Don Primeros avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DP_Forever
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Don Primeros avkommor

Tänkte eftersom det faktiskt är så på många av de exempel som givits att mammorna varit högre bedömda än avkommorna...?

Så många, du menar typ nio hästar? Jämfört med vilken annan hingst då?

"Går hon säkert högre klasser"? Jaha, intressant. Vet du några fler avkommor som "säkert går högre klasser"? Om hon nu gick högre klasser så tror jag nog att det skulle stå på hemsidan som det hela tiden hänvisas till, eller?

"Går hon säkert högre klasser"? Jaha, intressant. Vet du några fler avkommor som "säkert går högre klasser"? Om hon nu gick högre klasser så tror jag nog att det skulle stå på hemsidan som det hela tiden hänvisas till, eller?

Nej, det beror på när den uppdaterades. Resultaten daterade till 2003, och enligt utbildningsskalan bör hon ha kommit längre i dag, om hon inte är skadad eller i avel. VAD vill du bevisa?

Men du kan också se det som att du jämför hur ett avelsto som har fått föl ser ut och rör sig, jämfört med en unghäst. Det måste vara mer "rättvist" att jämföra poäng från treårstester. Då var både mamman och avkomman unga och fräscha :D
Så mycket inflation på poängen har det nog inte varit.

Jag vill inte bevisa något, jag vill bara veta om DP har några avkommor som går de högsta klasserna i dressyr. Cherie är den avkomma som jag har hittat som har tävlat högst, nämligen Intermediere. Du vet alltså ingen mer?

Och, ja, jag tycker att det har betydelse för hur intressant en hingst är att betäcka med. På en så gammal hingst vill jag gärna ha ett kvitto på att avkommorna kan utföra de svåraste rörelserna på ett tävlingsmässigt sätt.

Jag vill inte bevisa något, jag vill bara veta om DP har några avkommor som går de högsta klasserna i dressyr. Cherie är den avkomma som jag har hittat som har tävlat högst, nämligen Intermediere. Du vet alltså ingen mer?

Nej, jag har inte tagit reda på enskilda avkommor. Någon annan kanske vet. Så här lyder asvh:s motivering för elit: "Han har i Tyskland lämnat ett stort antal framgångsrika tävlingshästar i dressyr upp tom Svår klass." För fler detaljer, kontakta hingsthållaren, är mitt förslag.

Intermediere räknas som svår klass, så det kan lika gärna vara henne de menar även där. Problemet är att hingstägaren inte verkar ha mer information kring detta. Hemsidan är för övrigt uppdaterad nyligen, det står om årets hingstvisning. Det vore väl konstigt att ägaren inte skulle uppdaterat informationen om Cherie om hon gått upp i klasserna.

För övrigt, vad var det för grundläggande fakta som jag skulle googla efter?

DP_Forever;8104254För övrigt skrev:
Den information du tydligen vill att jag och alla andra ska serva dig med, som du kan ta reda på själv genom att exempelvis ringa Markebäck. Det behöver du ändå göra om du vill boka hingsten, för han lär vara attraktiv i år.

Googla Don Primero så hittar du massor av info om både honom och avkommor!
Exempel:
Han har enligt en sida 10 gdk söner runt om i världen nu, år 2003 hade han 10 avkommer i "advanced clas" (svår antar jag) i tyskland. Han har ledde de tyska blup indexen år 2000-2005!!!

Sara-Ida: Ja tycker faktiskt också att det är mkt att ha 9 avk. lägre bedömda än mödrarna utav 10 exempel! Därmed inte sagt att det var ett reprensativt "urplock" vilket statistiken även talar emot. Eftersom det är som du säger, blupen, tar hänsyn till mödrarna. Det jag försökte få fram var att eftersom jag sett an av de avkommorna och klassar henne som betydligt bättre än mamman, så är det kanske inte helt reprensativt. Även om inflationen är liten så skiljer det inte mkt på mor o avk i de uppräknade fallen så om de ligger 0,5 poäng ifrån varandra på 2-3 punkter är det ju det lilla som får det att tippa över åt ena el andra hållet! Låter lite flummigt men hoppas ni förstår vad jag menar...:o

Sara-Ida: Ja tycker faktiskt också att det är mkt att ha 9 avk. lägre bedömda än mödrarna utav 10 exempel! Därmed inte sagt att det var ett reprensativt "urplock" vilket statistiken även talar emot.

Ja, därför tror jag att det är farligt att sas göra egen statistik - ska man jämföra måste man också göra motsvarande koll med andra hingstar och titta på alla avkommor - det blir alltså en hel del jobb!

Går du dock och tittar på 3-årsstatistiken är var och varannan högt bedömd avkomma efter Don Primero. Jag tror det var sex avkommor till honom i finalen i kungakannan förra året. En sådan dominans av en enda hingst har iaf jag aldrig varit med om.

Inom all avel så behövs det bra grundmaterial för att kunna få fram en lovande avkomma. Har du ett bra sto så är chansen självklart större att du får en bra avkomma än om stoet är medelmåttigt.
Don Primero har visat mycket stark nedärvning av många positiva egenskaper och har dokumenterat bäst nedärvning av alla hingstar i Sverige och undrar om han inte ligger i topp-3 ialf i Tyskland? Har för mig ha hört det, men jag vet inte, hoppas någon annan har svaret. Han behöver absolut inte bättre ston än andra hingstar för att få bra avkommor. Man kan inte grunda teorier på detta fåtal exempel som vi fått i denna tråden, även om det alltid är intressant att spekulera. Men denna hingst ser jag ingen anledning i att spekulera på sånt sätt om eftersom han redan visat med råge var skåpet ska stå. Får jag möjlighet så vill jag gärna ha en avkomma till efter honom med mitt stora sto :D .

De som fixar med DP:'s hemsida har troligen inte möjlighet att hålla koll på alla hans avkommor, eftersom det är så många, och därför så har de bara med Cherie som exempel? :) Det är precis som på tex SWF:'s hemsida - där ligger ansvaret på att hingstägarna skickar in information - för de har ju inte möjlighet att hålla koll på allihopas resultat hela tiden? DP har ju dessutom avkommor i mer bara ett land - enormt stort arbete att hitta alla avkommor med reultat.

Sen så är det inte bara att få fram en avkomma och så visar den själv upp sina goda egenskaper, utan det gäller att den hamnar hos rätt ägare, som både visar den och utbildar den väl, med en bra ryttare till hands. För att kunna gå de höga klasserna så behövs en ryttare som kan rida där också - och de finns tyvärr inte i riktigt så stor skara som skulle önskas. Tyvärr så försvinner säkert ett flertal lovande avkommor i buskarna pga att tillgången inte finns.

Senast ändrad:

Sen så är det inte bara att få fram en avkomma och så visar den själv upp sina goda egenskaper, utan det gäller att den hamnar hos rätt ägare, som både visar den och utbildar den väl, med en bra ryttare till hands. För att kunna gå de höga klasserna så behövs en ryttare som kan rida där också - och de finns tyvärr inte i riktigt så stor skara som skulle önskas. Tyvärr så försvinner säkert ett flertal lovande avkommor i buskarna pga att tillgången inte finns.

:bow: :bow:
Det är säkert inte talangen som saknas om nu Cherie inte tävlas längre. Dionysos tävlas tex inte heller längre av Karin, men det beror inte på hingsten, utan på andra faktorer.

Ja tycker faktiskt också att det är mkt att ha 9 avk. lägre bedömda än mödrarna utav 10 exempel!

Egentligen är det bara ett bra exempel på hur oerhört svårt avel är. Och att både bra sto + hingst ändå inte behöver ge en bra avkomma...

Måste bara instämma i det ni båda skrivit! :banana:
Har även svårt att tro att tyskarn skulle skriva honom till skyarna, utan att det faktiskt stämde, speciellt då han är här nu! :D

Måste bara instämma i det ni båda skrivit! :banana:
Har även svårt att tro att tyskarn skulle skriva honom till skyarna, utan att det faktiskt stämde, speciellt då han är här nu! :D

Ja, och en vidare reflektion när det gäller vilka hästar som når den absoluta världstoppen är att både Warum Nicht och Salinero är efter hingstar som båda har blivit kritiserade för att inte lämna svårklass-hästar. På den nivån tror jag inte bara att det handlar om vilka hästar som kan slå andra superhästar, utan ffa om ryttare som kan klå Isabelle Werth och Anky van Grunsven!

*kl*

Till trådskaparen:
Google is your friend....Jag iddes bara klicka på de tre första träffarna och fick då fram detta. Om du är intresserad av att ta reda på mer fakta om Don Primero så kan du nog hitta betydligt mer på egen hand.

Från: www.elitedressagestallions.co.uk

Don Primero has produced over 10 approved stallions and 16 state premium mares, in addition to numerous top competition horses, such as Dynamico (2003 National Young Horse Champion 2003 of the five year old dressage horses) and Devil's Bride (2003 National Young Horse Champion of the three year old riding horses).

His daughters are highly sought after all over the world and his ability to produce top dressage horses helped him at one stage to earn the highest dressage index in Germany. On two occasions, the Hanoverian Verband ranked Don Primero as the number one sire for producing dressage horses

Don Primero has sired hundreds of successful competition horses with over 50 of them competing at the FEI Levels in Europe as well as producing two World Young Dressage Horse Champions (Dimaggio and Cherie).

Från: www.superiorequinesires.com

He has been the world's leading dressage sire for four consecutive years, and earned an incredible 194 index in 2003.

He had six offspring competing in Prix St. George and Intermediare I in 2002, including Young Horse Chamipion, Cherie, and Do Little Z. Current National Young Horse Champions are Dynamico (winner of the five year old dressage horses) and Devils bride. Before that, Don Larino won the National Young Horse Championships and another son, Dimaggio won the World Championships for Young Horses in Arnheim. Cherie, another highly successful Don Primero daughter, who won the World Championships for Young Horses, won the Nürnberger Burgpokal Final easily in 2003 under Karin Rehbein.

In 2005, Don Primero received a Breeding Value Index of 157 points, with an assurance of 98% heritability, from the German Equestrian Federation.

Overall score 121.65 / 9th of 56
Dressage score 130.20 / 3rd of 56
Jumping score 102.90

Till sist, från: www.westbrookhanoverians.com

For the past 7 years, he has been listed in the top ten on the FN breeding values and in 1998 he ranked second. In 2001 he was number one on the Hanoverian dressage breeding rankings with a score of 188, two points ahead of his sire Donnerhall. In 2002 he extended his lead over Donnerhall. Now, his breeding value is listed at an amazing 194 points - nine points ahead of second placed Donnerhall and 20 points ahead of Weltmeyer. On two occasions, the Hanoverian Verband ranked Don Primero as the number one sire for producing dressage horses.

Här kommer lite fler uppgifter:
Don Primero http://www.classicsires.com/images/donprimeroc.JPG
har (enligt Hannoveranerförbundets hemsida) 448 avkommor registrerade i Hannoverförbundet.
Han har 112 i typindex grundat på 112 visade döttrar.
Dressyrindex 183 och hoppindex 69, båda indexen är grundade på stotester.
Don Primero har 3 hingstar som är godkända i Hannoveraneraveln, varav den ena är Don Larino (se nedan). (Obs uppg är hämtade från Hannoveraneförbundets hemsida).

Här kommer bilder på Don Primeros godkända söner i Oldenburg – är det någon som vet hur många avkommor han har i Oldenburg?
Dimaggio f.95 ue.World Cup I-Lindberg, har tävlat t o m Intermediarie I.
http://www.gestuet-vorwerk.de/gv/deutsch/dimaggio-p.jpg
Don Larino f.96 ue.Larinero-Pik Trumpf, verkar inte ha tävlat efter unghästtiden.
http://www.hengststation-maisidden.de/upload/Don_Larino/Don_Larino3.jpg
Ducati f.99 ue.Castro-Marlon xx, har tävlat t o m Intermediarie I.
http://www.floggensee.de/bilder/hengste/hm02_ducati_04.jpg

Här är morfar Pik Bube I
http://www.westbrookhanoverians.com/Pik_Bube_I_-_conf..jpg

Har faktiskt inte hittat några avkommor som gått högre än Int I.

Fräulein 173 cm och klass I, e.Romandour II mor till Warsteiner 946 (e.Weltmeyer), 109888+8 för galopp=51p, 170 cm har Don Primero-sönerna Double Diamond f.02, 887767=43p, 170 cm och Double Diamond II f.03, 887887=46p, 168cm. Double Diamond II godkändes i årets bruksprov med 88797+8 för galopp=47p, 169 cm.

Don primero har väl inte varit alltför länge i sverige, så vill du hitta fler avkommor som tävlar högt får du nog leta i tyskland där han har stått innan. Som andra skriver så ligger han skyhögt i statisiken från 3-års test här i sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna