarna med siffror från 3-årstest.
Det var därför jag bad om att få se dessa siffror :) Jag ville veta om det finns några avkommor som tävlar svår dressyr (högre än Int I, som jag redan visste), bland annat eftersom tävlingsstatistiken inte räknas in i alla blupsystem (vet inte om det gör det i hans "hemmaförbund"?). Tack för hjälpen med att söka efter avkommor!

Ja, Master ligger på 10:e plats på världsrankingen tror jag. Jag tror det kan vara lite svårare att sälja pga att han gärna ger mer nerver, nippriga huvuden och inte riktigt lika säker nedärvning av ridbarhet. Men det behöver inte alls vara svårare. Jag har själv erfarnhet av Masterhästar - har bla 4 i stallet med honom som farfar (3 ridponnyer och ett halvblod) och alla tre är mer eller mindre lika nippriga i huvudet. Hade innan en tränare (flyttade) som ridit GP som hade en Masterhäst som tillslut sålde den, pga att den hade nipprigheten och inte så sammarbetsvillig som det krävdes bla. Rörde sig riktigt bra, men huvudet höll inte.
Lägg sen till vilka riktiga super-duper ston till mammor de 2 mkt framgångsrika Masteravkommorna har.

Du ser att samma dilemma dyker upp här? Det finns alltid positivt och negativt med alla hingstar, men DP anses vara en av de säkraste korten.

Senast ändrad:

Napoli (e.Napoleon) fick 98789=41p o var 168 cm vid kvalitetsbedömning, hennes dotter med Don Primero - Parma fick 88889=41p o var 167 cm vid kvalitetsbedömning.
Hon är 7 i år.
Sedan ska det finnas ett par importerade, äldre, avkommor till honom.

Är Don Primero godkänd i Holstein??? Det var en ny uppgift för mig!

Dressyrindexet i Danmark toppar Hertug före Don Schfro följd av Schwadroneur och inget annat. Don Primero är väl inte godkänd i Danmark?

Däremot ligger han högt i Hannoveranerförbundets ranking - som jag skrev ovan (grundat på stotester).
Det är de uppgifter jag fått men som jag villigt kan erkänna att jag ej kollat upp.

Sant sant...hon hade inte gångartsdiplom...:smirk: det var ett prestationsdiplom i gångarter från kvalitets den 15-16 okt -94 i Ulricehamn(om du vill kolla upp det eftersom du tvivlade);)

Senast ändrad:

Det är dock mycket lättare att finna framgångsrika (på tävling) Master-avkommor än Don Primero, trots att det finns massor med skickliga ryttare och gott om tävlingar i Tyskland.:D

Okej, jag antog att det var äldre ston som visades med fölen.
Jag tror nog att det har skett en inflation, hur stor kan jag dock inte utala mig om, men den har nog kommit långsamt.

Men jag har också erfarenhet av Masteravkommor, och de har alla varit bra i huvudet, så det skiljer sig naturligtvis åt vilka erfarenheter man har. Fakta kvarstår dock, att Master har fler avkommor i höga klasser än vad DP har, även fast DP har många, många fler avkommor... Master har verkligen ett sådant rykte som du säger (men där går mina egna erfarenheter isär mot vad ryktet säger), medan DP verkar ha klarat sig undan dåliga rykten. Märkligt med tanke på det som kommit upp här. Men nu kanske inte tråden ska handla om att jämföra just DPs och Masters rykten. För att Master ska lämna dålig ridbarhet är just ett rykte.

Okej, men hur kan man kolla upp tävlingsresultat i Tyskland? För oss är det ju ändå ganska så lätt att kolla upp Sverige-ekipagens resultat, men hur gör man i Tyskland? Jag menar så bara för att inte alla ekipagen står med på olika hemsidor så betyder inte det att de inte finns. Tyskland är inget litet land precis.
Och jag förstår inte hur ekvationen går ihopa - han är ju hyllad i Tyskland och de är ju minst sagt kräsna. :bump:

Det finns alltid positivt och negativt med alla hingstar, men DP anses vara en av de säkraste korten.
Det är just det där med "anses" som jag tycker är lite flummigt. Det är ett ord som anger att någon/några tycker eller tror något och inte fakta. Säkraste kortet för vad? Att hästen ska gå bra på treårstest (lika bra eller något sämre än sin mamma) eller att gå GP i dressyr? När någon anser något, utan att kunna ta konkreta exempel, eller att någon använder sig av statistik utan att veta vad som ingår i statistiken, det är rykten.

Ändrade svaret i mitt tidigare inlägg o såg sedan att du redan svarat...
Det gällde mitt sto.

Jag undrade tidigare hur gamla avkommor han har i tyskland, någon som vet?

Men nu kanske inte tråden ska handla om att jämföra just DPs och Masters rykten. För att Master ska lämna dålig ridbarhet är just ett rykte.

Nej den verkar snarare handla om en ren smutskastning av den hingst som toppar blupen i åtminstonde Sverige. Och det gör han tydligen helt oförtjänt enligt dig.
Du frågar efter namn på avkommor som är bra men du säger själv att du sett minst 10st som varit sämre än sina mammor...vad heter dom då?
Och hur får du det till att det måste bero på hingsten att de är sämre än sina mödrar?
Avel är ju som ett lotteri o det kan bli jättebra med en hingst o sämre med en annan beroende på vilka gener som kommer att styra i just den kombinationen. Sen kan det ju faktsiskt skilja mycket mellan helsyskon också...
En kanske är lik sin pappa o en sin mamma eller hennes föräldrar osv.

Vad har du själv för sto?
Vad vill du ha ut från hingsten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka